اگر رزق و روزی حلال نداری توقع اجابت دعا نداشته باش

خبرگزاری شبستان: داشتن درآمدو روزی حلال بمنزله موتور محرک ما دراین مسیر معنوی است.اگر رزق و روزی پاک و حلال نداریم یا به فکر اصلاح آن نیستیم، توقع نداشته باشیم که دعاهای ما در این ماه اجابت شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان در رابطه با آمادگی های لازم برای ورود به ماه مبارک رمضان گفت: یکی از مهمترین متون و منبعی که اهمیت ماه مبارک رمضان را به شکل بسیار واضح، روشن و دقیق برای ما بیان کرده، خطبه حضرت رسول صل الله علیه وآله پیش از ماه مبارک رمضان است که به عنوان خطبه شعبانیه معروف شده و مطالب بسیار باارزشی در این خطبه مطرح شده است.
حجت الاسلام قاسم خانجانی با اشاره به نکاتی که در رابطه با این خطبه باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: ماه مبارک رمضان را همچنان که بزرگان دین، اهل دل و اهل عرفان معرفی کرده اند باید یک سفر معنوی بسیار مهم در یک فرصت بسیار استثنایی دانست که ویژگی های خاص، برجسته و استثنایی را نیز در بر دارد. اگر با نگاه یک سفر معنوی، با ماه مبارک رمضان مواجه شویم طبعا نکاتی را نیر باید مدنظر داشته باشیم که نکته نخست در این زمینه، شناخت این سفر است.
سفارشی که تنها برای رمضان بیان شده
وی افزود: همچنان که برای یک سفر زمینی و دنیایی هرچه اطلاعات بیشتری از مسیر، مقصد و جزئیات سفر داشته باشیم، سفر موفق تری نیز خواهیم داشت و با اطلاعات کامل و کافی سفری بی خطر و لذت بخش را می توان تجربه کرد، شناخت سفر معنوی یعنی شناخت ماه مبارک رمضان نیز از همین قبیل است . شناخت این ماه به قدری اهمیت دارد که در روایات توصیه شده که مانند سایر ماههای سال، به سادگی نگویید که رمضان آمد، رمضان به پایان رسید، بلکه سفارش شده است که از این ماه با عنوان «ماه مبارک رمضان» استعمال شود و تنها درباره ماه مبارک رمضان چنین سفارشی وجود دارد. در حالی که در باره 11 ماه دیگر سال چنین سفارشی وارد نشده و این بیانگر اهمیت و جایگاه این ماه است.
حجت الاسلام خانجانی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر در این سفر معنوی، آماده کردن لوازم سفر است این سفر معنوی نیاز به لوازمی دارد و یکی از مهمترین لوازم آن پاکی و طهارت برای ورود به این ماه مبارک است. این پاکی، هم باید پیش از سفر تحصیل شود و هم در حین سفر! همچنان که در یک سفر زمینی، انسان لوازم سفر را هم باید قبل از سفر تهیه کند و هم در حین سفر همراه خود داشته باشد سفر معنوی این ماه نیز چنین است .
کینه، کدورت و دلخوری از کسی نداشته باش تا..
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: پاکی و طهارت دو بعد ظاهری و باطنی را شامل می شود که پاکی به لحاظ ظاهری یعنی انسان اگر از کسی کدورت، ناراحتی و دلخوری دارد حلالیت بخواهد. از کسی حقد و کینه در دل نداشته باشد چرا که باید با قلبی پاک و صاف در این ماه حضور یابد و یکی از موانع صافی دل و از موانع مهم در عدم استجابت دعا، حقد و کینه، کدورت و دلخوری است که به هر شکل و یا از هر کس که ایجاد می شود باید آن را برطرف کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آمادگی به لحاظ باطنی نیز به این معناست که انسان با دلی نورانی برای دریافت و بهره مندی از نعمت های این ماه مبارک، خود را آماده کند.
اگر رزق و روزی حلال نداری توقع اجابت دعا نداشته باش
وی با اشاره به اهمیت رزق و روزی حلال یادآور شد: یکی از مواردی که از مصادیق پاکی و طهارت برای ورود به ماه مبارک رمضان شمره می شود، ارتزاق و درآمد حلال است اگر ما رزق و روزی حلال و پاک نداشته باشیم مانند آنست که با یک خودروی دارای نواقص و معایب فراوان به سفر زمینی برویم. اگر خودروی ما احتمال مشکل در ترمز، احتمال مشکل در موتور و احتمالات دیگر را داشته باشد، آیا عقل حکم می کند که انسان با چنین وسیله ای وارد سفر شود؟ در رابطه با ماه مبارک رمضان نیز همین گونه است.
داشتن درآمد و روزی و معیشت حلال به منزله موتور محرک ما در این مسیر معنوی است که باید آن را داشته باشیم همچنان که ممکن است در سفر زمینی خودروی دارای نقص به مقصد نرسد در این سفر معنوی نیزدرآمد حرام یا مشکوک ما را با مشکلات فراوانی روبرو می کند.
حجت الاسلام خانجانی تاکید کرد: اگر رزق و روزی پاک و حلال نداریم یا به فکر اصلاح درآمد و کسب رزق و روزی خود برنیامدیم نباید توقع داشته باشیم که دعاهای ما در این ماه اجابت شود. در روایات بسیار بر این مسئله تاکید شده که ارتزاق و در آمدحرام و رزق و روزی نامشروع از موانع جدی برای استجابت دعاست و لذا باید بسیار بدان توجه داشت. اما این توجهات که به عنوان لوازم پیش از سفر نام برده شد، در حین سفر و در طول ماه مبارک نیز می‌بایست مد نظر باشد. چرا که این اصلا عقلانی نیست که انسان صبح تا شام را روزه بگیرد و سپس با غذای مشکوک و شبه ناک افطار کند. در این صورت ما مهمترین مانع استجابت دعا و قبولی عبادت را از سر راه خود برنداشته و زمینه ارتزاق حلال را فراهم نکره ایم. پس نمی توانیم توقع داشته باشیم روزه ما روزه ای کامل، مفید و موثر باشد.
باارزش ترین کارها در ماه مبارک رمضان
این کارشناس مسایل دینی دوری از گناه را از نکات مهم در آمادگی رمضان برشمرد و گفت: در همین خطبه حضرت در آخرین جمعه ماه شعبان، هنگامی که حضرت رو به مردم کرده و از آنها درباره بهترین کار در این ماه سوال کردند هر کس عبادتی از جمله نماز و روزه و تلاوت قرآن را ارزشمند دانست. در حالی که رسول خدا صل الله علیه وآله فرمود: همه این اعمال ارزشمندند اما مهمترین و باارزش ترین کار در این ماه دروی از گناه است. در این ماه مبارک دوری از گناه باید در راس امور باشد. در هر زمینه ای، اگر گناه وارد شود به این معناست که ما نتوانسته ایم بهره کافی و استفاده لازم را ببریم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: نکته دیگری که در این عرصه می بایست مورد توجه قرار گیرد مسئله توبه و استغفار است. به هرحال انسان درگیر انواع مشکلات نفسانی است و ممکن است غفلت کرده و در اثر خطا به گناه آلوده شود و یا حتی نسبت به گناهان پیش از ماه رمضان، نتوانسته باشد خود را آنگونه که باید و شاید، پاک کرده و وارد این ماه شود. اما در هر حال ماه مبارک رمضان ماه توبه، پاکی و استغفار است و یکی از اموری که در شبانه روز نسبت به آن سفارش شده و در ماه مبارک نیز بسیار باید مدنظر و مورد توجه باشد، توبه و استغفار است. البته منظور تنها استغفار زبانی و ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» نیست! بلکه استغفاری همراه با لوازم آن یعنی پشیمانی همه جانبه، ترک گناه و تصمیم جدی بر عدم بازگشت به گناه و تکرارآن.
راس دعاهای انسان در رمضان
وی یادآور شد: بهره مندی از نعمت های این سفر معنوی از دیگر نکات حائز اهمیت است. در یک سفر زمینی اگر انسان از لحظه ای که از مبدا حرکت می کند تنها خود را با سرعت هر بیشتر به مقصد برساند و نه در بین راه از مواهب طبیعی و نعمت های خدادادی بهره برد و نه در مقصد از آنها احساس لذت داشته باشد، چنین سفری مسلما لذت بخش نخواهد بود. این موضوع در رابطه با سفر ماه مبارک رمضان نیز صدق می کند. سفره ای از ناحیه خداوند متعال پهن شده و به فرمایش رسول خدا صل الله علیه وآله ، انسان ها به این مهمانی بزرگ الهی دعوت شده اند، درحالی که خداوند با وجود تمام کمبودها و نواقصی که در انسان سراغ دارد، بر او تفضل و توجه کرده و چنین سفره ای برای او مهیا نموده است، اگر انسان به جای استفاده از نعمت های این سفره، تنها نظاره گر آن باشد یا مانند فردی که به مهمانی مفصلی دعوت شده و به جای استفاده از غذاهای لذیذ سفره، خود را با خرده های نان درون سفره سرگرم می کند، آیا چنین فردی از نظر عقلا و عاقلان سزاوار شماتت و خنده دیگران نیست؟
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نعمت های خداوند در سفره رمضان نیز از همین قبیل است نعمت هایی که در راس آن‌ها باید آزادی و رهایی از بند نفس و به دنبال آن رهایی از آتش جهنم باشد. آنچنان که هنگام قرآن به سر گرفتن در شبهای قدر، انسان در راس دعاهای خود، درخواست رهایی از آتش را دارد و از بارگاه حضرت حق استمداد می طلبد که «خدایا مرا از عتقاء از آتش (آزاد شدگان از آتش جهنم) قرار ده» . بنابراین در طول ماه می بایست به قدری از این سفره بهره مند شود که اگر در شبهای قدر از خداوند قرار گرفتن در زمره بندگان پاک و بخشیده شده و رها شدگان از جهنم را درخواست کرد، خداوند نیز بر او تفضل کرده و وی را از این گروه قرار دهد.
پایان پیام/
 

کد خبر 270530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha