پایان کار ساخت ضریح ابراهیم مجاب/ضریح جدید آماده انتقال به کربلای معلی

خبرگزاری شبستان: جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی گفت: کار ساحت ضریح جدید ابراهیم مجاب به پایان رسیده و آماده انتقال به کربلای معلی است.

ابوالقاسم مسافر، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک اظهار کرد: طراحی ضریح مطهر به دست توانمند استاد نگارگر و قلم زن و خوشنویس معروف استان مرکزی استاد باباخانی از شهرستان اراک انجام شده است و هر زمان که متولیان عتبات عالیات اعلام کنند مانعی برای ارسال ضریح وجود ندارد.


وی افزود: طراحی ضریح مطهر الهام گرفته از شخصیت متعالی حضرت سید ابراهیم مجاب(ع) بوده و در فضای معنوی کربلا و اجرای نقوش اسلامی ایرانی انجام پذیرفته است.


مسافر خاطرنشان کرد: خطوط نقش بسته شده بر طلا و معرق داخل ضریح مطهر شامل سوره توحید، سوره قدر، سوره اعلی، آیت الکرسی، اسماء جلاله و نام مبارک ائمه(ع) توسط خطاط نام آشنای جهان اسلام استاد احمد ناجی از کشور عراق نوشته شده است.

 

وی ادامه داد: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با وجود قطب صنعتی در استان و دارا بودن پتانسیل قوی خدمات مهندسی و اجراء آن با کمک متبحرین صنعت در رشته های عمران، مکانیک، متالوژی، طراحی صنعتی و غیره در راستای طراحی استراکچر اصلی ضریح مطهر با بهترین و به روزترین نرم افزاهای دنیا، طراحی صنعتی، تهیه و تدوین کتابچه کامل نقشه های ساخت، برآورد مصالح و جدول زمان بندی پروژه توسط مدیر پروژه مهندس فخاری انجام داده است.
 

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی بیان کرد: جنس سازه چوبی ضریح مطهر از چوب ساج است که مقاوم ترین نوع چوب است که به دلیل فشردگی و نداشتن گره و چرب بودن، در مقابل رطوبت و حشرات استحکام بسیار بالایی دارد.

 

وی گفت: طراحی صنعتی، تهیه و تدوین کتابچه کامل نقشه‌های ساخت، برآورد مصالح و جدول زمان‌بندی پروژه توسط مدیر پروژه مهندس "عباس فخاری" انجام شده است.


این مقام مسوول با اشاره به اینکه هزینه نهایی ساخت ضریح 40 میلیارد ریال بوده که از محل نذورات مردمی تامین شده است، ادامه داد: برآورد اولیه هزینه ساخت ضریح 30 میلیارد ریال بوده است.


مسافر خاطر نشان کرد: مساحت ضریح حدود 17 متر و 55 سانتی مترمربع، طول آن را دو متر و 70 سانتی متر وعرض ضریح دو متر، ارتفاع آن سه مترو 25 سانتی متر و وزن آن حدود شش تن است.


جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی اظهار کرد: این ضریح مطهر دارای 9 پنجره و یک درب است که جنس سازه از چوب ساج با عمر حداقل 300 سال است.


مسافر ادامه داد: 500 کیلو گرم مس، یک‌هزار و 150 کیلو نقره و چهار کیلوگرم طلای 18 عیار در آن به کار رفته است.


وی با بیان اینکه 50 هنرمند در این پروژه نقش آفرینی کرده اند، ادامه داد: نجاری این ضریح مطهر توسط استاد" نوری" و تیم همراه شش نفره با درجه هنری یک مطابق با دفترچه محاسباتی و برآورد و نقشه‌های ساخت مهندسی دقیق با نظارت دفتر فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان به شکل کاملا قرینه و با استحکام فوق‌العاده‌ای انجام شده است.


مسافر ادامه داد: قلم‌زنی این ضریح مطهر نیز که همان عملیات قلم‌زنی نقوش اسلامی بر روی ورق‌های مس و نقره به ضخامت دو و نیم تا سه میلی‌ متر است توسط استاد "محمد مهدی باباخانی" استاد درجه یک قلم‌زنی استان مرکزی و تیم 10 نفره همراه به سرپرستی کارگاهی استاد "داود سلیم‌آبادی" به شکل بی‌بدیع و خارق‌العاده‌ای با حجم‌های بالا انجام شده است.


جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی اضافه کرد: زرگری ضریح مطهر که همان عملیات ساخت و مونتاژ ورق‌های نقوش قلم زنی شده بر روی سازه چوبی است نیز توسط استاد ماهر زرگر استاد علی داوران و تیم چهارنفره انجام پذیرفته است.
 

وی گفت: عملیات ساخت گوی و ماسوره‌های ضریح مطهر نیز زیر نظر دفتر فنی با طراحی مهندسی و نظارت کامل، توسط استاد خبوشیان و تیم هشت نفره همراه با آلیاژ نقره 93 درصد تهیه و به شکل بسیار زیبایی مراحل پولیش و مونتاژ داخل پنجره انجام پذیرفته است.
 

این مقام مسوول با بیان اینکه عملیات ساخت و تزئین داخل ضریح مطهر شامل سقف، قوس‌های داخل، کتیبه‌‌های خطی و دیوارهای آن به شکل معرق چوب با طراحی استاد برجسته طراحی استاد" برجی" و استاد" داود سلیمانی" انجام شده است، بیان کرد: عملیات نورافشانی داخل ضریح به شکل کاملا جدید و مدرن به شیوه‌های روز دنیا توسط کارشناسان خبره برق و الکترونیک استان به سرپرستی مهندس نخستین و تیم همراه چهار نفره انجام شده است.


مسافر گفت: عملیات آبکاری نقوش مس با همکاری شرکت اندود توسط آقای آل داود و تیم همراه هشت نفره انجام پذیرفته و عملیات مینا کاری مورد نیاز ضریح مطهر نیز توسط استاد چاووشی و تیم هفت نفره همراه انجام شده است.


گفتنی است، سید ابراهیم معروف به «مجاب» و«ضریر کوفی» فرزند شاهزاده محمد عابد( مدفون در مشهد میقان اراک) و نوه امام موسی کاظم(ع) است.


پایان پیام/

کد خبر 314913

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha