فعالیت های دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی ابن شهرآشوب تشریح شد

خبرگزاری شبستان: نخستین کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی در روزهای 29و 30آبان ماه در ساری و 2آذرماه جاری در شهر مقدس قم برگزار می شود.

 حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی امروز(28آبان) در گفتگو با خبرنگار شبستان ضمن تشریح فعالیت های دبیرخانه کنگره بین المللی ابن شهرآشوب اظهار داشت: علامه ابوجعفر محمد بن علی بن شهر آشوب بن ابونصر بن ابوالجیش مازندرانی ملقب به رشیدالدین و عزالدین در سال 488 هجری قمری در ساری دیده به جهان گشود و تا کنون در مدت 800سال گذشته برای معرفی این شخصیت برجسته فعالیتی صورت نگرفت.


وی افزود: از زمانی که از سوی آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و رئیس کنگره بین المللی ابن شهرآشوب، مسئولیت دبیری کمیته این کنگره را به عهده من گذاشتند فراخوانی تنظیم کردیم با نام شورای سیاستگذاری و کمیته علمی که 12 نفر از شخصیت های حوزوی بومی مازندران و مازندرانی مقیم شهر مقدس قم و اساتید دانشگاهی گردهم آوردیم.


حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه این کنگره در 4محور اصلی و 24 محور فرعی برگزار می شود، تصریح کرد: در فراخوان کنگره "زندگی علامه" سیره علمی و عملی ابن شهرآشوب را مورد بررسی قرار دادیم، موتن و مدفن علامه، خاندان این عالم بزرگوار را مورد نقد قرار دادیم، اساتید و بزرگانی که هم عصر با ایشان بودند و شاگردانی که در دامن ابن شهر آشوب تربیت یافته اند و علمایی که معاصر علامه بودند و چه نظری راجع به وی دارند و حتی اهل تسنن راجع به ابن شهرآشوب چه نظری دارند و چه تعاملی علامه با علما و فضلا شیعه و سنی داشتند مورد نقد و بررسی قرار دادیم.


وی با اشاره به اینکه در فراخوان کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب 3دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان شد: نگاه اول اینکه علامه در زندگی و شرایط سخت عصر خود چه خدماتی برای نشر و تعمیق و گسترش اسلام و تشیع انجام داده است و از دیدگاه دیگر اندیشه های علامه مرتبط با سیاست، تفسیر، کلام حدیث، فقهی و اصول حتی سروده های علامه را مورد بررسی قرار دادیم.


حجت الاسلام ابراهیمی با تاکید اینکه تاثیر و تأثر مناقب ابن شهرآشوب و نوآوری هایی که این مناقب نسبت به دیگر مناقب دارد در فراخوان مورد توجه قرار گرفته است، گفت:نگاه سوم این فراخوان مرتبط با اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر ابن شهرآشوب و اوضاع آن زمان ساری و حتی مازندران در 800سال است و اینکه علامه با سیر و سفرهایش که با مظلومیت، غربت و رنج همراه بوده است؛ به چه مقصدی ورود پیدا کرده و به کجاها سفر کرده و علاوه بر اینها با مسئله خلفایی که با آنها ارتباط داشته مثل خلفای عباسی، فاطمیون مصر و اسماعیلیه چگونه می زیست.


دبیر کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی یادآورشد: فراخوان این کنگره به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در اختیار تمام علمای سطح کشور، نمایندگان ولی فقیه، اساتید دانشگاه ها و ائمه جمعه قرار گرفته است.


وی از دیدار اعضای ستاد این کنگره با مراجع و علما خبر داد و گفت: دیدار با رهبر معظم انقلاب در تهران و قریب به اتفاق علما در قم و استفاده از رهنمودهای این بزرگان، نوید بخش برپایی هر چه بهتر این کنگره بوده است.

 

استفاده از همه ظرفیت ها برای معرفی ابن شهرآشوب


حجت الاسلام ابراهیمی گفت: این دانشمند بزرگ، نقش فراوانی در تبیین جایگاه شیعه میان مردم مازندران داشت و باید تلاش کرد از همه ظرفیت ها برای معرفی هر چه بیشتر علامه استفاده شود.


وی با اشاره به اینکه علامه ابن شهرآشوب ساروی در سال 489 هجری در مازندران چشم به جهان گشود و در سال 588 هجری در شهر حلب، درگذشت، تصریح کرد:‌ پرداختن به ابن‌شهرآشوب، متعلق به یک شهر و استان نیست بلکه ابن شهرآشوب، شخصیت جهانی داشته و متعلق به تاریخ است.


حجت الاسلام ابراهیمی از اطلاع رسانی جهت برگزاری کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی در سطح فراکشوری، فراملی با هماهنگی جامعةالمصطفی، سازمان اکو و سازمان ارتباطات خبر داد.


وی به تلاش های انجام شده در برپایی کنگره این دانشمند مازندرانی اشاره کرد و گفت:پس از اعلام فراخوان جذب مقاله که به کشورهای اسلامی نیز ارسال شد، 117 مقاله از کشورهای آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق، لبنان،آمریکا، هند و استرالیا در اختیار دبیرخانه قرار گرفت که از این تعداد 75 مقاله منتخب شد و از این تعداد نیز 53 مقاله برگزیده در دست چاپ قرار دارد که هر کدام به اندازه یک کتاب ارزش دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود:همچنین از این تعداد مقاله، 16 مقاله برتر در زمان برپایی این کنگره ارائه می شود.

 

ترجمه و چاپ 6جلد از مناقب 12جلدی ابن شهرآشوب

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: 6جلد از 12جلد کتاب مناقب ابن شهرآشوب را ترجمه کردیم و بعد از 2سال با هماهنگی انتشارات علمی و فرهنگی تهران در 29 و30آبان ماه رونمایی می شوند.


وی ادامه داد: همچنین کتاب متشابه القرآن علامه ابن شهرآشوب با هماهنگی آستان قدس رضوی جهت استفاده عموم آماده شده است.


شناسایی نسخ خطی

حجت الاسلام ابراهیمی همچنین از شناسایی چند نسخه خطی بر جای مانده از آثار ابن شهرآشوب ساروی خبر داد و افزود: باید تلاش کرد تا آثار علمی ارزشمند این شخصیت برجسته احیا شده، در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 جلد کتاب از ابن شهرآشوب ساروی بر جای مانده است، گفت: احیاء آثار علمی این عالم برجسته جهان اسلام یکی از مهم ترین برنامه های دبیرخانه علمی کنگره است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی از نامگذاری یک میدان در شهرستان ساری و یک مجتمع مزین به نام ابن شهرآشوب خبر داد و گفت: یک کتابخانه بزرگ مازندران را نیز به نام علامه نام نهادیم.


چاپ شناخت نامه مصور علما و شهدای استان مازندران

 

دبیر کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی اظهار کرد: از گلوگاه تا رامسر از زمان قاجار که عکس ها به صورت تصویر درآمده است از علمایی که درآن عصر حاضر بودند "شناخت نامه مصور" به مانند شناسنامه ای که این بزرگواران در کجا تحصیل کردند، موتن و مدفن آنها کجاست، چه آثاری دارند و چه سفرهایی را برای جمع آوری و نگارش کتاب های علمی و دینی خود انجام دادند در حاشیه برگزاری این کنگره به چاپ رسیده است.


وی یادآور شد: شناخت نامه مصور از زندگی نامه و تصاویر علامه شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید عبدالکریم هاشمی نژاد نیز تهیه شده است.


حضور رئیس قوه قضاییه در کنگره ابن شهرآشوب ساروی/ قرائت پیام مقام معظم رهبری


حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی به مدت سه روز در شهرهای ساری و قم برگزار می شود، گفت: این کنگره از روز چهارشنبه29آبان ماه جاری در مرکز استان مازندران با قرائت پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه آغاز به کار می کند.


وی با بیان اینکه در این کنگره کمیسون های علمی با قرائت مکالمه های رسیده به دبیرخانه کنگره برگزار می شود، متذکر شد: اندیشه های ابن شهرآشوب در ارتباط با مسایل تفسیری، روایی و فقهی و اندیشه های ابن شهرآشوب در حوزه مباحث اعتقادی و کلامی و همچنین تاریخ و سیره و کتاب شناسی و اندیشه های رجالی از عناوین مورد بحث و بررسی در کمیسیون های علمی است.


حضور وزیر ارشاد در کنگره ابن شهرآشوب /آیت الله جوادی آملی سخنران 2آذرماه در قم


حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه 30آبان ماه دومین روز برگزاری کنگره ابن شهرآشوب در ساری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور می یابند؛ یادآورشد: در روز شنبه دوم آذرماه سومین روز این کنگره آیت الله جوادی آملی در مدرسه عالی دارالشفاء قم سخنرانی می کنند.


پخش فیلم مستند زندگی علامه ابن شهرآشوب با گویندگی استاد پرویز بهرام

 

دبیر کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی خاطرنشان کرد: فیلم مستند زندگی علامه ابن شهرآشوب با گویندگی استاد پرویز بهرام در زمان برگزاری کنگره پخش می شود.


پایان پیام/

کد خبر 314321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha