حامیان مالی شبکه اسلام هراسی

خبرگزاری شبستان: بین سال های 2000 تا 2005 بنیاد بردلی بیش از 2/1 میلیون دلار به پروژه آمریکای قرن جدید ارائه کرد که این پروژه در واقع یکی از اتاق های فکر فعال در زمان دولت جرج دبلیو بوش بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بنیادهای بین المللی یکی از حامیان اصلی آمریکا در پرونده اسلام هراسی هستند از این رو در این نوشتار به نقش برخی از آنها اشاره می شود:


بنیاد لیندی و هری بردلی
این بنیاد در واقع محصول مشترک دو برادر به همین نام است که بنیانگذاران شرکت "آلن بردلی" تولید کننده تجهیزات اتوماسیون کارخانه ها به شمار می آیند. بنیاد بردلی یکی از حامیان مالی جدی جناح محافظه کار به شمار می رود. برنامه این بنگاه با نام "از دولت های کوچک و شایسته حمایت کنید" و تبلیغ برای ایجاد بازاری پویا در حوزه فعالیت های اقتصاد روشنفکری و فرهنگی است. با استدلال این گروه، این سیاست می تواند دفاعی منطقی در برابر تهدیدهای وارد شده بر آمریکا باشد. اینها رئوس برنامه ها و مرام نامه این بنیاد است که در وب سایت آن قرار دارد.

بنیاد بردلی میلیون ها دلار به اتاق های فکر اصلی محافظه کاران و گروه های فعال در حوزه اسلام هراسی مانند موسسه "کاتو"، انجمن فدرالیست ها، بنیاد میراث، موسسه هوبر، موسسه ارزش های آمریکایی، موسسه هادسون و ... ارائه کرده است. بین سال های 2000 تا 2005 این بنیاد بیش از 2/1 میلیون دلار به پروژه ی "آمریکای قرن جدید" ارائه کرده است. که این پروژه در واقع یکی از اتاق های فکر فعال در زمان دولت جرج دبلیو بوش بود که نقش مهمی در گسترش سیاست نظام گری او در حوزه سیاست خارجی داشت.
هیات مدیره بنیاد بردلی از محافظه کاران سرشناس و برخی از نام های کمتر شناخته شده، تشکیل یافته است که از بین آنها می توان به "جرج ویل"، "تری کانستین" مدیر اجرایی AIMCO، "دیوید اویهلاین" رییس بنیادی به همین نام، "مایکل گرب"، "رابرت جرج" استاد دانشگاه پرینتستون که نیویورک تایمز وی را بزرگ ترین متفکر مسیحی – محافظه کار آمریکا می داند، "مارشال ایلسی" و "واسو موزین" و افراد دیگر اشاره کرد.
بنیاد بردلی از سال 2001 تا 2009، مبلغ 5 میلیون و 370 هزار دلار برای پشتیبانی مالی شبکه اسلام هراسی فراهم کرده است. این مبالغ به موسسه های زیر اهدا شده است:
اتاق فکر خاورمیانه، 305 هزار دلار
مرکز سیاست گذاری امنیتی، 815 هزار دلار
مرکز آزادی های دیوید هارویتس، 4 میلیون و 250 هزار دلار.
بنیاد بردلی از موسسه هایی که کار تبیین افکار و ارزش های اسلامی انجام می دهد نیز حمایت می کند، برای مثال این موسسه مبالغی به نمایندگی سازمان همکاری اسلامی در آمریکا اهدا کرده است. در واقع این سازمان با هدف افزایش تساهل و تسامح دینی و تبادل ایده ها درباره مسلمانان تاسیس شد. بنیاد لیندی و هری بردلی نیز پاسخی به درخواست پژوهشگران برای تبیین و شفاف سازی فعالیت هایش ارائه نمی دهد.
 

بنیاد نیوتون – راچل بکر، بنیاد خانوادگی نیوتون – راچل بکر، موسسه خیریه نیوتون – راچل بکر
در سال 1957 نیوتون بکر موسسه آموزشی CPA را تشکیل داد که به دانشجویان کمک می کرد خود را برای امتحانی به همین نام آماده کنند. در سال 1996 مالک این موسسه آموزشی معروف شرکت DEVRY بود و برای این مالکیت به ترتیب مبالغ 18 میلیون و 421 هزار دلار و 17 میلیون و 935 هزار دلار برای تملک حق کپی رایت و مالکیت معنوی پرداخت کرد.
بکر سرمایه گذار و رییس شرکت بین المللی "لوز" است. شرکتی که در ساخت و تولید نیروگاه های انرژی خورشیدی فعال بود و تا سال 1992 تولید و پژوهش در این زمینه را در اسراییل بر عهده داشت. در این سال این شرکت منحل شد و زیان 45 میلیون دلاری برای آن به بار آمد. اطلاعات و اظهارنامه های مالیاتی این بنیاد نشان می دهد مرام نامه اصلی آن انجام فعالیت های بشر دوستانه و داوطلبانه به ویژه برای جامعه یهودیان و سازمان های یهودی است که برای رویارویی با گفتمان ضداسرائیلی و دفاع از اسرائیل می کوشند. اعضای هیات مدیره این بنیاد عبارتند از: نیوتون بکر- رییس، ماروین شوتلند – رییس بنیاد جمعیت یهودیان لس آنجلس، راچل بکر – همسر رییس، آلن کوترو – رییس پیشین بنیاد جمعیت یهودیان لس آنجلس، مارک کارلان – فرزند روسای این بنیاد، مایکل یا نوزیک- معاون بنیاد جمعیت یهودیان، فن آلت هاوزن- حسابدار جمعیت یهودیان لس آنجلس.
در موسسه خیریه ای با همین نام نیز تقریبا همین اعضا حضور دارند که البته بیشتر ماهیت آن ها خانوادگی است. علاوه بر پروژه های مهم فرهنگی و آموزشی، بنیاد بکر و همچنین موسسه خانوادگی زیر مجموعه آن و موسسه خیریه مربوط بین سال های 2001 تا 2009 مبلغ 1 میلیون و 136 هزار دلار به سازمان های فعال در حوزه اسلانم هراسی که در این بهره نام آنها آمده است اهدا کردند. بنیاد نیوتون و راچل بکر نیز پاسخی به درخواست ها برای شفاف سازی فعالیت های مالی اش ارائه نمی کند.
* برگرفته از کتاب "اسلام هراسی در غرب" اثر محمدرضا دهشیری
ادامه دارد/
 

کد خبر 301163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha