سایه بختک منفورترین حلال خدا روی خانواده ها

طلاق،منفورترین حلال خداوند است که عرش ها از این واقعه به لرزش در می آیند ،امروزه شاهد افزایش نرخ طلاق هستیم که همچون بختکی سایه بر نهاد خانواده ها انداحته است کارشناسان علت اصلی طلاق را تغییرسبک زندگی می دانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان ، طلاق در اسلام منفورترین حلال نامیده شده‌است و از این واقعه عرش الهی می‌لرزد، قرآن به مردان مسلمان سفارش می‌کند که از طلاق همسرانشان خودداری ورزند؛ و سازش را بهتر دانسته است. در شرایط ناسازگاری زن و شوهر، قرآن پیشنهاد کرده‌است که داوری از خانواده شوهر و داوری از خانواده زن با هم بحث کنند.


اما امروزه شاهدیم زنگ خطر منفورترین حلال خداوند به ویژه در کلان شهر ها به صدا در آمده است ، دراین باره کارشناسان معتقدند دوران گذار و عبور از جامعه سنتی به مدرن که در ایران در جریان است، اصولی، با مطالعه و درست انجام نمی‌شود، آنها می‌گویند این عبور پر شتاب و این که امور فرهنگی با نرخ توسعه یافتگی در ایران هماهنگی ندارد از عوامل رشد کم سابقه میزان طلاق در ایران است.

 

بیشترین آمار طلاق در پنج سال اول زندگی
در این باره باید گفت؛آمار رسمی‌از افزایش طلاق زوج‌های جوان بین 20 تا 29 ساله‌ای می گوید که در پنج سال اول زندگی مشترک آنها اتفاق افتاده است. سازمان ثبت احوال این آمار را تایید کرده و می‌گوید درصد طلاق در پنج سال اول زندگی برای مردان 20 تا 24 ساله 45 درصد، 25 تا 29 ساله 8/51 درصد، 30 تا 34 ساله 57 درصد و برای زنان 15 تا 19 ساله 7/40 درصد، 20 تا 24 ساله 2/53 درصد و 25 تا 29 ساله 6/61 درصد است.


مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور که درباره اطلاعات آماری ازدواج و طلاق در سال 91 به صراحت اعلام کرد که در سال گذشته از هر شش ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است یا به عبارتی از هر 100 ازدواج 3/17 طلاق داشته‌ایم.


به گفته وی از 143 هزار و 790 مورد طلاق در کشور 131 هزار و 17 مورد در نقاط شهری و 12 هزار و 773 مورد در نقاط روستایی صورت گرفته است.


محزون به موضوع افزایش طلاق در سالهای اول زندگی مشترک هم اشاره کرد و در خصوص طول مدت ازدواج در طلاق‌های ثبت شده گفت: 14.4 درصد طلاق‌ها در کمتر از یک سال پس‌از ازدواج صورت گرفته و 3/50 درصد نیز در طول مدت کمتر از پنج سال رخ داده است.

 

افزایش نرخ طلاق نسبت به نرخ ازدواج
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه نرخ طلاق نسبت به رشد جمعیت تغییر نداشته است به خبرنگار شبستان گفت:اما نرخ طلاق نسبت به ازدواج رشد داشته است.
وی با بیان اینکه نرخ طلاق نسبت به ازدواج افزایش داشته است اظهار کرد:در سال های اخیر نرخ طلاق نسبت به ازدواج افزایش داشته است به ازای هر 5/5 الی 6 ازدواج یک طلاق صورت گرفته است که حتی یک طلاق هم درکشور جای نگرانی دارد.


5 عامل اصلی طلاق در کلان شهر ها
 مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی  شبستان، افزایش طلاق در کلان شهر ها را ناشی از 5 عامل اصلی دانست و گفت: مهاجرت پذیری شهرهای بزرگ و هنگامیکه از روستاها و شهرهای کوچک یک خانواده به شهری بزرگ یا کلانشهری مهاجرت می کند سبک زندگی و دیدگاههای آنها دستخوش تغییرات اساسی می گردد .همین علت یکی از اصلی ترین دلایل بروز اختلاف زناشویی و مشکلات بعدی در زندگی می شود.

وی عوامل محیطی در کلانشهرها را از دومین دلایل افزایش طلاق دانست و تصریح کرد: تورم، گرانی، مشکلات مسکن باعث می شود که زن و شوهر یا یکی از آنها متحمل کارهای سنگین شده و وقت کمتری صرف خانواده کند؛ بنابراین روابط عاطفی تضعیف می شود و خانواده آماده متلاشی شدن است.

این آسیب شناس رفتاری با بیان اینکه عوامل محیطی فرهنگی از دیگر عوامل افزایش طلاق است اظهار کرد: نوع پوشش، آرایش و  روابط اجتماعی در شهرهای بزرگ زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد که همین عامل اصلی ؛ یکی از محوری ترین دلایل بروز اختلاف شده و روابط فراخانوادگی اتفاق می افتد و به دنبال آن اختلافات عمیق تر می شود و منجر به طلاق می گردد.

ابهری گذر از زندگی ساده و گرایش به مصرف گرایی را از دیگر عوامل افزایش طلاق در کلانشهرها دانست و گفت: این مساله باعث می شود تا بگومگوهای زناشویی افزایش پیدا کند و به مراتب مشکلات بعدی به وجود آید و زوجین برای تن دادن به طلاق آماده کند.

 

این آسیب شناس اجتماعی تغییر سبک زندگی فشارهای اقتصادی، گرایش های فرهنگی برای فاصله گرفتن از زندگی ساده ، ساده زیستی و تنوع طلبی را از مهمترین عوامل اصلی از نگاه رفتارشناسی و بروز افزایش طلاق در شهرهای بزرگ دانست.

ابهری با بیان اینکه باید افراد قبل از شروع زندگی زناشویی آموزش مهارت های زندگی را ببیند اظهار کرد: رسانه ها و خانواده ها و آموزش و پرورش باید عهده دار آموزش مهارت های زندگی باشند.
وی ایجاد زیرساخت های اقتصادی برای جلوگیری از مهاجرت در درازمدت، آموزش مهارت زندگی در زمینه گزینش همسر و ادامه زندگی با وی، مخصوصاً با هدف ساده زیستی و پذیرش فرهنگ خانوادگی برای ادامه زندگی را از مهمترین راهکارهای برای جلوگیری از افزایش طلاق برشمرد.

 

رابطه های نادرست زمینه ساز طلاق
همچنین؛ حجت‌الاسلام علی کریمی، مشاور ازدواج درباره تغییر سبک زندگی و موانعی که سبب ازدیاد طلاق می‌شود به خبرنگار شبستان گفت: شهرهای بزرگ با توجه به امکاناتی پیشرفته ای که دارند و همچنین قشر تحصیل‌کرده‌ای که در این شهرها زندگی می‌کنند با وجود امکانات مشاوره زیاد باز هم همچنان شاهدیم که طلاق بیشتر از شهرهای کوچک اتفاق می افتد.

 

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که منجر به طلاق می‌شود برقراری رابطه‌های نادرست پیش از ازدواج است، اظهار کرد: رابطه‌های نادرست موجب می‌شود دین و ایمان ضعیف و حیاها کم‌رنگ‌تر شود و فرد پس از ازدواج به دلیل نداشتن حیا و ایمان ضعیف، خودخواه تر شود و همیشه حق را به خود داده و خدا را در برابر مشکلات نادیده میگیرد.

 

وی افزود: ارتباط نادرست با نامحرم از عواملی است که باعث می‌شود بین زوجین بدبینی به وجود آید و فرد با مقایسه فرد دیگری با همسر خود از زندگی سرد شود. در این هنگام علاقه زوجین نسبت به یکدیگر کم می‌شود، در نتیجه سبب برخورد بد و بهانه‌گیری در زندگی شده  و امید ما به علاقه زوجین به یکدیگر است هنگامی که از بین رود بنیان خانواده هم سست می شود.

 

وی با توصیه به خانواده‌ها که برای پایداری زندگی، ماهواره در خانه نصب نکنند، تصریح کرد: ماهواره‌ها خیانت را ترویج می‌کنند و پایداری خانواده از بین می‌رود . خیلی از زوجین این اعتقاد را دارند که ماهواره پس از ازدواج هیچ تأثیری در خانواده ندارد اما نمی‌دانند ماهواره زهر در کام دل می‌ریزد و فرد را تنوع‌طلب در مسایل جنسی می‌کند و از همسر خود دور میکند.

 

 جوانان فقط به سن ازدواج رسیده اند بدون اینکه مهارت های زندگی را یاد گرفته باشند

حجت الاسلام کریمی درباره ی مهارت های زندگی خاطر نشان کرد: یک مشکل کلی در کشور وجود دارد که فکر می کنیم جوانان ما پس از سن 25 سالگی به طور ذاتی مهارت های زندگی را فرا می گیرند در صورتی که جوانان فقط به سن ازدواج رسیده اند بدون اینکه مهارت های زندگی را یاد گرفته باشند.

 

وی افزود: هنگامی که جوان وارد زندگی متاهلی می شود هیچ یک از مهارت های زندگی را بلد نیست و این خود زندگی را دچار آسیب می کند.

 

این مشاور ازدواج ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و شخصیت جوانان شکل گرفته است دیگر نه خانواده‌ها و نه رسانه ها عهده‌دار آموزش مهارت زندگی نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: باید فاصله دوران عقد زیاد باشد تا جوانان بتوانند مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند و در این دوران به مشاوره ه مراجعه کنند؛ اما متأسفانه سن ازدواج در حال حاضر بالاست و جوانان دیگر گوش به حرف نمی‌دهند چرا که از لحاظ عقلی بالغ شده‌اند اما مهارت را فرا نگرفته‌اند و پس از تشکیل خانواده دو تا "من" در کنار هم قرار میگیرد .

وی با تأکید بر اینکه باید سن ازدواج را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: در گذشته چون سن ازدواج پایین بود عروس‌ها بیشتر از مادرشوهرهای خود تبعیت داشتند و مادرشوهرها را به عنوان معلم قلمداد می کردند و مهارت های زندگی را فرا می گرفتند و حتی اگر مادرشوهرشان تذکر می‌داد ناراحت نمی شدند.

حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه ازدواج باید در موقعی صورت گیرد که جوان سن پایین داشته باشد اظهار کرد:هنگامی که سن فرد پایین باشد مهارت های زندگی پیش از آنکه شخصیتش شکل گیرد؛ به خوبی فرا گیرد.

 

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه ازدواج به جوانان دهیم، اظهار کرد: در متون دینی داریم که سن ازدواج نباید خیلی بالا باشد و ما وظیفه داریم سن ازدواج را پایین بیاوریم و خانواده و جامعه باید در این راستا قدم بردارند.

 

وی با تأکید بر اینکه در ژاپن به وسیله کارهای تربیتی سن رسیدن به بلوغ را دو سال کاهش داده‌اند، تصریح کرد: اما با توجه به شرایط جامعه امروزی ما کارشناسان با صحبت‌های خود نه‌تنها راهکاری نمی‌دهند بلکه توصیه به ازدواج در سنین بالا می‌کنند که این مسئله موجب به وجود آمدن آسیب در جامعه می شود.

 

صدای زنگ خطر افزایش طلاق و بالا رفتن سن ازدواج به گوش می رسد؛ اکثر مشاوران ازدواج  و آسیب شناسان اجتماعی تغییر سبک زندگی را یکی از مهمترین عوامل طلاق می دانند؛ مسوولین باید صدای زنگ خطر این آسیب اجتماعی که قشر جوان با آن مواجه است را جدی تر بگیرند .

 

پایان پیام/

کد خبر 288908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha