چراغهای سبز و قرمز خیابان ازدواج موقت

شیب آمار ازدواج درسال های اخیر کند شده و در عوض سن ازدواج و آمار طلاق در کشور رو به افزایش است که دلایل فراوانی برای توجیح آن ذکر می شود و ازدواج موقت از پرچالش ترین راه حل هایی است که نقاط مبهم فراوانی دارد.

یک استاد حوزه علمیه و مشاور در امور خانواده جوانان و ازدواج به تشریح بایدها و نبایدها فرصت ها و تحدید های ازدواج موقت پرداخت.

 

حجت الاسلام روح الله پور عابدین استاد حوزه علمیه و کارشناس قرآن و مشاور در امور خانواده جوانان و ازدواج در گفت وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه توصیه اول مشاوران درخصوص ازدواج مربوط به ازدواج دائم می شود و هیچ چیز جای ازدواج دائم را نمی گیرد گفت: انسان سالم و بالغ، همواره با تمایلات طبیعی و غیرایز جنسی خود درگیر است و تا به آنها پاسخ نگوید آرام نمی یابد. راههایی که انسانها برای پاسخ به این نیازهای خود یافته اند دو نوع است: 1- راههای مقبول و سالم 2- کج راههای ناهنجار و آسیب زا!

 

وی با تاکید بر اینکه راه های سالم و مقبول را فقط از مسیر دین و عقل می توان یافت اظهار کرد: دین و مذهب سبک زندگی سالم و صحیح و مناسب با فطرت و رسیدن به سعادت بشر را به او نشان می دهد.

 

وی ادامه داد: مهمترین منبع دینی ما قرآن است که به ویژگی ها و نیازهای ما اشاره کرده است، یکی از این نیازهای بشری نیازجنسی است که در سوره نور آیات 32 و 33 راه پاسخ به آن را نشان داده است.

 

حجت الاسلام پورعابدین با اشاره به اینکه آیه 32 سوره نور راهکار ازدواج را پیش پای بشر می گذارد اظهار کرد: در آیه 33 این سوره استعفاف و کنترل این غریزه را گوشزد می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در اسلام دو نوع ازدواج دائم و موقت مطرح می شود که در آیه 24 سوره نساء به ازدواج موقت که به متعه و صیغه شهرت دارد اشاره شده است.

 

این کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه ازدواج موقت از ضرورت های اجتماع سالم و پویاست گفت: ازدواج موقت با همه موانع و مخالفت های تاریخی و اجتماعی از نوع سیاسی تا فمنیستی همچنان راهی است به سوی پاکیزه سازی جامعه از ناهنجاری های مدنی.

 

به گفته وی بزرگانی همچون علامه طباطبایی در این رابطه فرموده اند "مذهبی که می خواهد آمیزش جنسی را محدود به ازدواج نماید و مطلقاً از زنا جلوگیری نماد، ناگزیر است ازدواج موقتی را با شرایط خاصی که مفاسد زنا را رفع می کند در قانون خود بگنجاند تا پاسخ کافی به اقتضای این غریزه عمومی بدهد"همچنین استاد شهید مرتضی مطهری نیز در کتاب حقوق زن در اسلام از این راهکار دفاع کرده و از علل شرعی و فواید اجتماعی آن سخن گفته و نیز نمونه هایی از توصیه دانشمندان غربی درباره ازدواج کوتاه مدت را نقل کرده است.

 

خط قرمزهای ازدواج موقت برای تنوع طلبان بوالهوس!

 

به گفته حجت الاسلام پورعابدین ازدواج موقت نباید راهی برای ارضای تنوع طلبی مردان و گشودن راه استفاده ابزاری از زنان که نوعی استثمار جنسی از زنان است، گسترش تفریحات و افزایش رفاه متمولان جامعه، ایجاد شغلی جدید در میان زنان مجرد و بی سرپرست،باشد.

 

وی افزود: در مواردی ایجاد وابستگی زیاد بین طرفین همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی فرد و در مواردی که مرد دارای زندگی دائم است موجب متلاشی شدن می شود ازدواج موقت یک تهدید به شمار می رود.

 

چه کسانی مجاز به ازدواج موقت هستند

به گفته این استاد حوزه علمیه زنان و مردانی که متارکه کرده اند و شرایط ازدواج دائم را ندارند، بیوه هایی که همسران آنها فوت شده اند، مردانی که مسافرت های طولانی دارند، مردانی که با همسران خود دچار اختلافات شدید بوده و به تعبیری طلاق عاطفی در رابطه آنها وجود دارد، جوانان مجردی که واقعاً امکان ازدواج دائم و استعفاف برایشان مهیا نیست و مردانی که گرم مزاح هستند می توانند ازدواج موقت داشته باشند؛ البته همه این موارد با حفظ ضوابط و شرایطی است که باید حتماً رعایت شود.

 

ازدواج موقت تهدید یا فرصت؟

حجت الاسلام پورعابدین در ادامه درخصوص اینکه ازدواج موقت یک تهدید است یا یک فرصت؟ اظهار کرد: ازدواج موقت برای برخی یک تهدید به شمار می آید و برخی یک فرصت در نتیجه نسبی است.

 

وی ادامه داد: افرادی را سراغ دارم که قبل از ازدواج دائم به ازدواج موقت روی آورده اند و بعداً در ازدواج دائمشان بسیار موفق بوده اند حال برای این دسته فرصت است چرا که اولاً پاسخی برای نیازهای آنها بوده و از گناه فرار کرده اند و هم بر آگاهی او در ازدواج و انتخاب همسر افزوده شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین این افراد آرامش نسبی را به دست آورده و سپس به ازدواج موقت به دید هوسبازانه و تنوع طلبانه نگاه نکرده اند.

 

این مشاور خانواده در ادامه با اشاره به مواردی که ازدواج موقت برای آنها یک تهدید به شمار می آید توضیح داد: دخترانی که تاکنون ازدواج نکرده اند و پسران جوان و مجردی که ممکن است با ازدواج موقت به تنوع طلبی دچار شده یا دیگر تمایلی برای ازدواج دائم نشان ندهد از مصادیق تهدیدهای ازدواج موقت هستند.

 

به گفته حجت الاسلام پور عابدین مهریه های سنگین، جهیزیه ها و مراسم آنچنان به دنبال چشم و همچشمی باعث شده سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج در برابر رشد طلاق کاهش یابد و امروز عملاً در بخشی از جامعه اسلامی یا اصلاً ازدواج موقت حرام است یا نه و روابط نامشروع از آن بهتر است.

 

وی با اشاره به تغییر فرهنگ در کشور ما اظهار کرد: برخی به ازدواج موقت به دید حرام و به روابط نامشروع به دید حلال نگاه می کنند که البته ریشه های آن در مشکلات اجتماعی است.

 

وی خاطرنشان کرد: گرچه ممکن است برخی از ازدواج موقت گاه استفاده های تنوع طلبانه داشته باشند اما نباید چنین برداشتی از این نوع پیوند داشت چرا که ازدواج موقت از ضرورت های اجتماع سالم و پویا بوده و با همه موانع و مخالفت های تاریخی و اجتماعی راهی به سوی پاکیزه سازی جامعه از ناهنجاریهای مدنی است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 286229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha