چرایی انتظارهای طولانی در غرب برای کف بینی/ الله تنها حقیقت عالم است

خبرگزاری شبستان: اینکه در غرب افراد دو سال برای کف بینی در انتظار باقی می‌مانند نشان می‌دهد معنای زندگی در پروسه دین ستیزی گم شده است، در حالی که به اعتقاد ما الله تنها حقیقت عالم است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی،‌ با عنوان «دین منهای معرفت، ‌شریعت، ‌دین الحادی: ترکیب دین و الحاد»،‌دوشنبه شب، ‌4 آذرماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ رحیم پور ازغدی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سیر شکل گیری دین مدرن در غرب اظهار کرد: دین در عصر مدرن برای غرب تبدیل به مولفه ای خودپرورده شده است که نه خدا و نه نبی در آن جایی نداشته و دین را به مثابه مولفه بشری قلمداد می کنند که کاشف نیست.
وی تصریح کرد: این روشی است که امروز در رابطه با دین وجود دارد در واقع دین را معرفتی تجربه گرا،‌ مبتنی بر ئیسم و ذیل مکتب حقوقی تعریف می کنند و اسم آن را نواندیشی و دین مدرنی گذاشته اند که امروز مترجمانشان در جهان اسلام همان مطالب را بیان می کنند.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: من مخالف روشنفکری و نواندیشی دینی به معنای درست و صحیح آن نیستم چراکه نواندیشی در جهان اسلام به معنای لغوی در سنت ما معادل برجسته ای چون اجتهاد دارد، لذا هرگز نواندیشی دینی در سنت اسلام ذاتا نادرست و غلط تلقی نشده است.

 وی در ادامه به سیر شکل گیری نواندیشی دینی و ورود آن به ایران اشاره و عنوان کرد: این سنخ نواندیشی در قرن نوزدهم وارد ایران شد اما نواندیشی در غرب ابتدا دینی بود و با هدف دفاع از مسیحیت شکل گرفت اما چون دفاع عقلی از مسیحیت ممکن نشد کم کم وجه غیردینی و دین ستیزانه گرفت و در چند هه اخیر مدل های من در آوردی دینی را شاهد هستیم. 

 

ارائه مدل های من درآوردی دینی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مدل های من در آوردی دینی جریان های ضددینی است که دین را با مبانی غیردینی تعریف می کنند و برخی فوائد اجتماعی و فردی و سیاسی دین را پذیرفته و اصلی ترین مبناهای دینی از جمله توحید و نوبت و معاد را بر نمی تابند.
این محقق تصریح کرد: در قرون دوازده و سیزده میلادی با وجود مقاومت کلیساها کتاب های بوعلی و فارابی در دانشگاه ها توسط کشیشان مسیحی پنهانی دست به دست می شد چراکه مطالعاتی از این دست از نظر کلیسا به مثابه کفر بود. 

وی ابراز کرد: بعد از مدتی نیز در قرن شانزدهم میلادی پروتستانتیسم شکل گرفت که در اثر مواجه اروپا با جهان اسلام بود و این سیر دین ستیزی ادامه یافت که البته در این روزگار می گویند ما دین را رد نمی کنیم ببلکه خودمان آن را بازسازی می کنیم.

 

تلاش برای تعریف مسیحیت جدید
رحیم پور ازغدی گفت: در جهان غرب اول مسیحیت پاپیستی به همراه جزمیات و خرافات، بعد از آن نقد مسیحیت، ‌بعدها نفی مسیحیت و حالا در دوران کنونی جعل مسیحیت شکل گرفته است یعنی مسیحیت جدیدی را می خواهند تعریف کنند.
این محقق تصیح کرد: خودشان دین را جعل و معنویت های جعلی دست ساز بشر را اختراع می کنند که ذکر نکته ای در این بخش از بحث قابل توجه است که بالاترین مشتریان فال بینی و کف بینی در آمریکا هستند به گونه ای که تا دو سال در صف کف بینی می مانند و از طریق اینترنت ثبت نام می کنند.
وی ابراز کرد: این جریان حکایت از این دارد که انسانی که تمامی امکانات در اخیتارش است فقط می خواهد ولو به دروغ حرف هایی را بشنود که او را آرام کند چراکه گمشده ای در زندگی خود دارد، ‌یعنی تمام زندگی فردی چنین اشخاصی تامین است اما معنا در زندگی آنها گم شده است و لذا روز به روز فقیرتر شده اند.
رحیم پور ازغدی در پایان خاطر نشان کرد: این در حالی است که به اعتقاد ما (الله) تنها حقیقت عالم است. 

پایان پیام/

کد خبر 316775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha