نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: نخستین کنگره بین المللی «علامه ابن شهرآشوب مازندرانی ساروی مازندرانی» در شهرهای قم و مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام دکتر عزالدین رضا نژاد، نماینده علمی جامعه المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی از برگزاری این کنگره به مدت سه روز در شهرهای مازندران و قم خبر داد.


وی گفت: این کنگره از چهارشنبه 29 آبان در شهرستان ساری آغاز به کار می کند و در جلسه صبح این روز دو مقاله از سوی مولفان آنها که یکی ایرانی و دیگری غیرایرانی است، قرائت می شود.


سخنرانی آیت الله لاریجانی در اولین روز کنگره
نماینده علمی جامعه المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی افزود: سخنران اصلی جلسه صبح در شهرستان ساری آیت الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه می باشد و در بخش بعد از ظهر نیز کمیسیون های علمی برای شرکت کنندگان برگزار می شود.


وی با اشاره به عنوان این کمیسیون ها خاطرنشان کرد: اندیشه های ابن شهرآشوب در ارتباط با مسائل تفسیری، روایی و فقهی و اندیشه های ابن شهرآشوب در حوزه مباحث اعتقادی و کلامی عنوان کمیسیون ها پیش از مغرب می باشد و پس از مغرب نیز دو کمیسیون با عناوین تاریخ و سیره و کتاب شناسی و اندیشههای رجالی ابن شهرآشوب برگزار می شود.


حجت الاسلام رضانژاد با بیان اینکه در این روز مقالات در چهار محور ارائه می شود، اضافه کرد: در این کمیسیون ها شرکت کنندگان به بیان نظرات خود در خصوص مقالات ارائه شده نیز می پردازند.


رونمایی از چند کتاب جدیدالتبع و مرتبط با علامه ابن شهر آشوب در دومین روز کنگره
وی در خصوص نحوه برگزاری این کنگره در دومین روز خاطرنشان کرد: پنج شنبه سی ام آبان گزارشی از کمیسیون های کنگره در مجمع عمومی ارائه می شود و در ادامه علاوه بر قرائت مقالاتی جنتی، مزیر ارشاد هم سخنرانی خواهد داشت که البته در کنار این برنامه ها از چند کتاب جدیدالتبع و مرتبط با علامه ابن شهر آشوب نیز رونمایی می شود.


وی گفت: سومین روز این کنگره دوم آذر در مدرسه عالی دارالشفاء قم با سخنرانی آیت الله جوادی آملی پیرامون شخصیت علمی ابن شهر آشوب مازندرانی برگزار می شود.

نماینده علمی جامعه المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی افزود: ابن شهرآشوب شخصیت علمی در تاریخ شیعه است که شناخت این شخصیت برای نسل امروز و آینده لازم است، تنوع کتاب های تالیفی این شخصیت برجسته باعث شد تا لقب شیخ طائفه ثانی را به ابن شهرآشوب نسبت دهند.


ارسال 116 مقاله به دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی
وی تصریح کرد: در این کنگره مقالاتی از کشورهای استرالیا، آمریکا، عراق، آذربایجان و افغانستان شرکت کردند و در مجموع 116 اثر به دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی رسیده که از این تعداد بیش از 60 مقاله پس از دو نوبت ارزیابی واجد امتیاز تشخیص داده شدند.


حجت الاسلام رضانژاد ادامه داد: این کنگره با همکاری جامعه المصطفی العالمیه برگزار می شود و اساتید این جامعه نیز 13 مقاله به این کنگره ارائه کردهاند که این مقالات به صورت کتاب منتشر شده است.


وی در خصوص آثار برگزیده این کنگره گفت: 44 اثر از مجموع 166 مقاله رسیده به دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی به صورت ویژه انتخاب شد.


نماینده علمی جامعه المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب مازندرانی افزود: 35 مقاله از این برگزیدگان در قالب کتابی منتشر شده و در آینده نیز مابقی مقالات برتر در کتابی مجزا منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.


حجت الاسلام رضانژاد در ادامه با اشاره به پیش نشست های برگزار شده در این خصوص خاطرنشان کرد: در طول هفت ماه گذشته شش پیش نشست در خصوص موضوع این کنگره برگزار شد که کتابی حاصل از مضامین مطرح شده در این نشست ها نیز به چاپ می رسد.


پایان پیام/
 

کد خبر 313646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha