عرفان محراب نباید از عرفان حرب جدا باشد

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تهران عرفان ناب را عرفان نبوی و علوی خواند و گفت: کسی که عرفان را به محراب محدود کند و عرفان حرب را کنار بگذارد، مسیر عرفان را کامل نپیموده است.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران سه شنبه شب، 25 تیرماه از بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بازدید کرد.
بنابر این گزارش، وی با حضور در بخش حوزوی و بر آستان قله های تهذیب با قدردانی از مسئولان معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور گفت: حضور در فضای نمایشگاه بالذات با نورانیت و تنفس در فضای معنوی همراه است.
وی با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه اظهار کرد: ایشان بر این مسئله تاکید داشتند باید در مباحث اخلاقی سراغ اسطوره ها برویم و از رهنمودهای آنها بهره ببریم چراکه آنها رهروان بی بدیل مسیر سیر وسلوک هستند.
حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: کسانی همچون سیدعلی قاضی، آیت الله بهجت، علامه طباطبایی عارفانی هستند که راه را یافته و به سلامت طی کرده اند، در سال های اخیر بزرگانی که قله های عرفان لقب گرفته اند همچون مرحوم حق شناس، آیت الله مجتبی تهرانی، آیت الله خوشوقت و  آیت الله مجتهدی تهرانی صادقانه این مسیر را طی کرده اند.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: سیر و سلوک را باید تنها در مکتب اهل بیت (ع) جست که عمری را با قال الله، قال رسول الله و قال امیرالمومنین (ع) طی مسیر الی الله کرده اند.
وی تاکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم نسخه ای را در مسیر سیر و سلوک دریافت کنیم باید از کسی آن را بخواهیم که به تمامی ابعاد دین احاطه داشته باشد.
حجت الاسلام خاتمی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) ابراز کرد: ایشان سیر و سلوک را محدود به کسانی می دانستند که در درجه بالای تعبد بودند و به واجبات، مستحبات، مکروهات و مباهات توجه خاص و اشراف داشتند.
وی در تبیین عرفان ناب اسلامی با انواع کاذب آن گفت: درجه بالای تعبد سالک فرق اساسی این دو گونه عرفان است.
حجت الاسلام خاتمی خطاب به جوانان توصیه کرد: در مسیر سیر و سلوک مراقب عرفان های کاذب باشید و نسخه اصلی را بجویید یعنی همان که نسبت به دین تعهد کامل دارد.
وی تاکید کرد: باید مراقب بود بنام عرفان های اسلامی در دام عرفان های هندی نیفتیم؛ تجلی عرفان ناب پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و اباعبدالله الحسین (ع) هستند که دعای عرفه آن حضرت (ع) در اعلا درجه عرفان قرار دارد.
حجت الاسلام خاتمی عرفان اسلامی را عرفان محراب و حرب دانست و تصریح کرد: کسی که عرفان محراب را مطرح کرده اما با عرفان حرب بیگانه باشد مسیر عرفان را کامل نپیموده و عرفان او محمدی و حسینی نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امید کسانی که که با تولید نرم افزار و نگارش کتاب در حوزه ناب عرفان اسلامی قدم برمی دارند راهشان عرفان محراب و حرب به صورت توامان باشد.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 273635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha