اجتناب از سطحی نگری در برداشت مفهوم روایات امری ضروری است

پژوهشگر عرصه مهدویت، گفت: در مورد احادیث و روایات مربوط به ظهور باید علاوه بر تحقیق در مورد صحت سند و وثوق سلسله راویان آن، از سطحی نگری در برداشت مفهوم از روایات نیز اجتناب کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت الاسلام سید مهدی غفاری، پژوهشگر عرصه مهدویت، شب گذشته(23 اسفند) در نشست نقد و بررسی مستند «ظهور بسیار نزدیک است» در جمع طلاب و دانشجویان مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) کوی ملت اهواز، به بیان تفاوت بین شرایط و علائم ظهور پرداخت و گفت: برای پیروزی هر قیام و انقلاب وجود چهار شرط رهبری، برنامه حکومت، یاران مخلص و پذیرش عمومی ضروری است.
 

وی با بیان اینکه برای تحقق قیام حضرت امام زمان(عج) نیز وجود این چهار شرط لازم است، افزود: دو شرط اول با وجود امام زمان به عنوان رهبر قیام جهانی و دین مبین اسلام به عنوان برنامه حکومت جهانی محقق شده و به وجود آمدن دو عامل دیگر یعنی یاران مخلص و مقبولیت عمومی، ظهور منجی موعود را حتمی خواهد کرد.
 

این استاد حوزه علمیه، ادامه داد: توجه به شرایط ظهور و تفکر در مورد آن، موجب پویایی و رشد جامعه در جهت کمال آن می شود زیرا دانستن اینکه بدون وجود 313 یار برگزیده و همچنین عدم خواست قلبی اکثر انسان ها ظهور اتفاق نمی افتد، منتظران را به سمت تلاش برای بهبود وضعیت معنوی جامعه سوق می دهد.
 

حجت الاسلام غفاری، خاطر نشان کرد: این در حالی است که علائم ظهور تنها نشانه های آمدن منجی هستند یعنی این نشانه ها و علائم به ظهور و طبیعتاً شرایط تحقق آن وابسته هستند، در حالی که برخی به اشتباه چنین برداشت می کنند که ظهور حضرت(عج) به تحقق این علائم و نشانه ها بستگی دارند.
 

وی اضافه کرد: توجه بیش از حد به علائم و غفلت از شرایط ظهور وضعیتی را ایجاد می کند که منتظر دیگر تکلیفی برای خود احساس نمی کند و تنها با پیگیری نشانه ها به نوعی انتظار خنثی می رسد، این در حالی است که انتظار واقعی و مثبت همواره با پویایی و حرکت در جهت رشد و کمال خواص و عوام جامعه همراه است.
 

وی با مذموم دانستن تعیین حتمی مصادیق شخصیت های دوران ظهور، به علت ناامیدی منتظران در صورت اشتباه در این تشخیص ها، تصریح کرد: برخی از مصادیق ذکر شده در این مستند و یا مقالات مشابه در سایت ها مثل سید خراسانی و عبدالله عربستان به احتمال زیاد صحیح هستند، ولی برخی مصادیق دیگر مانند یمانی و شعیب بن صالح با توجه به روایات معتبر، چندان صحیح به نظر نمی رسند.
 

این پژوهشگر عرصه مهدویت، در پایان این نشست دو ساعته، با ابراز خوشحالی از حضور در بین دانشجویان و طلاب پیشنهاد کرد: این گونه نشست ها در آینده نیز با موضوعات مرتبط با ولایت فقیه و دوران آخر الزمان ادامه پیدا کند.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 27255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha