تعیین مصداق برای علایم ظهور، اعتماد مردم را به وعده الهی کمرنگ می کند

کارشناس مهدویت گفت: اگر بخواهیم هر نشانه ای که برای ظهور معرفی شده است را به گونه ای به افراد خاص دیگر نسبت دهیم، اعتماد مردم را به وعده های الهی کمرنگ می کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله طبسی در نشست تخصصی نقد و بررسی فیلم مستند ظهور بسیار نزدیک است شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، معرفی کردن افراد را بعنوان نشانه هایی که برای ظهور معرفی شده است را اشتباه دانست و گفت: اگر بخواهیم هر نشانه ای که برای ظهور معرفی شده است را به گونه ای به افراد خاص دیگر نسبت دهیم، اعتماد مردم را به وعده های الهی کم رنگ می کنیم.

آیت الله طبسی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که ما باید به آن توجه داشته باشیم، تاکید بر تفکیک نشانه های حتمی و غیرحتمی ظهور است؛ چه بسیار افرادی از علما بوده اند که به دلیل عدم انجام این تفکیک، در گذشته های دور مرتکب خطای وقاتی شده بودند و برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) زمان تعیین کرده اند.

 

شخصیت شعیب بن صالح

وی درباره شخصیت شعیب که از نشانه‌های ظهور است، اظهار کرد: در روایات اشاره به اصل وجود شیعب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمی‌شود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور می‌آید.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوت‌های زیادی با هم دارند، از این رو ما نمی‌توانیم به جمع‌بندی درستی برسیم.

 

به منابع معتبر استناد کنیم

استاد سطوح عالی حوزه همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته شده ارائه شده است،‌ اشاره کرده و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، می‌گویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.

 

دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم

آیت الله طبسی با اشاره به استناد‌هایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است،‌ گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استناد‌هایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استناد‌ها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیت‌های برجسته اهل‌سنت است، در باره او می‌گوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خوانده‌ام!

وی به با بیان این که کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما این که کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند می‌آورد که در این دو سنت ابن‌حماد وجود داد، ‌ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.

استاد سطوح عالی علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف‌ ابن لیف معرفی می‌کنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگی‌های خراسانی، خود را خراسانی معرفی می‌کند.

 

سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت:‌ معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب ‌الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و‌ دیگر سخنی نمی‌گوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانسته‌ایم تثبیت نماییم، پس نمی‌توانیم وارد تفصیلات شویم.

آیت الله طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار (ع) سخن از فرج می‌کنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.

وی در ادامه گفت: مرحوم مفید می‌گوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی می‌گوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد،‌ از نشانه‌های حتمی ظهور است.

استاد طبسی همچنین درباره خطبة البیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات می‌داند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید می‌کند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.
 

بنابراین گزارش، حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری نیز در این نشست با اشاره به مستند «ظهور نزدیک است» اظهار کرد: در این مستند از روایات به گونه ای استفاده شده که واقعیت روایت آن گونه نیست.

وی افزود: یکی از مواردی که این مستند به آن استدلال کرده سخنان مقام معظم رهبری در مورد تحقق وعده الهی برای حکومت اسلامی و بر حق امام زمان(عج) است، آنها در این مستند این قسمت از سخنان مقام معظم رهبری را که فرموده اند انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق این وعده الهی است را حذف کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری نیز در پایان این نشست شوق به ظهور امام زمان(عج) را عامل تعیین وقت توسط برخی افراد عنوان کرد و اظهار داشت: اینکه بیاییم و زمانی برای ظهور امام زمان(عج) تعیین کنیم؛ اما خب این سخن تحقق پیدا نکند باعث ایجاد دودلی و شک در بین مردم می شود.

در این نشست علاوه بر اساتید و طلاب حوزه علمیه قم، دست اندرکاران ساخت فیلم مستند «ظهور نزدیک است» نیز حضور داشتند که در میان برنامه با طرح مسائل و پرسش های غیر مرتبط و غیر علمی قصد متشنج کردن جلسه را داشته اند، که با اعتراض طلاب حاضر روبرو شده به نشانه اعتراض به انتقاد از ساخت این مستند نشست را ترک کردند.

شایان ذکر است، در این نشست آیت الله نجم الدین طبسی از استادان برجسته حوزه علمیه قم و نویسنده و محقق مهدوی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد جعفری معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدصابر جعفری سردبیر مجله امان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حضور داشتند.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 27228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha