ولایت فقیه برخاسته از فطرت مردم سالاری است نه در مقابل آن!

خبرگزاری شبستان: سبک زندگی بر اساس مردم سالاری دینی به ما می آموزد که در مسائل مربوط به زندگی خود مشارکت فعالانه داشته باشیم؛ در این نظام بین تفکر ولایت فقیه و عقلانیت و فطرت مردم تقابلی وجود ندارد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به ابعاد نظام مردم سالاری دینی به خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: ترکیب کلمه مردم سالاری دینی به این معنا است که ما در این اندیشه هم مردم را در نظر داریم و هم دین را و این بیانگر آن است که دین از سیاست، جامعه و مردم جدا نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان اظهار کرد: مردم سالاری دینی نشان می دهد که رای مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی نقش اساسی دارد و همانطور که امام راحل فرمودند میزان رای ملت است؛ منظور ایشان این بود که در یک جامعه دینی، دین به مردم این آزادی را می دهد که با رای خود در سرنوشت خویش مشارکت کرده و در انتخابات سیاسی اجتماعی حضور داشته باشند و این ها همه جزء دین است.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی تفکری را مطرح می کنند که گویا دین با مردم در تناقض است در حالی که دیدگاه امام (ره) این بود که دین به سود مردم و با آنها است و آموزه های دینی به ویژه در مسائل سیاسی اجتماعی به نفع مردم است.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به وجود نظریه ولایت فقیه در نظام مردم سالاری دینی بیان کرد: ولایت فقیه در مقابل مردم سالاری نیست بلکه اندیشه ولایت فقیه برخاسته از فطرت مردم و عقلانیت آنها است؛ بنابراین بین ولایت فقیه و عقلانیت و فطرت مردم تقابلی وجود ندارد. این نکته مهمی است که در مردم سالاری دینی باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه علمای دین نباید در مقابل رای مردم موضع گیری متضاد داشته باشند، ابراز کرد: دین به مردم این اجازه را می دهد که در سرنوشت خویش مشارکت کنند، البته معلوم است مراد ما از جامعه اسلامی جامعه ای است که دین در آن حضور دارد و مردم در راس آن هستند، به هر حال علما و روحانیت نقش هدایتی دارند، اما تصمیم گیری برای سرنوشت ملت به دست خود آنها است، در واقع دیدگاه امام راحل مبتنی بر جمع بین نظریه انتخاب و انتصاب است یعنی حد اعتدالی بین این دو نظریه.
حجت الاسلام غرویان تاکید کرد: بنابر این در نظام مردم سالاری دینی هم مشروعیت حاکم از سوی دین است با بیان شرایط، هم مشروعیت بدست مردم است که از بین کسانی که شرایط شرعی حاکمیت را دارند، انتخاب می کنند و آن کسانی که صلاحیت بیشتری دارند را برمی گزینند.
وی در تبیین تفاوت های نظام مردم سالاری دینی با مکاتبی همچون لیبرالیسم عنوان کرد: لیبرالیسم معانی مختلف دارد نوع غربی آن، لیبرالیسم کاملا بی حد و مرز است که ارتباطی با دین ندارد یعنی حتی قید و بندهای دینی را پشت سر می گذارد و دین را یک امر مضر و خرافی برای بشر برمی شمارد، اما در مردم سالاری دینی که امام و رهبری آن را مطرح کردند دین پدیده ای است به نفع انسان، منفعت و رفاه و آسایش او.
حجت الاسلام غرویان افزود: بنابراین مردم سالاری دینی با لیبرالیسم لائیک نسبت تباین دارند و جدای از هم هستند، اما لیبرالیسم به معنای اینکه انسان آزادی و اختیار دارد و در سرنوشت سیاسی اجتماعی خود می تواند دخالت کند و اراده انسان ها نقش در مشروعیت حکومت دارد، دارای مشترکاتی با مردم سالاری دینی و آزادی و آزادی خواهی و اراده آزاد او است، و از این جهت می توان مردم سالاری دینی را نوع دموکراسی اسلامی دینی بدانیم.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) درباره تاثیرات این نوع نظام بر زندگی مردم گفت: مردم سالاری دینی اگر واقعا تحقق یابد حس همدلی، تعاون و همکاری را در جامعه ایجاد می کند و این حس همکاری و مشارکت و همدلی میان مردم می تواند سبک زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه اسلامی را تغییر دهد.
وی خاطرنشان کرد: چراکه ما بحث مشارکت و همدلی و همراهی با همسایگان، همدلی با مستضعفان و ایتام را در این نوع از نظام سیاسی داریم که نوع خاصی از سبک زندگی را به ما می آموزد به عبارت دیگر سبک زندگی بر اساس مردم سالاری دینی به ما می آموزد که در مسائل مربوط به زندگی خود مشارکت فعالانه داشته باشیم همچون انتخابات پیش رو که ملت باید در میدان حاضر شوند و آثار این انتخاب در زندگی فردی و اجتماعی آنها رخ می نمایاند.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 261757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha