عدم اختصاص بودجه دولتی به مساجد، بی مهری به اسلام است

خبرگزاری شبستان: رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه بی مهری به مساجد، بی مهری به اسلام است، گفت: دین ما دولتی نیست اما دولت ما دینی است لذا دولت دینی باید نسبت به مساجد اهتمام بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی امروز (4 شهریور) در چهلمین جلسه این شورا در تعریف معماری دینی، اسلامی بیان کرد: فضایی که انسان را به خدا نزدیک و عبودیت بندگان را تقویت و ذکر الهی را تداعی کند، در نگاه کلی به عنوان معماری اسلامی تعریف می شود.

 

 امام جمعه بجنورد، با بیان اینکه تمام نمادهای مساجد از جمله محراب، گلدسته و گنبد که بیانگر معماری اسلامی است، بسیار معناردار است، نمونه آن را در شکل محراب بیان کرد که در ساختار آن اجزا از کثرت به وحدت در رأس محراب می رسد.

 

حجت الاسلام یعقوبی، با بیان اینکه متاسفانه در ساخت آپارتمان ها آنچنان که باید از معماری اسلامی استفاده نشده، اظهار داشت: محدودیت در آپارتمان، دیوارهای نازک، اشراف ساختمان ها به یکدیگر و محروم شدن از نعمت آفتاب، روح عبودیت را میرانده است.

 

وی با اشاره به عدم صدور مجوز جهت ساخت مساجد در مساحت محدود با تعبیر تحقیر شدن مساجد، اظهار داشت: راهکار آن ساخت نمازخانه است که علاوه بر رفع نیاز نمازگزاران در محیط های مختلف، احکام مسجد را نیز نداشته و شأن مسجد حفظ می شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی همچنین تذکر داد: در ساخت مساجد باید دقت داشت ابتدا مقدمات حضور در مساجد از جمله وضوخانه و سرویس بهداشتی مهیا شود تا شرایط حضور مردم در مساجد به راحتی فراهم شود.

 

حجت الاسلام یعقوبی از نصب گلدسته های برنجی در برخی مساجد که مغایر با فرهنگ و معماری اسلامی است نیز انتقاد کرد و توجه به ساخت گلدسته های مساجد با کاشیکاری منطبق بر معماری اسلامی را مورد تأکید قرار داد.

 

 وی با اشاره به ثبت مسجد انقلاب به عنوان میراث فرهنگی استان از اداره کل میراث فرهنگی خواست تا با توجه به نیاز عمرانی این مسجد، الگوی معماری اسلامی در این مسجد پیاده و گلدسته و گنبد این مسجد بر اساس الگوی جامع و کامل ساخته شود.

 

 رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی از عدم اختصاص بودجه دولتی به مساجد نیز شدیدا انتقاد کرد و با بیان اینکه بی مهری به مساجد، بی مهری به اسلام است، تصریح کرد: دین ما دولتی و حکومتی نیست اما دولت و حکومت ما دینی است لذا انتظار می رود دولت دینی نسبت به مساجد و رفع مشکلات این اماکن مذهبی اهتمام بیشتری داشته و در اختصاص اعتبارات به این حوزه دست و دل بازی داشته باشند.

 

 امام جمعه بجنورد همچنین در بحث نامگذاری اسامی افراد نیز بر تشویق و ترغیب خانواده ها به اسامی ائمه اطهار و اسامی با مسما تأکید کرد و گفت: بنا به تأکیدات اسلام، نامگذاری نیکو فرزندان از مهمترین وظایف والدین است.

 

 وی بر فیلتر کردن اسامی وارداتی و بدون معنا تأکید کرد و گفت: این اهمیت شامل نامگذاری مکان ها، میادین و خیابان ها نیز می شود.

 

 حسین ثابت قدم وحید، دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه احداث مسجد به عنوان سنگر حفظ و تداوم انقلاب یکی از موضوعاتی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، افزود: امیدواریم برنامه جامع مدیریت مسجد که در سفر مقام معظم رهبری مورد عنایت معظم له بود، با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان محقق شود.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دستور کار چهلمین جلسه شورای فرهنگ عمومی را با محوریت ساخت مسجد و توسعه معماری اسلامی و تشریح فعالیت های حول فرهنگ نام گزینی و ارائه وضعیت وقایع حیاتی اعلام کرد.

 

علی اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این جلسه، دو بحث برون معماری اسلامی و دورن معماری مسکن را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحث دورن معماری توجه به قبله و برخورداری از نور خورشید و در برون معماری اشراف نداشتن ساختمان ها به یکدیگر به منظور حفظ محرمیت ساکنین از جمله مواردی است که مورد توجه قرار می گیرد.

 

وی الزام ساخت نمازخانه در مجتمع های تجاری تازه ساز را از جمله مهمترین برنامه ها اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران از این پس باید در کلیه مجتمع های تجاری در زمان ساخت، نماز خانه احداث شود.

 

 بدیعی مقدم، با بیان اینکه این مصوبه بر اساس بند "ب" ماده 6 قانون برنامه پنجم توسعه الزامی است و باید در کلیه واحدهای تجاری اجرا شود، اجرای این مصوبه را شامل کلیه اماکن اداری، تجاری و خدماتی دانست که بالای 500 متر مربع فضا در اختیار دارند.

 

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی، همچنین از طراحی و نصب تابلوی حد ترخص شرعی خبر داد و افزود: حد ترخص به صورت تابلو که نشان دهنده هزارو 350 متر از آخرین خانه مسکونی هر شهر در خروج از شهر به قصد سفر به بیش از مسافت شرعی است به هر مسافری نشان می‌دهد که می‌تواند نماز را شکسته بخواند و یا روزه‌اش را افطار کند.

 

 وی ساخت 15 باب مسجد در مسکن مهر شهرستان های استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقریبا 50 درصد از این مساجد آماده بهره برداری شده است.

 

 بدیعی مقدم، ساخت نمازخانه در راهدارخانه اسدلی و راهدارخانه امین را از دیگر فعالیت های ذکر کرد و افزود: حتی در این محل پیشنماز نیز مستقر شده تا نماز جماعت اقامه شود.

 

 علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی نیز در این جلسه به نامگذاری اسامی اشاره کرد و با بیان اینکه گرایش افراد به نامگذاری ائمه بسیار مطلوب است، گفت: امیرعلی با 186 مورد فراوانی، امیرحسین با 134 مورد به ترتیب بیشترین نام های برگزیده پسران در 4 ماهه اول امسال بوده است.

 

 وی انتخاب نام های فاطمه با 272 مورد فراوانی، زهرا با 181 مورد و نازنین زهرا با 97 مورد را نیز صدرنشین نام های برگزیده دختران در این مدت عنوان کرد و گفت: این امر نشات گرفته از مذهبی بودن و پیرو ائمه اطهار بودن مردم استان است.


پایان پیام/

کد خبر 286295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha