تحول علوم غل و زنجیرهای علم سکولار را از فکر بشر باز می‌کند

خبرگزاری شبستان: می‌توان با طرح صحیح علوم انسانی اسلامی به دنبال رفع انحصارگرایی علمی و باز کردن غل و زنجیرهایی بود که قرن‌ها به وسیله علم سکولار به فکر انسان‌ بسته شده و او را از آزاداندیشی محروم کرده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس شورای سیاست‌گذاری، عطاءالله رفیعی دبیر کنگره و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه امروز به دنبال پیشرفت سریع و همه‌جانبه کشور هستیم، اظهار کرد: روشن است که منظور از پیشرفت، پیشرفتی است که تأمین‌کننده سعادت حقیقی کشور باشد. به اعتقاد ما، این اسلام و جهان‌بینی الهی است که علاوه بر مقصد، راه و روش پیشرفت واقعی را هم معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: با این بیان روشن است که یکی از اساسی‌ترین لوازم پیشرفت دست‌یابی به علوم انسانی و اسلامی و جاری‌کردن آن در رگ‌های جامعه دانشگاهی و حوزوی است.

رییس شورای سیاست‌گذاری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی تصریح کرد: علوم انسانی و اسلامی نخست به معنای قرار گرفتن علم- اعم از علم تجربی، علم ریاضی و علم برهانی- زیر چتر وسیع جهان‌بینی اسلامی برای حل مسایل روزمره جامعه انسانی، انسانیت به مفهوم رسمیت‌بخشی و بهره‌گیری مناسب از علم وحیانی در پاسخ‌گویی به پرسش‌های مبنایی و بی‌پاسخ بشر است. در این راستا باید توجه کرد با طرح صحیح علوم انسانی و اسلامی می‌توان به دنبال رفع انحصارگرایی علمی و باز کردن غل و زنجیرهایی بود که قرن‌ها به وسیله علم سکولار به فکر انسان‌ها بسته شده و آنها را از آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه محروم کرده است.

حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: مهم‌ترین رسالت اسلام آزاد ساختن انسان از اسارت و بردگی فکری است. تا وقتی که بشر در حوزه اندیشه اسیر مادی‌گرایی و سطحی‌نگری‌های ناشی از تفکر این جهانی باشد قادر به شناخت عمیق و همه‌جانبه هستی و خود و سپس کسب روابط میان هستی و انسان نیست. در واقع علوم انسانی و اسلامی با از بین بردن حصر از منابع معرفتی و با مهیا کردن زمینه عبور از عرصه این جهانی فرصت دست‌یابی به شناخت عمیق مسایل انسانی و اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی اغلب اساتید متعهد دانشگاه و حوزه درصدد تحول مبنایی در علوم انسانی موجود و باز کردن چتر جهان‌بینی اسلامی در میدان اندیشه‌ورزی هستند و به‌خوبی می‌دانند که تنها راه کسب استقلال فکری و پایان‌ دادن به تقلید و سرسپردگی در علوم انسانی، ظهور علوم انسانی اسلامی است.

وی تاکید کرد: با این وجود متأسفانه عده‌ای با نفی صریح پیشرفت درون‌زا و متکی به توانمندی‌های ملی و بروز دادن ذوق‌زدگی خود نسبت به جهانی‌ شدن غربی به حدی در گرایش به غرب افراط می‌کنند که می‌گویند کسی که زبان انگلیسی نمی‌داند نمی‌تواند منطقی فکر کند! به نظر ما این سخن اهانت‌آمیز تفاوتی با سخن معروف میرزا ملکم خان در 100 سال گذشته که می‌گفت باید برای ترقی از فرق سر تا نوک پا غربی شد، ندارد.

حجت‌الاسلام غلامی تاکید کرد: با این تفکرات مرتجعانه که امروز از سوی برخی روشنفکران غرب‌زده ظهور تازه‌ای پیدا کرده است و تابلوی علمی هم به آن آویزان شده باید نگران سلطه اقلیت در دانشگاه‌ها و مدیریت کشور بود.

حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: امیدواریم اساتید و پژوهشگران آزاداندیش با نشان‌دادن اراده و نافرمانی از نسخه‌های تحمیلی غرب فضای جامعه علوم انسانی کشور را برای ورود اکسیژن سالم و رفع خفگی ناشی از دگم‌اندیشی و تحجر مدرن تغییر دهند.

وی یادآور شد: همان‌طور که امام (ره) فرمودند انقلاب اسلامی آمده تا در دانشگاه‌های ما و در دستگاه‌های مدیریتی کشور به رکوع و سجود در برابر غرب پایان بدهد و با برگرداندن اعتماد به نفس ملی زمینه استقلال فکری و آزاداندیشی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: البته شکی نیست که ما به تجارب دنیا در تمام زمینه‌ها نیاز داریم و باید با چشم باز و رویکرد گزینشی از این تجارب استفاده کنیم، اما هرگز نباید مرعوب ظواهر تمدنی غرب شد.

رییس شورای سیاست‌گذاری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ابراز کرد: سال گذشته نخستین کنگره در تهران برگزار شد که با استقبال کم‌سابقه اساتید حوزه و دانشگاه روبرو شد. ویژگی این کنگره نسبت به سایر کنگره‌های علمی کشور در این است که این کنگره کاملا مشارکتی طراحی شده و یک مرکز علمی و دانشگاهی مسئولیت برگزاری آن را ندارد بلکه با مشارکت بیش از 20 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی این کنگره مشغول به فعالیت است.

حجت‌الاسلام غلامی اظهار کرد: سال گذشته کنگره با مقدمات آغاز شد و عمده وقت اساتید در کمیسیون‌های تخصصی صرف فلسفه و علوم انسانی جدید شد؛ امسال بنا داریم وارد ابعاد و زوایای تازه‌تری از علوم انسانی جدید شویم.

وی عنوان کرد: حدود 10 کمیسیون تخصصی تا امروز برای کنگره دوم دایر شده و برخی از این کمیسیون‌ها روز کنگره در هم ادغام می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم هفت کمیسیون نهایی شود.

وی در ادامه به عنوان و مدیریت کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: کمیسیون نخست با عنوان روش‌شناسی علوم انسانی با مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه صدرا و کمیسیون دوم با عنوان مدیریت تحول علوم انسانی با مدیریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کمیسیون سوم به عنوان روش‌شناسی اسلامی با مدیریت دانشگاه اصفهان، کمیسیون چهارم با عنوان تعلیم و تربیت اسلامی با مدیریت مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی، کمیسیون پنجم ارتباطات و جامعه‌شناسی علوم اسلامی با مدیریت دانشگاه ایران، کمیسیون ششم اقتصاد اسلامی با مدیریت دانشگاه تبریز، کمیسیون هفتم به عنوان مدیریت اسلامی با مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، کمیسیون هشتم علوم سیاسی اسلامی با مدیریت مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه، کمیسیون نهم با عنوان هنر و معماری اسلامی با مدیریت تربیت مدرس و کمیسیون دهم با عنوان فقه و حقوق اسلامی با مدیریت مرکز پژوهش علوم انسانی صدرا فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام غلامی تاکید کرد: وظیفه اصلی این 10 کمیسیون داوری مقالات رسیده به کنگره که حدود 389 مقاله و 482 چکیده مقاله بود.

وی در ادامه به دیگر ویژگی دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی- اسلامی اشاره کرد و افزود: در این کنگره صرفا مقالاتی پذیرفته شده که قابل ارایه و چاپ بوده و سطح آن علمی و پژوهشی باشد. قالب این مقالات در مجلات پژوهشی یادشده منتشر می‌شود و البته معاونت پژوهشی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تأییدیه علمی پژوهشی به این کنگره اعطا کرده است، بنابراین مقالاتی که در این کنگره توسط کمیسیون‌های تخصصی تأیید شود تأییدیه علمی-پژوهشی وزارت علوم را دریافت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه بحث بین‌المللی هم دایر است، ابراز کرد: یکی از مأموریت‌های کمیسیون یاد شده این بود که با بررسی مراکز تحقیقاتی مختلف خارجی، اساتید و پژوهشگران خارجی را شناسایی کرده و از آنها برای ارایه مقالات دعوت به عمل آورد.

صاحبان این مقالات اغلب جزء اساتید برجسته کشورها هستند که امسال شش میهمان خارجی همراه با گزینش‌های دشواری برای دعوت به کنگره و همکاری با ما انتخاب شدند که شش مقاله از کشورهای کانادا، عراق، پاکستان، مالزی و آلمان ارایه خواهد شد.

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی امسال با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی و اختتامیه آن در شهر مقدس قم با سخنرانی یکی از علمای برجسته این شهر برگزار می‌شود.

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 309991

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha