دوربرگردانی برای راه گم کرده ها!

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: ماه رمضان روی عقل، تخیل، روح و عاطفه تاثیر خاص دارد و اگر درست از این ماه استفاده کنیم باید روح ما پس از این ماه بزرگ شده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص فلسفه و چرایی عبادات گفت: فلسفه عبادت در حقیقت به این برمی گردد که انسان دو بُعد دارد، یکی دنیوی و دیگری آخروی و انسان هر دو را باید با هم داشته باشد؛ در بسیاری از روایات جمع هر دو تاکید شده و عبادات راهکاری است که دنیا را با آخرت پیوند داده و بُعد روانی دارد. اما عبادات حقیقتی هم دارد و آن این است که انسان در همه حال خود را مالک نبیند و همه دل مشغولی خود را برای خدا بداند و جایی که خدا ناخشنود است، حاضر نشود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی در ادامه به ویژگی های خاص عبادات در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در این ماه عبادات به گونه های مختلف بیان شده است. دسته ای عبادات و اذکار مانند استغفار، تدبر در قرآن و قرائت آن و انجام عمره در این ماه تاکید فراوان شده؛ در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) هفت عبادت را در این ماه توصیه می کنند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اصلاح رابطه با همسایگان، توفیق بر برقراری رابطه نیک با خویشاوندان، کسب درآمد حلال، پرداخت خمس و زکات، آشتی و صلح با کسانی که پیوند خود را با آنان قطع کرده ایم، رعایت انصاف؛ انصاف به معنای جایگزینی است یعنی اگر می خواهیم به کسی امر کنیم ببینم خود حوصله انجام دادن آن کار را داریم بعد به دیگران امر کنیم و تصمیم بگیریم و رفتار مسالمت آمیز با غیر دشمنان خدا از جمله این هفت مورد است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موارد یاد شده به سبک زندگی می انجامد که در آن یکپارچگی و همدلی و لبخند در جامعه تسلط دارد، اظهار کرد: در این ماه به میهمانی خدا فراخوانده شده ایم تا شاید باتقوا شویم. روزه در این ماه برای همه زمینیان نیست بلکه برای اهل ایمان و مومنان است و نتایج هم طبیعتا برای این افراد است. حقیقت ماه این است سفره ای پهن شده که سبب می شود روح و اندیشه ما بزرگ شود. وی تاکید کرد: ماه رمضان روی بدن، عقل، تخیل، روح و عاطفه ما تاثیر خاص دارد و اگر درست از این ماه استفاده کرده باشیم باید روح ما پس از این ماه بزرگ شده باشد و نتیجه آن در زندگی نمود پیدا کند. به این صورت که فرد احساس گرفتاری کمتر کند و مسائلی که قبل از ماه مبارک بر او فشار می آورد، تحملش برای او آسان تر شده باشد چرا که ماه مبارک سبب می شود ظرفیت ما افزایش یافته و حرکت به سوی کارهای نیک چند برابر شود.
حجت الاسلام غلامعلی با اشاره به اینکه ادعیه خاص ماه مبارک در بعد از نماز و در ساعت های مختلف روز، نیمه شب و سحر بیان شده عنوان کرد: دعاهایی که بعد از نمازها در این ماه مبارک می خوانیم مجموعه ای است که به عنوان تابلو پیش روی ما است نه اینکه فقط بشینیم دعا بخوانیم بلکه الگو و سرلوحه کار در این ادعیه معرفی شده و باید آنها در برنامه روزانه خود بگنجانیم و برای تک تک گروه های اعم از فقرا، اسیران، زندانیان، گرفتاران خاک و اهل قبور و ... برنامه داشته و از آنها دستگیری کنیم؛ این برنامه عملا سبک زندگی است و جهت های زندگی را مشخص می کند و موجب دستیابی انسان به معرفت می شود.
وی به نتایج کلی عبادات اشاره و بیان کرد: عبادات در حقیت سبب رحمت خداوند و قرب به او می شود و انسانیت را به ارمغان می آورد. کسی که اهل عبادت باشد سرآمد می شود؛ اهانت نمی کند، تحقیر نمی کند، کبر را کنار می گذارد، خود را بزرگتر نمی بیند، چون خدا را بزرگتر دیده برای کسی بزرگی نمی کند ودر نتیجه به درجه انسانیت می رسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث نیاز فطری انسان به عبادت را توصیف کرد و یادآور شد: تمایل اصلی ما به سمت خدا بوده چون او ما را آفریده است. انسان با عبادت عملا نیاز فطری خود را پاسخ می دهد چرا که نزدیک شدن به وعده گاه و جایی است که از آنجا آمده و دائم ما را به مبدا نزدیک می کند.
پایان پیام/

 

کد خبر 272387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha