دولت های نهم و دهم؛ بزرگترین حامی مالی مترو تهران

اگرچه رسانه های گوناگون منتسب به مدیریت شهری می کوشند شهرداری تهران را حامی مالی مترو معرفی کنند، اما آمار و ارقام به دست آمده حاکی ازآن است که دولت های نهم و دهم؛ بزرگترین حامی مالی این وسیله حمل و نقل هستند.

خبرگزاری شبستان: «انتظار شهرداری از دولت، نصف انتظارات احمدی نژاد از خاتمی نیز نیست.»؛ «دولت اعتقادی به توسعه مترو ندارد.»؛ «بودجه ی اختصاصی به مترو از سوی دولت پاسخگوی نیازهای مترو نیست.» این ها همه سیر اظهار نظراتی است که در سال های اخیر با روی کار آمدن دولت نهم و متعاقب آن دولت دهم، از رسانه های گوناگون منتسب به مدیریت شهری نقل شده است که درصددیم با نگاهی به واقعیت و آمار موجود صحت و سقم آن ها را بررسی بکنیم.
 

 

با نگاهی به آمار و ارقام منتشره از سوی منابع معتبر کشور از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، متوجه می شویم که میزان حمایت و مساعدت دولت های نهم و دهم به متروی تهران، علی رغم بی مهری های صورت گرفته و جوسازی های نادرست، از روند رو به رشدی برخوردار می باشد. در این زمینه دولت علاوه بر اینکه گوی سبقت را از دولت هشتم ربوده و به طور میانگین سالانه 5/2برابر آن ها به توسعه مترو کمک کرده است، حتی توانسته از شهرداری نیز پیشی بگیرد و رکورد تازه ای را در میزان کمک دولت ها به مترو، به نام خود ثبت کند. با این وجود تعجب آور است که ارگانی همچون شهرداری تهران که خود در این زمینه از عملکرد نسبتا ضعیفی در اجرای تعهدات برخوردار است، دهان به انتقاد از دولت بگشاید. اشاره نکردن به رشد چند برابری کمک دولت به مترو در دولت نهم رویه ای است که مدیران شهری سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند.
 

وضعیت اعتبارات قطار شهری تهران در سال 1387 نشان می‌دهد اعتبار مصوب سال 1387 طرح احداث و تکمیل خطوط اولویت‌دار متروی تهران از محل بودجه عمومی (سهم دولت) دوهزار و نهصد میلیارد ریال بوده که حدود دوهزارو96میلیارد ریال آن یعنی معادل 72درصد تخصیص یافته است.
 

این در حالی است که در همین سال، اعتبار مصوب متروی تهران از محل منابع داخلی شهرداری تهران 2هزارو نهصد میلیارد ریال بوده که فقط یک هزارو 119میلیارد ریال آن یعنی معادل 38درصد سهم شهرداری تخصیص یافته است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که دولت حدود دوبرابر شهرداری تهران به مترو کمک کرده است و اگر نهادی باید در این زمینه مورد شماتت قرار بگیرد، شهرداری است که بیش از 60درصد سهم خود را به مترو پرداخت نکرده است.
 

 


 

کمک های مالی به مترو – سال 1387
همچنین تا پایان سال 1386 نیز برای طرح توسعه متروی تهران، چهارهزارو 737میلیارد ریال هزینه شده که دوهزارو 699میلیارد ریال آن از بودجه عمومی دولت و دوهزارو 38 میلیارد ریال از بودجه داخلی شهرداری تهران تامین اعتبار شده است.
لازم به ذکر است که تا قبل از دولت نهم از محل منابع عمومی 8/99 میلیارد تومان به مترو تهران اختصاص یافته بوده است و این در حالی است که طی سال‌های 84 تا پایان 88 عددی معادل 966 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته است که حدود 9.7 برابر رقم قبلی است.



 

مقایسه کمک های مالی به مترو
از منظر دیگر در صورت احتساب میانگین سالانه کمک دولت به متروی تهران نیز دولت نهم به مراتب عملکرد بهتری نسبت به دولت هشتم دارد. میانگین کمک دولت به متروی تهران در طول 4سال 1384 تا 1387 سالانه بیش ازیک هزار میلیارد تومان بوده حال آن که در دولت هشتم این رقم 393میلیارد تومان بوده است. این ارقام نشان می‌دهد میانگین سالانه اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت به مترو در دولت نهم نسبت به دولت هشتم، 5/2رابر شده و به عبارت دیگر رشد 154درصدی پیدا کرده است.
 

 

نکته مهم این است که در سال جاری نیز براساس قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی رقم 88/324 میلیارد تومان به مترو تهران اختصاص یافته است که 250 میلیارد تومان آن از منابع عمومی است و از این رقم تا کنون 65 درصد پرداخت شده است.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 26570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha