شرط نخست تحول نداشتن هراس از بیان اندیشه است

خبرگزاری شبستان: افراد نباید از بیان اندیشه خود برای تحول علمی هراس داشته باشند، اگر فلاسفه، فقها و دانشمندان نتوانند نظر مخالف طرف مقابل را تحمل کنند، پیشرفت و تحولی در علوم رخ نمی دهد.

رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: تحول اساسا برای بهبود شرایط جاری است. در تحول علوم باید بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم، چه می خواهیم و قرار است چه اتفاقی بیفتد.
سید حسین واعظی ادامه داد: صرف تحول مهم نیست، باید اهدافی تعریف شده داشته باشیم و به سوی آنها حرکت کنیم. از دولت آینده انتظار می رود به مقوله پژوهش اهمیت بیشتری بدهد و سردمدار این کار را افرادی قرار دهد که دارای آزادی اندیشه بوده و صاحب نظر باشند. به طور مثال رییس جمهور آینده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزیر علوم و تحقیقات را از میان افرادی گزینش کند که قائل به آزادی اندیشه بوده و از شیوه های مسلک گونه و سنتی پرهیز نمایند.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در علوم تحول ایجاد کنیم باید زمینه حرف های تازه فراهم شود و افراد بتوانند بدون دغدغه نظریات خود را مطرح کنند، عنوان کرد: تحول علوم صد در صد می تواند در پیشرفت کشور تاثیر داشته باشد. اگر تحول در علوم نداشته باشیم دچار رکود می شویم و رویه ای قدیمی را ادامه می دهیم.
این کارشناس عرفان اسلامی ادامه داد: به طور مثال اگر در علم پزشکی تحول و نوآوری نداشته باشیم، پزشک به بیمار خود همان داروهایی را تجویز می کند که استادان وی قبلا تجویز می کردند. با این اتفاق گامی در بهبود شرایط درمانی بیمار برداشته نمی شود یا اگر فقها بخواهند به همان احکام سابق اکتفا کنند و شرایط روز را نسنجند، پویایی و تحولی را در علوم مختلف نخواهیم داشت و درجا می زنیم.
وی شرط اساسی در تحول علوم را سعه صدر دانست و بیان کرد: دانشمندان، علما و صاحب نظران در مواجه با نظرات مخالف باید این موضوع را رعایت کنند. اگر فلاسفه، فقها و دانشمندان نتوانند نظر مخالف طرف مقابل را تحمل کنند، پیشرفت و تحولی در علوم رخ نمی دهد.

واعظی ابراز کرد: شرط دیگر این است که فرد از بیان کردن اندیشه خود برای تحول علمی هراسی نداشته باشد به این معنا که شرایط به گونه ای نباشد که اگر اندیشه ای مطرح شد، امنیت شغلی یا اجتماعی فرد مورد نظر به خطر بیفتد و همین موجب شود بسیاری از نظرات که کارگشا بوده و تحول آفرین است، بیان نشود.
وی تاکید کرد: ایران کشوری است که به لحاظ دارا بودن ظرفیت های استعدادی بالا در جهان مطرح و مورد توجه است. اگر از این ظرفیت ها برای تحول علوم استفاده کنیم قطعا به پیشرفت الگوی ایرانی اسلامی کمک شایانی کرده ایم.
رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان گفت: با برپایی کرسی های آزاداندیشی و مناظرات جمعی و فردی قانونمند و ساماندهی شده در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی می توان گام موثری را تحول علوم برداشت.
وی خاطرنشان کرد: در این مناظرات افراد با نظریات مختلف و گاهی تازه مواجه می شوند که همین امر ممکن است در پاره ای از مواقع منجر به تحول یا تولید علم شود. پس از انجام این مناظرات در مراکز یاد شده، می توان فیلم و صدای ضبط شده یا خلاصه ای از آن را از طریق صدا و سیما نیز برای عموم مردم پخش کرد تا بتوان بهره بیشتری از آن برد. البته از آنجا که امروز افراد با فضای مجازی انس بیشتری دارند، این فضا نیز بستر مناسبی برای اشاعه این مناظرات است. از طرف دیگر تبدیل این مباحث به کتاب که ماندگارتر است، خالی از لطف نیست.
پایان پیام/
 

کد خبر 258654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha