ظهور مستلزم اضطرار و اشتیاق برای تحقق جامعه آرمانی است

پژوهشگر مهدوی بااشاره به تاکید به تکاپو و جستجو به عنوان ابزار رسیدن به عصر ظهور، گفت: فاصله زمانی حرکت از وضع موجود و رسیدن به وضع آرمانی مهم نیست، مهم مردم هستند که وضعیت مطلوب را درک کنند و مضطر به آن شوند.

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به ضرورت های بازتعریف مکتب انتظار در منشور سیاسی تشیع، گفت: با توجه به تاکید روایات مهدوی ائمه بر بحث انتظار و زمینه سازی، جامعه منتظر جامعه ای است که چند ویژگی مهم دارد.
وی بااشاره به بلوغ اجتماعی به عنوان نخستین شاخصه جامعه مهدوی، خاطرنشان کرد: بلوغ اجتماعی به معنای رغبت اجتماعی است. به طوری که میل و اعتقاد انسان به جامعه منتظر مشخص باشد، شکایت اجتماعی و شکایت انسان ها به خدا به جهت غیبت امام عصر(ع) و شکایت از وضعیت موجود به درگاه الهی نیز دومین شاخصه جامعه منتظر است.
حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه استعانت اجتماعی درخواست گشایش و فرج امام زمان(عج) از خداوند است، اظهارداشت: شاخصه هایی همچون رغبت، شکایت و استعانت اجتماعی از ضرورت های جامعه منتظر است.
این کارشناس مسائل مهدویت با بیان اینکه در اندیشه شیعی واژه انتظار دلالت بر واقعیتی نهفته دارد، تصریح کرد: عدم اکتفا به واقعیت های موجود و وجود واقعیت هایی که در حکومت جهانی امام عصر(ع) نهفته است، از ویژگی های مفهوم انتظار است.
وی امکان حرکت انسان ها از واقعیت های موجود به سوی واقعیت های برین را سومین ویژگی دانست و بیان داشت: خداوند متعال در آیه 11 سوره رعد می فرماید؛ مردم تا نخواهند حال و روزشان تغییر نمی کند، از نظر امامان معصوم رسیدن به جامعه متعالی و درک امام زمان منوط به درک انسان هاست.
حجت الاسلام عرفان بااشاره به تاکید به تکاپو و جستجو به عنوان ابزار رسیدن به واقعیت اصلی، ادامه داد: فاصله زمانی حرکت از وضع موجود و رسیدن به وضع آرمانی مهم نیست. مهم مردم هستند که وضعیت مطلوب را درک کنند و مضطر به آن شوند.
این کارشناس مسائل مهدویت با بیان اینکه جایگاه جامعه عصر ظهور در این میان بسیار مهم است، گفت: امام رضا (ع) در روایتی فضیلت انتظار را به مثابه شهادت در جنگ بدر یا خیمه امام عصر(ع) بیان می کند که اهمیت منتظر بودن را در این مفهوم می رساند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار و زمینه سازی فقط در شیعه معنا پیدا می کند؛ چراکه منتظر شیعه زنده است و فقط اوست که هر سال برای تنها منجی جشن تولد می گیرد و منجی برای او وجود عینی و حقیقی دارد، حاضر، عینی و تحول زاست.
حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه در مدل های منجی باوری در یهودیت، مسیحیت و زرتشت این موجود عینی وجود ندارد، اظهارداشت: با وجود این با کمال تاسف باید گفت که اگرچه انتظار در شیعه ملموس تر است اما رقبای دینی در عرصه منجی و زمینه سازی ظهور از ما پیشتاز هستند.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: پیشتازی آنها بایستی جرقه ای باشد که ما در منشور سیاسی انتظار رویکرد راهبردی و تمدنی داشته باشیم. چراکه در جامعه امروز رویکرد حداقلی، عاطفی و سطحی رواج یافته که ما را از این هدف دور می کند.


پایان پیام/

کد خبر 290777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha