مصرف گرایی؛ مولود جولان نفس در میدان لذت و تنعم مادی‬

خبرگزاری شبستان: دیدگاهی که انسان را محدود و محصور درعالم طبیعت دانسته و فلسفه زندگی را «لذت‌رانی و اصالت لذت» ‌می داند،طبعاسبک خاصی از مصرف رااقتضا می‌کند که در آن محدودیتی وجود ندارد اما نگاه اسلام این نیست.

مقام معظم رهبری چندی پیش در سفر به خراسان شمالی و در دیدار با مردم این استان، به موضوعی مهم و اساسی در زندگی امروز جامعه ایران یعنی «سبک زندگی اسلامی» اشاره کرده و باید و نبایدهای این سبک زندگی را در غالب سوالاتی ریشه ای مطرح کردند. گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در راستای تحلیل و تشریح منویات رهبر معظم انقلاب، برخی از سوالات و سرفصل های مطرح شده از سوی معظم له را با کارشناسان و صاحب نظران عرصه فرهنگی کشور در میان گذاشته و نظرات آنها را در این زمینه جویا شده است. در همین راستا آنچه در ادامه می خوانید نظرات حجت الاسلام علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جامعه المصطفی العالمیه در رابطه با یکی از مولفه های موثر در سبک زندگی اسلامی یعنی موضوع «مصرف گرایی» و «نوع استفاده از امکانات دنیایی» و تأثیر آن در سبک زندگی اسلامی است.

 حجت الاسلام علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جامعه المصطفی العالمیه در رابطه با موضوع «مصرف گرایی» و «نوع استفاده از امکانات دنیایی» و تأثیر آن در سبک زندگی اسلامی گفت: سبک زندگی، تجلی مجموعه افکار، عقاید و بینش‌های درون انسان است که در نوع تعاملات اجتماعی، خانوادگی و عمومی او بروز پیدا می‌کند. تفاوت اساسی سبک زندگی اسلامی با سایر سبک‌ها و سبک غربی این است که پشتوانه سبک زندگی اسلامی، مجموعه ای از اعتقادات ماورای طبیعی و مبانی فکری است که سبک زندگی متفاوتی را تولید می‌کند.
 

وی تصریح کرد: این سبک زندگی دارای ساحت‌های مختلفی است که می‌توان به ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ارتباطات و سیاسی اشاره کرد. در حوزه اقتصاد، مبانی فکری، اعتقادی و بنیادی اسلام سبک ویژه ای را اقتضا می کند که یکی از آنها کنترل درست مصرف است.
حجت الاسلام اعرافی افزود: آنگاه که در نگاه فردی، انسان محدود و محصور در همین عالم طبیعت دانسته شود و فلسفه زندگی لذت‌رانی و اصالت لذت ‌باشد، چنین نگاهی طبعا سبک خاصی از مصرف را اقتضا می‌کند که در آن محدودیتی وجود ندارد مگر در جایی که با لذت‌های دیگران دچار تزاحم و تداخل شود.


رییس جامعه المصطفی تنها عامل کنترل‌کننده آزادی مصرف در این دیدگاه را مسئله تداخل با لذت‌های دیگران برشمرد و افزود: تنها عاملی که می‌تواند در دیدگاه «اصالت لذت» آزادی مصرف را کنترل کند، این است که در مقام مصرف روابط بین انسان‌ها به درگیری و کشمکش کشیده نشود. اما در نگاه اسلامی هر چیزی که انسان مصرف می‌کند بایستی در مسیر سعادت ابدی و جاویدان او قرار بگیرد.


حجت‌الاسلام اعرافی خاطرنشان کرد: این نگاه و این اصل بنیادی در اسلام، موضوع مصرف را در چهارچوب دیگری قرار می‌دهد و بنابر این نگاه، هم تولید و هم مصرف در یک چهارچوب خاص قرار می‌گیرد. همچنین اصولی که در اسلام در زمینه اقتصاد وجود دارد از جمله نوع انفاق، موارد اسراف و تبذیر و ... همه در چهارچوب این اصل کلی می‌گنجد که انسان باید بداند هر آنچه را که مصرف می‌کند می بایست روزی پاسخگوی آن باشد و باید کلیه امکانات خود را در مسیر سعادت خود و جامعه هزینه نماید.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: خارج از این نگاه بنیادی و در فاز دوم اگر این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد، اسراف و زیاده‌روی در مصرف، تصرف درمنابع طبیعی و تخریب هایی که در آن ایجاد می شود، مشکلات و معضلات متعددی را برای دیگران نیز ایجاد می‌کند که می‌بایست تحت عنوان حق الناس بدان توجه کرد.
حجت‌الاسلام اعرافی افزود: بنابراین طبق دیدگاه اسلام، مسئله مصرف در قالب چهارچوبی معین با قواعد و ضوابطی خاص تعریف و تنظیم می شود و مواردی مانند اسراف، تبذیر، عدم تخریب منابع طبیعی، عدم آزار و اذیت دیگران و همچنین رعایت عدالت اجتماعی و توجه به افرادی که امکان بهره مندی از یک زندگی خوب را ندارند، به شدت مد نظر بوده و مورد توجه است.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 287651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha