این تصور که نسل ها ذاتا با یکدیگر تفاوت دارند، توهم است

خبرگزاری شبستان: برخی فکر می کنند یک دوره هایی از تاریخ، نسلی از آسمان می آید و تمامی آدم های این نسل انقلابی و فداکارند و بعدها در دوره ای دیگر نسل دیگری می آید که با نسل قبلی مشکل دارد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی، در یازدهمین کنگره سراسری انجمن های اسلامی دانش آموزان سراسر کشور در سال جاری، دوشنبه شب، 6 آبان ماه به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

 

بر پایه این گزارش، رحیم پور ازغدی طی سخنانی با اشاره به شرایط شکل گیری انجمن های اسلامی دانش آموزان به بیان خاطراتی از زمان دانشجویی خود پرداخته و اظهار کرد: من جز اولین نسل انجمن های اسلامی دانش آموزی بوده و جزو موسسان این انجمن در خراسان بودم.

 وی ادامه داد: بچه های پیشگام انجمن های اسلامی از سال 1356 فعالیت های خود را آغاز کرده بودند در حالی که 14 یا 15 ساله بودند و در همان سنین برنامه ها و حلقه های فرهنگی و مطالعاتی برای پیشبرد فعالیت هایشان طراحی می کردند.

رحیم پور ازغدی در ادامه به شبهه ایجاد شده در میان برخی از افراد درباره طیف نوجوانان و جوانان زمان انقلاب اشاره و اظهار کرد: برخی فکر می کنند یک دوره هایی از تاریخ، نسلی از آسمان می آید و تمامی آدم های این نسل انقلابی و فداکارند و بعدها در دوره ای دیگر نسل دیگری می آیند که با نسل قبلی مشکل دارند و کلا با آنها تفاوت دارند، اساسا این تفکر که نسل ها ذاتا با هم متفاوت اند یک توهم است.

این محقق تصریح کرد: انجمن های اسلامی در اواخر دهه قبل از انقلاب و و دهه بعد از انقلاب فعالیت هایشان نمایان شد و حقیقتا نقش مهمی را ایفا کردند و تاثیر آنها حتی در حد اثرگذاری در سطح شهر بود. 

وی گفت: مثلا در مشهد چند انجمن اسلامی فعالیت داشتند که بعدها برخی از آنها در مسجد (الله) مشهد متمرکز شدند و برنامه های گسترده ای داشتند به طوری که حتی در شهر اثر داشتند، این انجمن ها در سال 1356 به صورت مخفی جلسه داشتند اما بعد از انقلاب فعالیت هایشان نمایان شد. 

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه انجمن های اسلامی در آن زمان خود را مقید به مطالعه می دانستند، عنوان کرد: ما در سن 14 سالگی موظف بودیم تا کتاب بخوانیم و برایمان مهم بود تا مطالعات اسلامی داشته باشیم. 

این پژوهشگر تصریح کرد: بچه های انجمن اسلامی در آن زمان با دست خالی کار می کردند و نشریات بسیاری عمیق و محتوایی را ارایه می کردند ضمن آنکه اهل خطر نیز بودند، امروز نیز راه باید همان باشد. 

وی با اشاره به تاثیرات جریان های مختلف بعد از انقلاب ابراز کرد: برخی از بچه های همین گروه ها تحت تاثیر این افکار قرار گرفتند و در حالی که زمانی دوست ما بودند علیه و مقابل ما قرار گرفتند، مثلا زمانی که در مدرسه مشغول نماز خواندن بودیم همان بچه ها می آمدند و می گفتند باز دوباره آخوندها و شیخ ها آمدند یا با سنگ ریزه به پشت بچه ها می زدند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به انواع تحولات خاطرنشان کرد: برخی تحولات خزنده، برخی جهنده و برخی عامدانه و غیرعامدانه هستند بنابراین انجمن های اسلامی دانش آموزان امروز باید دیده بان باشند و اگرنه انقلابی که با این زحمت به دست رسیده است را می دزدند.
 


 

پایان پیام/

کد خبر 307067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha