اگر سیاست بر مدار اخلاق باشد ناامیدی از جامعه رخ بر می‌بندد

خبرگزاری شبستان: داوری اردکانی با بیان اینکه اگر سیاست بر مدار اخلاق بچرخد، دیگر ناامیدی معنا ندارد، گفت: اگر جامعه اسلامی نسبت به جوامع دیگر اخلاقی‌ تر نباشد باید جواب بدهند که چرا چنین نشده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ نشست نقد و بررسی «اخلاق در عصر مدرن» جدیدترین تالیف دکتر رضا داوری اردکانی، ‌رئیس فرهنگستان علوم،‌ عصر سه شنبه، ‌12 شهریورماه در محل شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

بر پایه این گزارش،‌ داوری اردکانی در این نشست طی سخنانی گفت:‌ عنوان این کتاب توسط ناشر انتخاب شده است و من عنوان این تالیف را اخلاق در عصر مدرن نمی‌ دانم با این وصف اما همواره ناشران ذوق بیشتری را برای انتخاب عنوان دارند، هر چند که در برخی مقالات درج شده در این اثر قرابتی با عنوان کتاب حس می شود. 

وی با بیان اینکه سوالاتی مانند آیا فلسفه از عمل جدا می‌شود و نظر و عمل چه نسبتی با یکدیگر دارند؛ از زمره مباحثی بوده است که تا به این روزگار ادامه دارد، اظهار کرد: بنابراین مراد من از نوشتن کتاب‌ هایم از جمله این کتاب پاسخ به این پرسش بوده است. 

رییس فرهنگستان علوم تصریح کرد: اگر فلسفه درباره این موضوعات طرح پرسش نکند نمی ‌توان امید داشت که صرف مباحث انتزاعی مشکل حل شود چون فلسفه دقیقا به ما می‌گوید که در چه راهی هستیم و نسبت به آینده پیش ‌رو آگاه مان می ‌کند.

داوری اردکانی با اشاره به اینکه وارد شدن به مباحثی چون عمل،‌ سیاست و اخلاق بسیاری از مسایل را طرح می‌ کند،‌ افزود: در این سیر درباره اخلاق و سیاست و نظریاتی پیرامون آن مبنی بر جدا بودن و یا به هم پیوستگی این دو صحبت است،‌ مثلا در عالم یونانی اخلاق و سیاست جدا از هم نیستند و برای این ادعا از کتاب اخلاق نیکوماخوس ارسطو یاد می‌ شود. 

وی عنوان کرد: زمانی که قرار باشد سیاست بر مدار اخلاق بچرخد دیگر ناامیدی جایی ندارد و باید امیدوار بود که همه کارها اخلاقی باشد و همه چیز بر منهج درستی گرایش یابد،‌ هر چند که برآورده شدن چنین توقعی دشوار است.

رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: به یاد دارم که دوستی از من درباره یکی از آثارم پرسید که در دهه پنجاه نوشته بودم،‌ به زعم او یکی از آثار من در این دهه مملو از ناامیدی بود و بعد از انقلاب شور عجیبی در نوشته ‌هایم ایجاد شد.

داوری اردکانی با بیان اینکه من معتقدم در جهان توسعه نیافته برقرار کردن یک نظم اخلاقی و به وجود آوردن سیاست اخلاقی کار آسانی نیست،‌ ابراز کرد: چنانچه امروز ما در جامعه خودمان با مشکلات مختلفی مواجهیم،‌ من می خواستم جامعه ‌ای مملو از صدق و صفا را ببینم و بسازم اما اکنون دروغ و زشتی را می ‌بینم و هر جا می ‌روم همین رفتار وجود دارد بنابراین اهل فلسفه باید بپرسند چه شد که ما در راهی که قصد داشتیم برویم به موفقیت نرسیدیم. 

وی با اشاره به نکات طرح شده در مقالات کتاب خود خاطرنشان کرد: در نوشته‌های «اخلاق در عصر مدرن» به مرز سیاست نزدیک شدم اما به آن مستقیم نپرداختم، البته نمی ‌شود راجع به اخلاق جامعه بحث شود اما به سیاست نزدیک نشد با این حال من در این کتاب اظهارنظری در مورد مسایل سیاسی نکردم اما سیاست باید پاسخ‌گوی این چنین مسایلی باشد چراکه اگر جامعه اسلامی نسبت به جوامع دیگر اخلاقی‌ تر نباشد باید جواب بدهند که چرا چنین نشده است. 

پایان پیام/

کد خبر 288894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha