پژوهش کارآمد به آینده نگری و تولید اندیشه نیاز دارد

خبرگزاری شبستان: یکی از راه های کاربردی کردن پژوهش این است که آموزش­ها پژوهش محور باشد که موجب شکوفایی اندیشه­ها و تشخیص نیازها و تدبیر برای دستیابی به راه حل­ها می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام یدالله مقدسی، پژوهشگر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در رابطه با موانع پژوهش در عرصه علوم انسانی اسلامی گفت: به نظر می­رسد نداشتن برنامه نظام­مند و نقشه راه کلان در کشور یکی از مشکلات اساسی پژوهش های حوزه و دانشگاه باشد.
وی اظهار کرد: نظام مند نبودن برنامه های مالی و نبودن بودجه کافی برای ارائه به روز پژوهش های انجام یافته نیز مشکل دیگری است که سدّ راه پژوهش ها در این محور است.

حجت الاسلام مقدسی تصریح کرد: دغدغه های مالی پژوهشگر باید مرتفع شود؛ ولی اخلاص از ویژگی­هایی است که کار را شفاف کرده و رنگ خدایی به تلاش می­دهد، اگر تلاش و اخلاص پژوهشگر به هم آمیخته شود تاثیر ژرفی بر آثار او می گذارد و پژوهش برکت می­یابد.

این پژوهشگر به راهکارهای دستیابی به پژوهش های ایده آل اشاره و تاکید کرد: کارآمدی نهاد مسئول امور پژوهشی در نیازسنجی مستمر این نهاد است که لازم است همواره نیازها را با مراکز پژوهشی و پژوهشگران در میان بگذارد.

وی در این باره بیان کرد: مشورت گیری در نیاز سنجی ها برای ارائه راهکارها و نیز مسئله محور بودن پژوهش­ها با ویژگی­هایی چون همسویی با نیازهای کنونی، آینده نگری و تولید اندیشه و همچنین کم گویی و درست گویی از دیگر ملزومات دستیابی به پژوهش­های مفید و موثر است.

به گزارش ایسکا، حجت الاسلام مقدسی با بیان اینکه نگاه قرآن به همه صحنه های زندگی بر مبنای پروراندن اندیشه ها و دست یابی به راه حل ها است، افزود: یکی از راه های کاربردی کردن پژوهش این است که آموزش­ها پژوهش محور باشد که موجب شکوفایی اندیشه­ها و تشخیص نیازها و تدبیر برای دستیابی به راه حل­هاست.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت تفکر در قرآن همان آموزش پژوهش محور است که موجب شکوفایی اندیشه ها و دست یابی به راهکار هاست.

پایان پیام/

 

کد خبر 271189

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha