جوانان به سن ازدواج رسیده اند اما مهارت های زندگی را نمی دانند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام کریمی گفت:جوانان ما پس از سن 25 سالگی به طور ذاتی مهارت های زندگی را فرا نمی گیرند بلکه فقط به سن ازدواج رسیده اند بدو ن اینکه مهارت های زندگی را یاد گرفته باشند.

حجت‌الاسلام علی کریمی، مشاور ازدواج در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره تغییر سبک زندگی و موانعی که سبب ازدیاد طلاق می‌شود، گفت: شهرهای بزرگ با توجه به امکاناتی پیشرفته ای که دارند و همچنین قشر تحصیل‌کرده‌ای که در این شهرها زندگی می‌کنند با وجود امکانات مشاوره زیاد باز هم همچنان شاهدیم که طلاق بیشتر از شهرهای کوچک اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که منجر به طلاق می‌شود برقراری رابطه‌های نادرست پیش از ازدواج است، اظهار کرد: رابطه‌های نادرست موجب می‌شود دین و ایمان ضعیف و حیاها کم‌رنگ‌تر شود و فرد پس از ازدواج به دلیل نداشتن حیا و ایمان ضعیف، خودخواه تر شود و همیشه حق را به خود داده و خدا را در برابر مشکلات نادیده میگیرد.

وی افزود: ارتباط نادرست با نامحرم از عواملی است که باعث می‌شود بین زوجین بدبینی به وجود آید و فرد با مقایسه فرد دیگری با همسر خود از زندگی سرد شود. در این هنگام علاقه زوجین نسبت به یکدیگر کم می‌شود، در نتیجه سبب برخورد بد و بهانه‌گیری در زندگی می‌شود و امید ما به علاقه زوجین به یکدیگر است هنگامی که از بین رود بنیان خانواده هم سست می شود.


وی با توصیه به خانواده‌ها که برای پایداری زندگی ماهواره در خانه نصب نکنند، تصریح کرد: ماهواره‌ها خیانت را ترویج می‌کنند و پایداری خانواده از بین می‌رود و خیلی از زوجین این اعتقاد را دارند که ماهواره پس از ازدواج هیچ تأثیری در خانواده ندارد اما نمی‌دانند ماهواره زهر در کام دل می‌ریزد و فرد را تنوع‌طلب در مسایل جنسی می‌کند و از همسر خود دور میکند.


حجت الاسلام کریمی درباره ی مهارت های زندگی خاطر نشان کرد: یک مشکل کلی در کشور وجود دارد که فکر میکنیم جوانان ما پس از سن 25 سالگی به طور ذاتی مهارت های زندگی را فرا می گیرند در صورتی که جوانان فقط به سن ازدواج رسیده اند بدون اینکه مهارت های زندگی را یاد گرفته باشند.


وی افزود: هنگامی که جوان وارد زندگی متاهلی می شود هیچ یک از مهارت های زندگی را بلد نیست و این خود زندگی را دچار آسیب می کند.


این مشاور ازدواج ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و شخصیت جوانان شکل گرفته است دیگر نه خانواده‌ها و نه رسانه ها عهده‌دار آموزش مهارت زندگی نمی‌شوند.

 

وی تصریح کرد: باید فاصله دوران عقد زیاد باشد تا جوانان بتوانند مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند و در این دوران به مشاوره ه مراجعه کنند؛ اما متأسفانه سن ازدواج در حال حاضر بالاست و جوانان دیگر گوش به حرف نمی‌دهند چرا که از لحاظ عقلی بالغ شده‌اند اما مهارت را فرا نگرفته‌اند و پس از تشکیل خانواده دو تا "من" در کنار هم قرار میگیرد .

 

وی با تأکید بر اینکه باید سن ازدواج را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: در گذشته چون سن ازدواج پایین بود عروس‌ها بیشتر از مادرشوهرهای خود تبعیت داشتند و مادرشوهرها را به عنوان معلم قلمداد می کردند و مهارت های زندگی را فرا میگرفتند و حتی اگر مادرشوهرشان تذکر می‌داد ناراحت نمی شدند.

 

حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه ازدواج باید در موقعی صورت گیرد که جوان سن پایین داشته باشد اظهار کرد:هنگامی که سن فرد پایین باشد مهارت های زندگی پیش از آنکه شخصیتش شکل گیرد؛ به خوبی فرا گیرد.


وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه ازدواج به جوانان دهیم، اظهار کرد: در متون دینی داریم که سن ازدواج نباید خیلی بالا باشد و ما وظیفه داریم سن ازدواج را پایین بیاوریم و خانواده و جامعه باید در این راستا قدم بردارند.


وی با تأکید بر اینکه در ژاپن به وسیله کارهای تربیتی سن رسیدن به بلوغ را دو سال کاهش داده‌اند، تصریح کرد: اما با توجه به شرایط جامعه امروزی ما کارشناسان با صحبت‌های خود نه‌تنها راهکاری نمی‌دهند بلکه توصیه به ازدواج در سنین بالا می‌کنند که این مسئله موجب به وجود آمدن آسیب در جامعه می شود.
پایان پیام/

 

کد خبر 274919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha