پژوهش ها در کشور از نبود روحیه نقادی رنج می برند

خبرگزاری شبستان: ایجاد روحیه‌ نقادی در پژوهشگران یکی از عوامل موثر در بهبود وضعیت پژوهش در کشور است که متولیان امر باید سعی کنند با لطایفی این روحیه‌ نقادی و نقدپذیری را ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا آل بویه، مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی درباره راهکارهای لازم جهت دستیابی به شرایط مطلوب پژوهش در حوزه کلام و فلسفه گفت: یکی از اقداماتی که باید برای پیشرفت وضعیت فعلی پژوهش در امور فلسفی انجام شود سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان و اولویت‌بندی و به‌دست آوردن نظام موضوعات است.

وی افزود: با توجه به این حوزه‌های گسترده‌ای که در مباحث داریم، باید به ‌صورت کلان‌پروژه و موضوع محور با گروه‌های پژوهشی پیش برویم و هر گروه فلسفه، یک قطب علمی در موضوعی خاص شود.

مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان اینکه معاون پژوهشی در دانشگاه‌ها باید در امر ساماندهی پایان‌نامه‌ها بخصوص در مقطع دکتری، وارد عمل شود، تصریح کرد: درست است که پایان‌نامه‌ها در معاونت آموزشی دانشگاه‌ها پی‌گیری می‌شود، ولی باید بین این‌ها ارتباط برقرار باشد.

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی در دانشگاه‌ها وجود دارد، ولی متاسفانه کاری نمی‌کنند. دانشجوها یک کارهایی برای تقویت وضعیت پژوهشی‌شان در دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، ولی پژوهشگاه‌ها هم کمی باید سعی کنند پایان‌نامه‌ها را بخصوص در مقطع دکتری مورد توجه قرار داده و در این زمینه فعال برخورد کنند.

حجت الاسلام آل بویه بیان کرد: ایجاد رقابت سالم میان پژوهشگران و مراکز پژوهشی یک کار ضروری است که امروزه دیده نمی‌شود. اعتنای هر چه بیشتر به جشنواره‌ها از جمله جشنواره‌ فارابی و کتاب سال و بخصوص تکریم هرچه بیشتر پژوهشگران این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسکا، وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اهمیتِ داشتن برنامه‌ریزی دقیق برای گروه‌های کارورزی پژوهش، تاکید کرد: یکی از راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب پژوهش در کشور این است که ما کارورزی پژوهش تشکیل دهیم و پژوهشگر تربیت کنیم.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در پایان با بیان این مسئله که یک پژوهشگر تا روحیه نقادی نداشته باشد، علم و دانش و پژوهشش پیش نمی‌رود، یادآور شد: ایجاد روحیه‌ی نقادی در پژوهشگران یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود وضعیت پژوهش در کشور است که متولیان امر باید سعی کنند با لطایفی این روحیه‌ نقادی و نقدپذیری را ایجاد کنند.

پایان پیام/

 

کد خبر 280299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha