مسجد بازار آخرت است/«بهشت»، تحفه مومنان مانوس با مسجد

خبرگزاری شبستان: مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تشریح حدیثی از پیامبر(ص) که در آن فرمودند: مسجد بازاری از بازارهای آخرت است... گفت: اولین محصول بازار آخرت آمرزش و تحفه حضور در مسجد بهشت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در بسیاری از احادیث و روایات اسلامی، از مسجد با کلماتی حکیمانه و رهگشا سخن رفته است؛ در واقع این احادیث اسلامی مسایل مهم و قابل توجهی را حوزه مسجد مطرح کرده‏اند که رعایت آن ها بر تمامی مومنان لازم است تا از این راه خشنودی پروردگار خود را جلب کنند. از آن جا که مسجد خاستگاه نور تقوا و کانون گرم ایمان در میان امت اسلامی است بر آن شدیم تا در گزارشاتی سلسله وار به بررسی اجمالی احادیثی پیرامون ابعاد اصولی مسجد توسط کارشناسان علوم و حدیث بپردازیم.


در برخی از روایات، مسجد را «بازار آخرت»، دانسته اند؛ به این معنا که همان گونه که بازار، محل خرید و فروش و مبادله کالا و متاع های دنیوی است، مسجد نیز محل کسب امور معنوی و اسبابی است که در سرای آخرت دارای کاربرد و تأثیر می باشد.

 

حجت الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با ذکر این سخن حضرت رسول اکرم (ص) که «المساجد سوق من السواق الاخرة قراها المغفرة و تحفتها الجنة» گفت: این حدیث به این معناست که مسجد، بازاری از بازارهای آخرت است؛ از کسانی که به آن وارد می شوند با مغفرت پذیرایی می شود و هدیه آنان بهشت است.

 

وی افزود: مساجد به عنوان خانه های خداوند متعال بر روی زمین و مراکز عبادی مسلمین، بازار آخرت محسوب می شوند؛ نه از این حیث که کالایی چون کالای بازار دنیایی با قابلیت فرسوده شدن در آن جا رد و بدل می شود، بلکه در این بازار، سودجویی و فرسودگی راه ندارد و کالای به دست آمده در آنجا نیز متاعی با ارزش برای آخرت است.

 

این کارشناس علوم و حدیث با بیان این که اولین محصول بازار آخرت، مغفرت و آمرزش الهی است، یادآور شد: کسانی که وارد بازار آخرت در این دنیا یعنی مساجد می شوند از غفران، آمرزیده شدن و پاک شدن نامه اعمال خود بهره مند هستند و همین امر آنان را ترغیب به پیشی گرفتن از یکدیگر برای حضور در مساجد می کند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: خداوند در قبال این عمل مومنین و انسان های وارسته علاوه بر غفران، تحفه ای عطا می کند و آن تحفه، «بهشت» است.
پایان پیام/
 

کد خبر 318957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha