آنچه خواسته بنی اسرائیل را بعد از 40 سال محقق کرد

خبرگزاری شبستان: نگویید این زیاد است، کمتر بخواهم تا بشود. ما از استکثار دعا منع شده ایم. یعنی دعا و مطلوب را در مقابل پروردگار زیاد نشمارید. از خدا خواسته های بزرگ بخواهید و خدای متعال برآورده می کند.

به گزارش خبرگزای شبستان، شروط مرتبط با اعتقادات و حالات دعاکننده نسبت به دعا در گفتاری از رهبر انقلاب برگرفته از کتاب "دعا" مرور می شود:
 

امید به اجابت
تا امید نداشته باشید از خدا چیزی را درخواست نمی کنید. انسان ناامید که چیزی طلب نمی کند. پس دعا یعنی امید که ملازم با امید به اجابت است. این امید به اجابت دل ها را مُشعل می کند و منور نگه می دارد.
 

اصرار بر درخواست، دست برنداشتن از دعا
در روایات دارد وقتی برای حاجاتی دعا می کنید، دعا و خواسته ی خود را زیاد ندانید. یعنی هر چه مایل هستید و می خواهید از خدا طلب کنید. نگویید این زیاد است، کمتر بخواهم تا بشود. ما از استکثار دعا منع شده ایم. یعنی دعا و مطلوب را در مقابل پروردگار زیاد نشمارید. از خدا خواسته های بزرگ بخواهید و خدای متعال برآورده می کند. درِ امید به دعا را به روی خودتان نبندید و این راه و وسیله ای را که خدای متعال بین خود و بندگانش قرار داده است، روی خودتان مسدود نکنید. البته باز در ابواب کتب روایی دارد: "کراهة العجلة فی الدّعا و تعجیل الانصراف منه و استعجال الاجابه" یعنی در دعا عجله نکنید. اگر چیزی را خواستید و در زمانی که شما خواستید، برآورده نشد، نگویید که خدای متعال دعای مرا مستجاب نکرد؛ نه."الامور مرهونه بأوقاتها." در روایت دارد بنی اسراییل بعد از آنکه خدای متعال وعده داد آنان را نجات خواهد داد، 40 سال دعا کردند و بالاخره شد. کار بزرگی هم انجام شد. غرق فرعون و پیروزی موسی بر فرعون امری نیست که 40 سال تلاش برای آن زیاد باشد. عجله نکنید! با توجه خدا را بخوانید و هر چه می خواهید از خدا بخواهید که در بعضی دعاها این معنا را دارد.
 

بزرگ نشمردن حاجات
یک مطلب دیگر در باب دعا این است که برای برآمدن حاجات هیچ حاجتی را آن قدر بزرگ نشماریم که بگوییم این حاجت را دیگر نمی شود از خدا خواست، چون خیلی بزرگ است. نه. اگر حاجت به خلاف طبیعت و سنن آفرینش نیست، اگر محال نیست، هر چه هم بزرگ باشد مساله ای نیست و از خدا بخواهید.
 

ابا نداشتن از طرح خواسته های کوچک
از کوچک بودن خواسته هم ابا نداشته باشید. خواسته های کوچکِ کوچک را هم از خدا بخواهید. در روایت است که حتی بند کفش خود را – که خیلی چیز حقیری است – از خدا بخواهید. روایتی است از امام باقر (ع) می فرمایند:" و لاتحقروا صغیرا من حوائجکم فإنّ أحبّ المومنین الی الله تعالی أسآلهم" (3) حاجت های کوچک را حقیر نشمارید و از خدا بخواهید.
تدبر در معنای دعاها
دعا را باید شناخت. دعا در عین اینکه دل انسان را با خدا متصل و جان آدمی را سرشار از معنویت می کند، فکر و ذهن او را هم هدایت می نماید. این دعاها درس است. اگر در معانی این دعاها تدبر کنیم، بزرگترین هدیه های معنوی الهی را در اینها خواهیم یافت.
پی نوشت ها:
1. وسائل الشیعه، کتاب الصلاة؛ ابواب الدعا، باب 17
2. بحاررالنوار، ج 74، ص 166، الرسول (ص)
3.مستدرک الوسائل، ج5، ص 172، الباقر(ع)
پایان پیام/

 

 

کد خبر 307245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha