باید برای تحول علوم ترسیم مدینه های فاضله را متوقف کنیم

خبرگزاری شبستان: نهادهای سیاست گذاری نباید بنشینند و چارچوب سازی کنند، باید مساله را به پژوهشگر واگذار کنند، پژوهشگر تشخیص می دهد که چگونه باشد ما که نمی توانیم برای او در پژوهش تعیین تکلیف کنیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، برنامه زاویه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، چهارشنبه شب، 15 آبان ماه با اجرای مسعود معینی پور و حضور حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند و سعید زیباکلام، با موضوع مدیریت علوم انسانی به روی آنتن  رفت.

 بر پایه این گزارش در این برنامه سعید زیباکلام، با اشاره به سخنان حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند درباره رویکرد و بایدها و نبایدها در تحول علوم انسانی گفت: به نظرم تحول در حوزه این علوم روندی مدیریت پذیر است اما سوال آن است که آیا اقتضائات در فرآیند مدیریت علمی در ایران رعایت می شود؟
وی با بیان اینکه حاکمیت باید توزیع عادلانه را برای فهم علم ایجاد کند، افزود: اما مساله این است که آیا این فرآیند وبرداشت از علم در ایران وجود دارد؟ دانشجوی ما برای رساله اش استاد راهنما انتخاب می کند و به نوعی در این فرآیند حضور دارد اما این حداقل حضور است و به نظرم باید رویکرد حداکثری باشد.

 زیباکلام گفت: سهمی که در دانشجو در این روند دارد و مشارکت او در واقع یک نوع مدیریت است که باید به حداکثر برسد، اما در این راستا اگر نوک پیکان آموزش عالی در دانشگاه و همچنین نگاه حوزه در سیاست گذاری ها درست باشد قطعا بدنه علمی کشور در دراز مدت درست حرکت خواهد کرد.

 وی گفت: فعلا همان هنجارها و مناسبات اجتماعی میان مردم و رابطه سالاری ها در سطوح پایین جامعه را در سطوح بالا نیز مشاهده می کنیم که این خود ضربه است، مثلا شما به عنوان وزیر علوم، مدیر دانشگاه یا پژوهشگاهی را می گذارید که در شبکه و دار و دسته های رانتی سیاسی است.
زیباکلام تصریح کرد: این مساله حکایت از آن دارد که انتصاب های موسسات آموزش عالی در ایران عموما چنین شرایطی دارد و بسیار نادر است که رئیس موسسه یا پژوهشگاهی بدون ملاحظات سیاسی و رابطه های راننتی انتخاب نشده باشد و این امر صدمات زیادی دارد.

وی افزود: لازم نیست که زیرکمیسیون ها یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به درک مشترکی از مقوله تحول رسیده و بعد سیاست گذاری کنند بلکه به نظرم باید در این راستا مرجع در اختیار باشد و از فردی به عنوان مرجع در رابطه با این مساله حکم بگیرند.

 این محقق تاکید کرد: نمی توانیم منتظر شویم تا برای بسترسازی مناسب از سوسی نهادها صورت گیرد و معطل شویم تا به یک جمع بندی در مورد تحول برسند، اگر دست از تر سیم مدینه های فاضله برداریم و نگاه کنیم ببینیم کشورهایی دیکر در حوزه تولید علوم انسانی چه کرده اند اهمیت دارد.

وی بیان کرد: در کشورهای دیگر آمده اند و علوم انسانی که به دردشان می خورد را بررسی کرده اند اما هرگز تلقی واحدی نیز در مورد علوم مختلف ندارند که مثلا بگویند علوم اجتماعی با رویکردی خاص بیان شود و یا بگویند نظریه پردازی باید این ویژگی ها را داشته باشد تا قبول شود.

 زیباکلام خاطرنشان کرد: نهادهای سیاست گذاری نباید بنشینند و چارچوب سازی کنند، باید مساله را به پژوهشگر واگذار کنند، پژوهشگر تشخیص می دهد که چگونه باشد ما که نمی توانیم برای او در پژوهش تعیین تکلیف کنیم البته زمین سازی خوب است نه اینکه قید وشرط برای پژوهش گذاشته شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 310642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha