کنگره بین المللی علوم انسانی نگاه جهان را به ما معطوف می‌کند

خبرگزاری شبستان: دبیر دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به غلبه وجهه دانشگاهی بر این گنگره گفت: حضور چهره‌های نامدار در کنار ایجاد فرصت، نگاه جهانی را نیز به ما معطوف می‌کند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی سه شنبه، 14 آبان برگزار شد.

بنابراین گزارش، عطاءالله رفیعی، دبیر این کنگره در این نشست با بیان اینکه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی همزمان با اعطای جایزه جهانی علوم انسانی برگزار می‌شود، گفت: پس از اعلام فراخوان حدود 200 اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره رسید که از این میان می‌توان به هفت پایان‌نامه، 69 کتاب و 121 مقاله اشاره کرد که از سوی بزرگان و صاحب‌نظران به این کنگره ارسال شد.

وی ادامه داد: البته بسیاری از این بزرگان هیچ‌گاه داوطلبانه برای دریافت جایزه کاندیدا نمی‌شوند و البته این بحث کش و قوس‌های اخلاقی دارد و این افراد خود را در معرض این قبیل امور قرار نمی‌دهند و در مواجهه با جایزه استنطاق می‌کنند اما ما آنها را شناسایی کرده و از آنها دعوت به عمل آورده‌ایم.

آتانی تصریح کرد: در جایزه جهانی مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه می‌کردیم قله نظریه‌‌پردازی علوم انسانی بر نشان‌دادن و جهت‌گیری آن بود و باید فرصت می‌شد تا نشان دهیم که مقصدها به صورت علمی کجاست، در واقع این جایزه انگشت اشاره ما است.

وی عنوان کرد: امسال کنگره از سوی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات به عنوان کنگره علمی پژوهشی اعلام شده و جزء نخستین همایش‌های علمی است که از این امتیاز برخوردار می‌شود که محققان و اساتید و پژوهشگران می‌دانند ارزش این امتیاز تا چه حد بالاست، این موضوع بدان معناست جامعه علمی در همکاری با کنگره و ارایه مقالات می‌تواند از امتیازاتی که به صاحب‌نظران در مراکز علمی داده می‌شود، برخوردار شود.

دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با تاکید بر اینکه امسال کنگره به صورت متمایز و متفاوت با سال‌ گذشته برگزار می شود، بیان کرد: در کنگره نخست چهره کار حوزوی به نظر می‌آمد اما امسال صورت کار جلوه دانشگاهی‌تر یافته است، هر چند حوزه هم با ما همراه است اما وجه کار دانشگاهی است؛ همچنین کمیسیون‌های تخصصی در دانشگاه‌ها تشکیل شده و یک هم‌اندیشی میان اساتید داخلی و خارجی در روز پیش از کنگره (عصر 26 آبان) داریم که این نشست به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد میهمانان خارجی امسال محدود بوده اما به لحاظ کیفی در درجه بالایی قرار دارد، ابراز کرد: امسال میزبانی افراد نامداری را داریم که به لحاظ کیفی برای هر یک از آنها باید همایشی ترتیب داد، این فرصتی است برای جامعه علمی ما و هم اینکه نگاه‌های خارجی به ما معطوف شود.

وی یادآور شد: نشست پایانی و اختتامیه کنگره عصر روز 28 آبان در شهر مقدس قم با سخنرانی یکی از علمای برجسته و صاحب‌ اثر و نظر برگزار می‌شود که این اتفاق مبارکی است و شاید سنگ بنایی باشد برای پی‌گیری‌‌ حوزه‌ علمیه قم.

شایان ذکر است، دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 26 و 27 آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 309984

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha