قاری قرآنی که خدا بر حنجره‌اش بوسه زد

خبرگزاری شبستان: استاد موسوی بلده ضمن یاد و خاطره شاگردان شهید جلسه آموزش قرآن‌اش از نحوه شهادت مظلومانه شهید محمودیان در عملیات کربلای 5 سخن گفت.

استاد سیدمحسن موسوی بلده، استاد پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به حضور حال و هوای جنگ بر دفاع مقدس در آغازین روزهای برپایی جلسه آموزش قرآن خود به خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان گفت: تشکیل جلسه آموزش قرآن به صورت هفتگی و صبح‌ روزهای جمعه از آغازین روزهای سال 1359 در مؤسسه قرآنی دارالتذهیب تهران شکل گرفت که با آغاز جنگ تحمیلی حال و هوای جبهه‌ها در جلسه قرآن نیز حاکم بود و من نیز به عنوان استاد جلسه قصد داشتم تا فضای کلاس فارغ از جهاد و جنگ نباشد و این جریان باعث شد بسیاری از قرآن‌آموزان تشویق به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل شوند.

وی افزود: شاگردان جلسه وقتی در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند برای من نامه می‌فرستادند و من این نامه‌ها را در جلسه قرآن برای سایر شاگردان می‌خواندم و دیگر دوستان این همرزمان با گرفتن پیام رفیقان‌شان در جبهه شرکت می‌کردند و نامه‌هایی که بچه‌ها در جبهه می‌فرستادند دیگر خطاب به من نبود بلکه همه قرآن‌آموزان جلسه را مورد خطاب قرار می‌داد.

استاد موسوی تصریح کرد: نزدیک به 30 نفر از شاگردان جلسه هفتگی آموزش قرآن در آن روزها به مقام شهادت نایل شدند البته قطعا تعداد این شهدا بیشتر از 30 نفر بوده اما برخی از آنها گمنام مانده‌اند لذا تنها 30 نفر از شاگردان نا‌م‌شان به صورت مشخص باقی مانده است.

مهم‌ترین شاخصه‌های مشترک قاریانی که به شهادت رسیدند

داور بین‌المللی کشورمان به تشریح شاخصه‌ها و ملاک‌های اخلاقی برخی از شهدایی که در جلسه قرآن حضور داشتند پرداخت و عنوان کرد: تعدادی از این شهدا دارای قابلیت‌ها و استعدادهای بالای فنی قرائت قرآن بودند و اگر امروز حضور داشتند قطعا در طراز قاریان بین‌المللی کشورمان قرار می‌گرفتند. همچنین از مهم‌ترین شاخصه‌های مشترک میان این شاگردان اهتمام مداوم به قرائت قرآن با صدای خوش و برخورداری از اخلاق قرآنی به معنای واقعی آن بود و گویی فضای جبهه در وجودشان رسوخ کرده و الگویی برای سایر شاگردان جلسه قرآن بودند.

شهدا شاگردان همیشه حاضر جلسه قرآن‌اند

استاد موسوی با اشاره به سنت حضور و غیاب نام شهدا از آن سال‌ها تاکنون تصریح کرد: وقتی شاگردان جلسه قرآن اسامی‌شان وارد لیست حضور و غیاب جلسه می‌شد من بعد از شهادت این افراد اسم‌شان را از لیست خط نمی‌زدم و نام‌شان را در نوبت خودشان صدا زده اما این بار به جای آنها سایر شاگردان جلسه با صدای بلند حاضر می‌گفتند که این سنت تا الان نیز باقی است و هر هفته با ذکر نام شهدا آنها را به جلسه آموزش قرآن خودم دعوت کرده و آنها نیز لطف می‌کنند و در این فضا حضور پیدا کرده و امروز که سال‌ها از جنگ دور شده‌ایم بوی عطر شهدا در جلسه قرآن عطرافشانی می‌کند. همچنین این سنت نسل‌های جدید قرآنی که در جلسه حضور پیدا خواهند داشت را با شهدا و فرهنگ شهادت آشنا کرده و آن را به دیگران انتقال می‌دهد.

نحوه شهادت سیدعلی محمودیان یکی از شاگردان جلسه قرآن

استاد موسوی با اشاره به خاطره‌ای از شاگردان جلسه قرآن خود که در دفاع مقدس به شهادت رسید، عنوان کرد: سیدعلی محمودیان یکی از شاگردان جلسه قرآن‌ام بود که اگر امروز حضور داشت یکی از قاریان بین‌المللی قرآن می‌شد. وی از سبک استاد عبدالباسط تقلید کرده و با صدای زنگ‌دار و زیبا همه را مبهوت قرائت‌اش می‌کرد. شهید محمودیان هر روز صبح از منطقه کرج در جلسه قرآن حاضر می‌شد. وی در آغاز عملیات کربلای 5 دچار جراحت شده و در حالی که ترکش به صورت‌اش اصابت کرده بود با وضعیت باندپیچی‌شده در جلسه قرآن حاضر شد و به تلاوت پرداخت، سپس برای شرکت مجدد در عملیات کربلای 5 از سایر بچه‌های جلسه خداحافظی کرد.

وی افزود: شهید سیدعلی محمودیان و شهید ناصرالدین باغانی دو تن از شهدای جلسه آموزش قرآن صبح‌های جمعه بودند که در عملیات کربلای 5 به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

داور بین‌المللی قرآن با اشاره به نحوه شهادت شهید محمودیان اظهار کرد: طبق نقل همرزمان شهید محمودیان وقتی که نیروهای ایرانی در محلی با نیروهای بعثی درگیر بودند تصمیم گرفته شد گردان ایرانی عقب‌نشینی کنند و برای انجام عملیات تأخیری و سالم‌ماندن بقیه نیروها تعدادی از بسیجیان در جلوی خط مقدم باقی ماندند و با نیروهای عراقی درگیر شدند که شهید سیدعلی محمودیان جزء این افراد بود.

وی افزود: همرزمان شهید محمودیان نقل می‌کنند وی تا آخرین لحظه در حال جنگیدن و تلاوت قرآن بود که در همین حین ترکشی به حنجره‌اش اصابت کرد و شهید شد. بعد از اینکه این منطقه عملیاتی به دست نیروهای ایرانی فتح شد همرزمان شهید محمودیان گفتند شنی نفربر از روی گلو و سینه‌اش عبور کرده بود.

استاد موسوی عنوان کرد: قاری قرآن با همان حنجره‌ای که قرآن می‌خواند خداوند هم آن حنجره را مورد قبول خودش قرار داد، اینها نمونه‌ای از خیل شهدا بودند که در حین تلاوت زیبای قرآن به آن عمل کرده و اکنون نیز پس از شهادت این افراد کوچک‌ترین وظیفه ما زنده نگاه داشتن یاد و نام این شهیدان است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 296982

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha