تشخیص ابعاد حادثه برمشور موضوعی تخصصی است

شهردار شیراز گفت: مشخص شدن ابعاد حادثه برمشور، موضوعی تخصصی است و کارشناسانی زبده و خبره از دانشگاه و مجموعه شهرداری و سایر مجموعه های مسئول، در حال بررسی آن هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، مهندس علی رضا پاک فطرت، شهردار شیراز در خصوص حادثه سایت بازیافت شیراز، گفت: متاسفانه هنوز در جامعه هر فردی به خودش اجازه می دهد در مورد هر اتفاق و موضوعی اظهار نظر کند، باید قبول کنیم که ما در همه موضوعات کارشناس نیستیم، باید کار را به کارشناسان و متخصصان سپرد.


شهردار شیراز با تصریح اینکه قرار نیست هیچ مطلبی از شهروندان پنهان بماند، اضافه کرد: از ابتدا قرارمان شفافیت بوده و هست، هر اقدامی انجام داده ایم، هر قدمی که برداشته ایم، کاملا شفاف عمل کرده و همواره رسانه ها را به عنوان چشم و گوش مردم، در کنار خود داشته ایم که هم مسایل را با مردم مطرح کنند و هم عملکردها را مصلحانه و منصفانه به نقد بکشند.


وی با تصریح اینکه تخریب شخصیت ها و مجموعه هایی که خدمت آنان مشهود است، آنهم در شرایط کنونی، نمی تواند نقد مصلحانه باشد، افزود: در زمان بروز هر اتفاقی متاسفانه عده ای هستند که کارشناس می شوند و مسایل را کارشناسی می کنند اما اینگونه نیست.


شهردار شیراز با تاکید براینکه هنوز علت واقعی بروز این حادثه، به شکل دقیق و کارشناسی شده، مشخص نیست، اظهار داشت: سایت بازیافت برمشور بیش از هفده سال قبل ایجاد شده و بی تردید یکی از بهترین و کارشناسی شده ترین سایت های بازیافت در کشور است، سایتی که خیلی ها از شهرها و کلان شهرها برای الگوبرداری از آن بازدید کرده اند.


پاک فطرت با یادآوری اینکه از زمان بروز حادثه برمشور تا پایان کار تجسس اجساد، تمام مجموعه و عوامل شهرداری، بسیج شده بودند، یادآور شد: ما به لحاظ امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، مجموعه کاملی هستیم اما حادثه برمشور یک حادثه ویژه بود، یک حادثه ای که در کشور تاکنون رخ نداده و کسی تجربه مواجهه با آن را نداشت.


وی با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز امروز بهترین امکانات و زبده ترین نیروها را به لحاظ فنی و تخصصی و مدیریتی در اختیار دارد، افزود: به همین راحتی نمی توان اظهار نظر کرد، ما برای یافتن اجساد، از تمام ظرفیت ها استفاده کردیم، سگ های جسد یاب به دلیل وجود گازهای تولید شده از زباله کارآیی لازم را نداشت، حتی دستگاه های الکترونیکی که ردیابی مخابراتی تلفن های همراه را می کرد، نتوانست به ما کمک کند.


پاک فطرت با تاکید براینکه تمام مدیران مجموعه های مختلف شهرداری و دیگر مجموعه های امدادی و تمام دستگاه های مسئول، از ابتدا تا پایان، در ابعاد مختلف همراه و همراه بودند، تاکید کرد: آخرین جلسه برنامه ریزی پنجشنبه شب تا ساعت یک و 30 دقیقه بامداد به طول انجامید.


وی با اشاره به برخی نقدها و نظرها گفت: به هیچ عنوان حتی فکر استفاده از این حادثه اسف بار به عنوان پله ای برای ترقی و مطرح شدن، به ذهن هیچ یک از مدیران و مجموعه شهرداری شیراز خطور هم نکرده است.


شهردار شیراز اظهار داشت: اینکه شهردار در محل سایت بازیافت لباس آتش نشانی بپوشد و علیرغم آنکه تمام مدیران و معاونان شهرداری دوره‌های مختلف را دیده و به لحاظ اجرایی و عملیاتی توان کافی را در ابعاد مختلف دارند، اما وظیفه ما تدوین برنامه‌ها، مدیریت اجرا و نظارت است.


وی با اشاره به اینکه در یک حادثه با این عظمت، با ابعادی که گستره آن روانی و اجتماعی و انسانی بوده، قرار نیست قربانی شدن عده ای را پله ترقی کنیم و از آن بالا برویم که بگویند چه شهردار فداکاری، تصریح کرد: نمی دانم چند نفر از کسانیکه امروز منتقدانه با موضوع مواجه شده و می شوند و تنها مدیران شهرداری را به عنوان سیبل هدف قرار داده اند، تاکنون سایت بازیافت را دیده اند، یا زمان حادثه در محل حضور داشتند.


وی ادامه داد: تمام اقداماتی که در آن زمان انجام شد، حاصل جلسات ستاد بحران بود، چندین جلسه با کارشناسان برای یافتن راهی که اجساد عزیزانمان را پیدا کنیم، راه های کوتاه مدت و میان مدت، اینکه از چه ابزاری می شود استفاده کرد و در نهایت سرند زباله با استفاده از بیل مکانیکی، بهترین راه تشخیص داده شد و روز جمعه، اجساد سالم کشف شد و این همه را اول از لطف خداوند می دانیم.


شهردار شیراز گفت: عده ای از بهترین نیروهای شهرداری، افرادی باسابقه، در عمق حدود 20 متری، زیر صدها تن زباله دفن شده بودند، همه فکر و تلاش ما معطوف به دسترسی به آنان بود، اما شرایط، به همین سادگی توضیحات کوتاه من نبود.


وی گفت: فیلم هایی که از تجسس لحظه به لحظه تهیه شده باید به مستند تبدیل و در همه ایران در اختیار مسئولان قرار گیرد تا از دل این مستند راهکارهایی برای جلوگیری از حوادثی مشابه، بیرون آورده شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری شیراز، شهردار شیراز گفت: همه به واسطه از دست دادن نیروهایی خدوم، متاسفیم، تلاش می کنیم در خور شان آنان، یادمانی در نقطه ای مناسب از شیراز ایجاد کنیم و با ایجاد و نامگذاری میدانی، یادشان را برای همیشه زنده نگه داریم.


پاک فطرت تصریح کرد: به حتم در خصوص ابعاد این حادثه، پس از نهایی شدن تحقیقات، اطلاع رسانی کامل انجام می شود، همانگونه که تلاش کردیم در خصوص حادثه، اطلاع رسانی کامل و جامعی انجام دهیم، ماهیچ مسئله پنهانی از شهروندان نداشته و نداریم.

 

پایان پیام/

کد خبر 259021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha