بیداری اسلامی در منطقه با حرکت به سمت حاکمیت ملتها

دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین در بیان علت نام گرفتن خیزش های مردمی به بیداری اسلامی گفت: در این قیام ها مردم در دورترین نقطه از وابستگی قرار گرفته و حاضر نیستند دیکته های غربی ها را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، حسین رویوران، دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین و کارشناس برجسته خاورمیانه در همایش "بیداری اسلامی از رؤیا تا واقعیت" که امروز(18 اسفند)در دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد در خصوص منشأ تحولات اخیر خاورمیانه سخنانی ایراد کرد.


وی با شاره به عمر طولانی مدت رژیم ها در این مناطق و وجود مکانیزمی برای نگه داشتن آنان گفت: البته باور مردم بر این موضوع که تغییر امکان پذیر نیست از جمله عوامل مهم در ثبات این رژیم هاست.


دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین ادامه داد: به همین دلیل، عنصر تغییری که اخیراً در این کشورها بوجود آمده درونی نیست بلکه باید آن را در خارج از مرزهای این کشورها جستجو کرد.


وی، باور جمعی را علت اصلی این تحولات خواند و گفت: پس از پیروزی انقلاب و با سرنگونی باثبات ترین عنصر در منطقه یعنی رژیم شاه، تلنگری به باورهای جمعی منطقه خورد.


رویوران با اشاره به ایجاد دو نوع گارد مذهبی و قومی در منطقه با آغاز جنگ تحمیلی، گفت: تحلیل گفتمان صدام نیز بر همین موارد بود و آنان به دنبال محدود کردن آثار انقلاب بودند اما انقلاب از طریق کانون های دیگر این تأثیر گذاری را تداوم بخشید.


وی سپس با اشاره به ایجاد سبک جدیدی از جنگ در مقاومت 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه و ساده سازی تکنولوژی گفت: نوآوری مقاومت به گونه ای بود که اسرائیل را در هم شکست و باور مهمی در سطح منطقه را به چالش کشاند.


کارشناس برجسته خاورمیانه گفت: مجموعه این حوادث که باورها را در منطقه به چالش کشانده بود منتظر جرقه ای بود که این جرقه از تونس آغاز شد.


وی با اشاره به اینکه دیگر انقلاب ها توسط اقلیت نخبگان رخ می دهد و انقلاب از پیرامون به مرکز است، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، اکثریتی به وقوع پیوست و حرکت از مرکز به پیرامون بود.


دبیرکل کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین تصریح کرد: انقلاب ایران نشان داد که بالاترین ظرفیت بسیج جامعه در اسلام است.


وی در توضیح این مطلب که چرا از این قیام ها به بیداری اسلامی یاد می شود، ابراز کرد: در این خیزش ها، با رویگردانی از وابستگی و داخل محوری به سمت حاکمیت ملتها حرکت می کنیم.


رویوران، توضیح داد: از آنجا که رژیم های حاکم بر این کشورها از مشروعیت داخلی و انتخابی برخوردار نبوده و سیستم های آنان استبدادی بود و آنان مشروعیت را در اتحاد با سلطه گران به دست می آوردند، مردم علیه این موضوع قیام کردند.


وی گفت: این مردم از مشروعیت برخوردارند؛ زیرا در دورترین نقطه از وابستگی قرار گرفته و حاضر نیستند دیکته های غربی ها را بپذیرند.


کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه افزود: چنین جامعه ای زمانی که می خواهد با رویکرد داخلی حکومت کند، مؤلفه های داخلی آن اسلام، قومیت، سنت های اجتماعی و.. است که به طور قطع نظام اسلام در چنین حکومت هایی نقش اساسی ایفا می کند.


وی با اشاره به حضور جوانان فرا ایدئولوژیک مصری در قیام های مردمی گفت: گرچه اسلام گرایان آغاز کننده نباشند، اما یکسره کننده هستند.

 

 

پایان پیام/

کد خبر 26165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha