سبک زندگی غربی، انسان را شرطی و حداقلی بار می آورد

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر، گفت: سبک زندگی غربی، رفتارها را به انسان تحمیل می کند و سبک زندگی شرطی، انسان ها را حداقلی بارمی آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، ظهر دوشنبه (29مهر) در همایش سبک زندگی دانشجویی که به مناسبت سالروز میلاد امام هادی(ع) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه بخشی از تنظیم سبک زندگی به عهده انسان و بخشی دیگر به عهده نظام های حقوقی و اجتماعی و طبیعی است، خاطرنشان کرد: محیط زندگی، رشته تحصیلی، مقررات جامعه و شیوه اعمال این مقررات، حکومت و مردم بخشی از سبک زندگی را بر انسان تحمیل می کنند.


وی، با تاکید بر تاثیر نظام بر سبک زندگی انسان، افزود: انسان موجود وابسته ای است و کلمه انسان از انس گرفته شده است، یکی از مهم ترین وابستگی های انسان به رفتارهای رایج و تکراری و عادی است، شخصیت انسان بیشتر از اینکه تحت تاثیر تفکر و علایق انسان باشد، تحت تاثیر مدل رفتاری انسان است.


حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، ادامه داد: نماز یک رفتار خاص و یک عملیات بدنی و زبانی خاصی است، بر همین اساس به انسان دستور داده شده در شبانه روز پنج مرتبه اقامه نماز کند و حتی نماز را عمود خیمه دین دانسته اند.


نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر، تاکید کرد: سبک زندگی، روح و اندیشه و گرایش های انسان را شکل می دهند، انسان در سبک زندگی به رفتار خود وابسته می شود.


وی، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با اشاره به اینکه باید بیشتر از انتخاب همسر به سبک زندگی توجه کرد، اظهار داشت: تاثیر یک انسان دیگر در وجود ما از تاثیر سبک زندگی کمتر است.


نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر، با بیان اینکه بیشترین دستورات دینی در زمینه رفتار انسان است،عنوان کرد: رفتارهای انسان در شب قدر مجسم می شوند و انسان اسیر رفتارهای گذشته خود می شود.


وی، با انتقاد از سبک زندگی جامعه امروز خاطرنشان کرد: بسیاری از مقررات و قوانین، رفتارهای ما را می سازند و به گونه ای طراحی شدند که انسان را از شخصیت انسانی اش جدا می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، ادامه داد: وقتی حضور دانشجو در سر کلاس با حضور و غیاب ارزیابی می شود، یا حضور کارمند در ادارات با ساعت زنی تعیین می شود، یا رفتار رانندگی ما در جامعه با حضور پلیس نظارت می شود، سبک زندگی غربی را به افراد جامعه تحمیل می کند.


نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر، گفت: با نظامات اجتماعی امروز، حسابی بر روی اخلاق انسان باز نشده است، سبک زندگی شرطی امروز انسان ها را حداقلی بارمی آورد.


وی با اشاره به سبک زندگی امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) از پشت پرده با شیعیان خود صحبت می کردند تا آنان را برای عصر غیبت آماده کنند.


حجت الاسلام پناهیان، با بیان اینکه ولایت به معنای نگهداشتن انسان بر روی پای خود است، افزود: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که حضور و غیاب در آن وجود نداشته باشد، بلکه باید دانشجو بدون کنترل در کلاس درس حضور پیدا کند.


نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر، با بیان اینکه باید قانون های اضافی را کم کنیم، عنوان کرد: تعداد امضاهای عقدنامه بیش از 30 امضاست و هرچه به تعداد این امضاها افزوده می شود، به میزان طلاق نیز در جامعه افزوده می شود، این نشان می دهد که قانون نمی تواند سبک زندگی را به انسان تحمیل کند.


وی، افزود: باید ساختارهای اجتماعی را درست کرد تا بی دینی را تحمیل نکند، خروجی سبک زندگی دانشگاه ها باید مانند حوزه، اسلامی باشد.


حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با اشاره به سبک زندگی غربی، اظهار داشت: محور دین براساس دوری از هواهای نفسانی است، اما مبانی تمدن در غرب رسیدن به هوای نفس است.


پایان پیام/
 

کد خبر 304878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha