هرگونه اعمال سلیقه و افراط و تفریط در حوزه دین ممنوع است

معاون پژوهش موسسه آینده روشن نسبت به اعمال سلیقه شخصی و افراط و تفریط در حوزه دین هشدار داد و به نقد فیلم ظهور بسیار نزدیک است، پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان به بررسی روایات مربوط به آخرالزمان و نشانه‌های ظهور پرداخت و هرگونه اعمال سلیقه شخصی و افراط و تفریط در این زمینه را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: ما هم عقیده داریم که بسیاری از نشانه‌های ظهور امام زمان (عج) محقق شده‌اند اما این دلیل نمی‌شود که از حد و حدود روایات عبور کنیم و نظرات شخصی خود را به اهل بیت (ع) نسبت دهیم.

حجت‌الاسلام جعفری با ابراز ناراحتی از پخش گسترده فیلم ظهور بسیار نزدیک است، تصریح کرد: قصد ندارم با سخنانم به اختلافات دامن بزنم اما پس از نقد این فیلم توسط عده‌ای از اساتید و پژوهشگران مهدوی برخی از عوامل فیلم بحث را از فضای علمی خود خارج کردند که این اصلا درست نیست.

وی افزود: فیلم تولید شده در دسترس همه است و همه می‌توانند آن را ببینند. من قصد ندارم آن را اضافه یا کم کنم ولی آن‌گونه که پیداست افرادی که این فیلم را تولید کرده‌اند به زبان عربی تسلط کافی نداشتند و از متخصصان مذهبی هم بهره نگرفته‌اند.

این پژوهشگر مهدوی گفت: سال‌ها پیش امام خمینی (ره) از فروپاشی نظام کمونیستی در شوروی خبر داد اما هرگز این نظر را به روایات و اهل بیت (ع) نسبت نداد و البته سخن ایشان هم درست بود و شوروی فرو پاشید. در این فیلم هم می‌شد با توجه به قیام اعراب ضعف صهیونیست‌ها و مسایل اینچنینی برداشت‌های سیاسی و اجتماعی درباره ظهور امام زمان (عج) ارایه داد ولی نسبت دادن اینها به روایات و ائمه اطهار (ع) نیازمند دقت ویژه‌ای است.

وی با انتقاد از نقل قسمتی از سخنان مقام معظم رهبری در این فیلم اظهار کرد: در این فیلم بخشی از سخن مقام معظم رهبری حذف گردیده و تنها قسمتی از بیانات ایشان که در جهت اهداف فیلم بوده است، ذکر شده چرا که مقام معظم رهبری فرمودند من با اطمینان کامل می‌گویم این هنوز آغاز کار است و تحقق کامل وعده الهی در راه است در حالی که در فیلم جمله هنوز آغاز کار است، حذف گردیده است.

حجت‌الاسلام جعفری با طرح این پرسش که چرا این جمله حذف شده است، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ملت‌های مسلمان هنوز گردنه‌های دشواری بر سر راه دارند و مردم باید با صبر و بصیرت و جهاد و امید مسیر را طی کنند ولی سخنان ایشان در فیلم به گونه‌ای تفسیر شده که گویی در همین چند وقت یا همین چند سال امام زمان (عج) قطعا ظهور خواهند کرد.

وی از برداشت سازندگان فیلم درباره عبدالله عربستان نیز انتقاد کرد و گفت: درست است که امام صادق (ع) ملک عبدالله را متضمن ظهور امام زمان (عج) دانستند اما تنها اسم عبدالله نمی‌تواند دلیل تطبیق این شخص بر پادشاه عربستان باشد.

این پژوهشگر حوزه مهدویت به کتاب العدد القویه نوشته علی بن یوسف برادر بزرگ علامه حلی اشاره و خاطرنشان کرد: این عالم بزرگ که 700 سال پیش می‌زیسته و دوران انقراض بنی‌عباس را هم درک کرده بود در صفحه 77 کتاب خود مدعی می‌شود که نشانه‌های زیادی از ظهور امام زمان (عج) مانند خراب شدن دیوار مسجد کوفه، کشته شدن پادشاه مصر توسط مردم، از بین رفتن حکومت بنی‌عباس، مرگ عبدالله آخرین پادشاه بنی‌عباس، خراب شدن شامات همگی در مدت کوتاهی اتفاق افتاده‌اند و بر این اساس وی ظهور را بسیار نزدیک دانسته است و حال آنکه پس از 700 سال می‌بینیم که هنوز امام زمان(عج) نیامده است.

وی نسبت به امیدوار کردن مردم با چنین برداشت‌هایی هشدار داد و گفت: این‌گونه امید دادن به مردم در آینده‌ای نزدیک سبب ناامیدی و سرخوردگی می‌گردد و در حقیقت نقض غرض است.

حجت‌الاسلام جعفری درباره حدیثی که در فیلم به آن اشاره شده، سخن گفته و مدعی شد: این حدیث که در صفحه 139 جلد 65 بحارالانوار آمده در فیلم به درستی معنا نشده است.

وی ادامه داد: در فیلم آمده است که در آخرالزمان گروهی می‌آیند و به واسطه روح‌الله دل‌هایشان بهم نزدیک می‌شود و همزمان تصویر امام خمینی (ره) را نشان می‌دهند در حالی که در متن این حدیث ماجرایی ذکر شده‌ است که به هیچ‌ عنوان از آخرالزمان هم سخن گفته نشده است حتی مشابه این حدیث را در اصول کافی جلد دوم صفحه 124 در باب حب فی الله و بغض فی الله می‌توانیم ببینیم و علاوه بر اینها در این حدیث واژه یوم القیامه آمده نه آخرالزمان.

این دانش‌آموخته حوزوی گفت: در بخشی از این فیلم مقام معظم رهبری سید خراسانی معرفی شده و از خالی در دست راست او سخن گفته شده است در حالی که این تحریف و تغییر متن روایت است. هیچ روایتی نداریم که در آن از خال در دست سید خراسانی گفته باشد بلکه همگی از وجود خال سخن گفته‌اند.

وی از اشاره به کتاب فتن ابن حماد در فیلم گفت و ادعای سازندگان فیلم درباره اعتبار این کتاب نزد اهل سنت را رد کرد و اذعان کرد: دکتر بستوی که خود یک وهابی است در کتاب معروف المهدی المنتظر به معرفی ابن حماد پرداخته و او را کثیرالاوهام معرفی می‌کند و می‌گوید: بیشتر روایاتی که ابن حماد به تنهایی نقل کرده است ضعیف هستند به اندازه‌ای که از ابن حماد عجیب و بعید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری تصریح کرد: نویسنده کتاب، روایات کتاب و حتی انتصاب کتاب به نویسنده همگی به اندازه‌ای مشکوک و ضعیف‌اند که بستوی می‌گوید: همه روایاتی که فقط این کتاب نقل کرده از نظر من شایستگی دلیل بودن را ندارند و تنها برای تقویت روایات دیگر به درد می‌خورند.

وی به حدیث نهصد و چهاردهم در کتاب  بستوی اشاره کرد و گفت: حدیث ذکر شده در فیلم حدیث نهصد و یکم است ولی در حدیث نهصد و چهاردهم همان کتاب از وجود خال در دست چپ سید خراسانی سخن گفته شده است. از همه این اشکالات بگذریم پرسش من این است که چرا سازندگان فیلم حدیث نهصد و یکم را بر حدیث نهصد و چهاردهم ترجیح داده‌اند.

حجت‌الاسلام جعفری یادآور شد: اینها فقط تعداد اندکی از نقل‌های فراوانی است که به فیلم ظهور بسیار نزدیک است، وارد است و بنابراین چنین فیلمی نمی‌تواند مورد تأیید محققان و پژوهشگران عرصه مهدویت قرار گیرد.

پایان پیام/


 

کد خبر 27552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha