کرسی‌های آزاداندیشی نمادین در دانشگاه‌ها برپا می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تشریح برنامه های روز دانشجو از برپایی نمادین کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، غلام رضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری ویژه برنامه‌های روز دانشجو و ایام ماه محرم در دانشگاه‌ها گفت: 16 آذر روز دانشجو و تقارن این روز با ایام ماه محرم دارای اهمیت فراوانی در آموزش عالی کشور است.

 

وی به تاریخچه نام گذاری این روز اشاره و تصریح کرد: نام‌گذاری روز دانشجو در تقویم ملی کشور به دلیل شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه‌ تهران در اعطای مدرک افتخاری به معاون رییس‌جمهور آمریکا در  16 آذر سال 1332 بوده است.

 

خواجه‌سروی تصریح کرد: مقابله با استعمار خارجی برای استقلال ایران، تسخیر لانه جاسوسی و مقابله با نظام استبدادی از جمله اقدام های جنبش دانشجویی بود.

 

وی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران تقویت جنبش دانشجویی بوده است، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم دانشجویان می‌توانند بخشی از اهداف مدنظر نظام  را تحقق ببخشند و عدالت‌خواهی را در جامعه دنبال کنند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اذعان کرد: دانشگاه باید یک مرجع برای جامعه محسوب شود نه اینکه محیط داخلی آن تحت احزاب خاص قرار گیرد.

 

خواجه‌سروی با اشاره به برنامه‌های دانشگا‌ها در 16 آذر تصریح کرد:برنامه های روز دانشجو با حضور تشکل های دانشجویی مصادف با 16آذر  بر مزار دانشجویان شهید این روز در امامزاده عبدالله شهر ری برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه تشکل‌های سیاسی به مدت یک هفته برنامه‌های مختلف برای گرامیداشت روز دانشجو اجرا می کنند، اظهار کرد: برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر 16 آذر از سخنرانان مطرح کشور برای سخنرانی در دانشگاه‌ها دعوت به عمل آمده است.

 

وی با اشاره به اینکه نشریه های  دانشجویی با محوریت 16 آذر به مناسبت روز دانشجو فعالیت می کنند، اظهار کرد: در همین راستا دو عنوان ویژه‌نامه در دانشگاه‌ها منتشر شده است.

 

خواجه‌سروی برگزاری نمادین کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را همزمان با 16 آذر از دیگر برنامه‌های دانشگاه‌ها در این ایام عنوان کرد و افزود: به همین مناسبت حداقل سه کرسی آزاداندیشی در هر دانشگاه برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه حمایت از تشکل‌های مذهبی از دیگر برنامه‌های دانشگاه‌ در ایام ماه محرم است، تصریح کرد: دو شعار با عنوان‌های "دانشجو یا بصیرت حسینی" و "16 آذر عاشورایی" از جمله شعارهایی هستند که از سوی دانشگاه برای این ایام پیشنهاد شده است.


وی ادامه داد: دانشگاه با دانشجویانی که می‌خواهند در 16 آذر فعالیت های تشکلی انجام دهند همکاری می‌کند ولی تشکل‌ها باید درک منطقی از منافع ایران و وضعیت کنونی جهان داشته باشند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های دانشگاه‌ها در ایام ماه محرم گفت: از مسوولان دانشگاه‌ها خواسته ایم  از تابستان امسال در مناسبت‌های دینی به ویژه محرم و صفر به بهترین وجه بهره‌برداری کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اهتمام به امور هنری با مضامین عاشورایی و اعزام گروه‌های تئاتر و تعزیه‌خوانی به دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه‌ها در این ایام است.

 

وی حضور سخنرانان مذهبی، مسابقه کتابخوانی با هدف تبیین مکتب حسینی و محوریت نهضت عاشورایی و ارسال بسته‌های فرهنگی با محتوای عاشورایی به دانشجویان خارج از کشور را از دیگر برنامه‌های دانشگاه‌ها در ایام ماه محرم برشمرد.

 

خواجه سروی با بیان اینکه دعوت از تهیه‌کنندگان و بازیگران تعزیه‌خوان در دانشگاه‌ها نیز جزء برنامه‌های ما در ایام ماه محرم است، یادآور شد: از دیگر برنامه های ویژه این ایام می توان به اعزام دانشجویان به سفرهای زیارتی و عتبات عالیات اشاره کرد.

 

گفتنی است، نشست خبری معاون فرهنگی وزارت علوم امروز یکشنبه 14 آذر در سالن مفتح وزارت علوم برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 2991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha