ما از جوهره پژوهش یعنی علمیت غفلت کرده ایم

خبرگزاری شبستان: کسانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی با جامعیت شخصیت و داشتن نگاه عمیق به علوم اسلامی به معنای عام شامل فقه، اصول، تفسیر، عرفان و کلام پژوهش های ارزنده عرضه کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پژوهشگر حوزه اخلاق و تربیت اسلامی در رابطه با موانع پژوهش در عرصه های علوم انسانی اسلامی گفت: در مراکز پژوهشی ما معمولا برای کارمند سازی پژوهش، دوره های آموزشیِ word و office و ... می گذارند یا اینکه روش پژوهش یاد می دهند و از این طریق سعی می کنند مهارت های پژوهشی را بالا ببرند. آنها با در اختیار قرار دادن ابزارهای پژوهشی برای بهبود سطح آثار و تحقیقات تلاش می کنند اما از جوهره پژوهش یعنی "علمیت" غافل می شوند.

وی در ادامه به ویژگی های یک محقق حوزه علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: محقق علوم دینی که باید حرف خداوند را تبیین و اسلام را عرضه کند باید برای این کار بر آیات و روایات سیطره کامل داشته و منابع دینی را به خوبی بشناسد.

حجت الاسلام عالم زاده نوری تصریح کرد: پژوهشگر حوزه اسلامی همچنین باید قدرت برداشت و استنباط از منابع دین را به نحو روشمن و صحیح داشته و حتما با علوم عقلی اسلامی یعنی فلسفه، کلام و عرفان آشنا باشد. علاوه بر اینها یک پژوهشگر باید پاکیزگی درون و طهارت روح داشته باشد تا امکان دریافت آموزه های دینی برایش فراهم شود.

وی تاکید کرد: بنابراین کسی که می خواهد درباره علوم انسانی اسلامی تحقیق کند باید کسی باشد که علاوه بر استانداردهای طلبگی، ویژگی های مذکور را داشته باشد. البته غلظت نیاز به این علوم در رشته های مختلف متفاوت است ولی نمی شود کسی ادعا کند من پژوهشگر علوم اسلامی هستم ولی با این میراث ارزشمند ارتباطی ندارم.

حجت الاسلام عالم زاده نوری در رابطه با عمق پژوهش های حوزوی بیان کرد: مسئله ای که اکنون در آموزش های حوزوی ما وجود دارد این است که اولا طلبه های ما بعضا دروس موجود را خوب طی نکرده و یا گروهی که بر دروس حوزوی تسلط پیدا کرده اند با منابع دین آشنا نیستند. یعنی به علت اشتغال دائم به تحصیل فرصت مرور یک دور تفسیر و یا روایات را نداشته اند.

وی ادامه داد: طلبه باید با تراث اسلامی درجه اول مانند تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی تا سایر کتب روایی همچون بحارالنوار، غررالحکم، وافی و ... آشنایی داشته، آنها را تورق کرده و از موضوعات آنها آگاه باشد که متاسفانه برای خیلی از طلبه های ما این فرصت به وجود نیامده است.

به گزارش ایسکا، این پژوهشگر حوزه اخلاق و دین عنوان کرد: کسانی که در عرصه علوم انسانی پژوهش های ارزنده و کارآمد به جامعه اسلامی ارائه کردند چه کسانی بودند؟ علامه طباطبایی چه ویژگی هایی داشت؟ شهید صدر، استاد مصباح، آیت الله جوادی آملی چه ویژگی هایی داشتند؟ عمده ویژگی هایی که در وجود اینان می توان شناسایی کرد جامعیت شخصیت و داشتن نگاه عمیق به علوم اسلامی به معنای عام آن است که هم شامل فقه و اصول و هم شامل تفسیر و هم شامل فلسفه و کلام و عرفان می شود.

وی یادآور شد: این بزرگان علوم پایه و مادر اسلامی را در اختیار گرفته، بر آن مسلط شده و بعد از آن وارد عرصه تحقیق و پژوهش شدند. طلبه های محقق نیز با مقیاس های متفاوت باید دارای چنین شرایطی باشند.

پایان پیام/

 

کد خبر 272443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha