برخی رسانه‌ها به هر قیمتی مخاطب‌یابی می‌کنند

خبرگزاری شبستان: امام جمعه مشهدبا بیان اینکه جذب مخاطب در رسانه باید با همان گرایش معنوی و انسانی باشد،گفت: در حال حاضر برخی رسانه‌ها به هر قیمتی مخاطب‌یابی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد صبح امروز(12آبان) در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی بسیج و رسانه اظهار داشت: نقش آفرینی رسانه در بحث هدایت دین به معنی بصیرت افزایی، رشد فرهنگی جامعه، اصلاح مفاسد اجتماعی در حوزه های مخالف رسالت اصلی رسانه از دیدگاه اسلام است.


وی با اشاره به اینکه رسانه به عنوان جریانی هدف مطرح نبوده بلکه به عنوان جریان ابزاری مطرح است، اما در همین ابزار نیز دو نگاه مادی و قدسی تعریف می‌شود، افزود: نگاه مادی به رسانه‌ها به عنوان ابزار قرار دادن آنها در حوزه توسعه قدرت و توسعه ثروت برای انسان‌های قدرت طلب و زیاده‌خواه بوده اما نگاه قدسی به رسانه این است که رسانه ابزاری برای اهداف تعالی و رشد انسانی باشد.


آیت الله علم‌الهدی تصریح کرد: قرآن به مسئله رسانه و خصوصیات رسانه از نگاه اسلام اشاره‌ای دارد و در واقع می‌توان گفت یکی از خصوصیات آن اتصال جریان رسانه به خدا در عرصه فاعلیت حق بوده و خصوصیات دوم اینکه ما در زمانی قرار گرفته‌ایم که انسان‌ها وحی و پیامبر را ندیده‌اند رسانه مسئولیت و رسالتش در حقیقت ابلاغ پیامبری و ابلاغ نبوت و اجرایی و عملیاتی کردن دستورات اسلام در مسیر رشد بخشی به انسان‌ها است.


امام جمعه مشهد با اشاره به رسالت سوم رسانه از دیدگاه قرآن و اسلام گفت:سومین خصوصیت رسانه حق بودن است و این رسالت به معنای این است که رسانه آلوده به هیچ باطلی نمی‌شود و هیچ خرافه و حرف سخیف و حرف منحرف‌ساز به آن نفوذ نمی‌کند.

 

 رسانه‌ای که به دنبال رسالت حق باشد در هیچ کجای خود باطل را جای نمی‌دهد

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه رسانه‌ای که به دنبال رسالت حق باشد در هیچ کجای خود باطل را جای نمی‌دهد، افزود: بر این اساس خصوصیاتی که امروز در جریان رسانه به عنوان وجه عام با رویکرد قدسی به آن توجه داریم این است که رسانه آلوده نباشد و هیچ باطلی در آن نفوذ پیدا نکند، این مسئله شامل تمامی رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و رسانه‌های فضای مجازی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق ابزار اجرایی رسالت رسانه است، اظهار داشت: اخلاق رسانه وقتی مشخص می‌شود که رسالت آن مشخص شده باشد و در مقام اجرای رسالت گام نخست اعتمادسازی در جامعه به شمار می‌رود.

 

امام جمعه مشهد گفت: اگر رسانه‌ای می‌خواهد با بصیرت افزایی دست هدایت را در جامعه عملیاتی کند در ابتدا باید اعتماد را در جامعه ایجاد کند و در گام بعدی اقدام به جذب انسان‌ها و جذب مخاطب می کند.

 

 برخی رسانه‌ها به هر قیمتی مخاطب‌یابی می‌کنند

آیت الله علم‌الهدی تصریح کرد: جذب مخاطب و انسان‌ها باید با همان گرایش معنوی و انسانی باشد نه با گرایش نفسانی، امروز مسئله‌ای که در جذب رسانه‌ها داریم این است که در مقام مخاطب یابی برخی رسانه‌ها به هر قیمتی مخاطب‌یابی می‌کنند.

 

وی افزود: رسالت اصلی رسانه که عدم آمیختگی باطل و فساد با رسالت آن است در حوزه مخاطب‌یابی بسیار حساس بوده زیرا برخی راه‌های مخاطب یابی سبب ایجاد برنامه‌هایی می‌شود که زمینه نفوذ مفاسد و باطل را در آن رسانه فراهم می‌کند و این با اصول اولیه رسانه که پرهیز از ابطال‌ها است همخوانی ندارد.

 

رسانه در مقام مخاطب یابی به گرایش‌های معنوی توجه داشته و از پرداختن به گرایش‌های نفسانی بپرهیزد 

امام جمعه مشهد گفت: باید در مقام مخاطب یابی به گرایش‌های انسانی و معنوی توجه کنیم و از پرداختن به گرایش‌های نفسانی بپرهیزیم، امروز یکی از مسائلی که ما را در حوزه فرهنگی دچار مشکل کرده این است که اصطلاح غلطی به راه افتاده با عنوان «جذب جوانان» برای مثال مداحی که به طور نامناسب مداحی می‌کند می‌گوییم چرا از مسیر باطل مداحی خود را اجرا می‌کند و او می‌گوید برای جذب جوانان است.

 

آیت الله علم الهدی در همین زمینه ادامه داد: جوانی که از مسیر باطل جذب فعالیت های فرهنگی می شود جذب عشق به اهل بیت(ع) نشده، بلکه جذب آن آهنگ می‌شود و آن جوان تا زمانی که آن فساد ادامه داشته باشد جذب می‌شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آیا جوان را فقط برای جوانی و جوانی‌کاری می‌خواهید یا می خواهید آن جوان متدین شود، با فساد که نمی‌شود جوانی را جذب کرد، زیرا آن جوان فقط تا زمانی جذب می‌شود که فساد ادامه پیدا کند.

 

آیت الله علم ‌الهدی گفت:اگر بخواهیم به گرایش‌های نفسانی پاسخ بدهیم به هیچ وجه پاسخگویی اشتهای نفسانی آن نیستیم همچنین نقش خواسته رسانه جدا از رویکرد عام آن مقابله با دشمنان اسلام و حمایت از سنگر اسلام است.

 

رسانه سنگری برای دفاع از اسلام است

امام جمعه مشهداظهارداشت: با توجه به نکاتی که مطرح شد باید ببینیم بسیج چه نقشی در رسانه دارد، در جریان مقابله با دشمن خط مقدم جبهه رسانه است و رسانه سنگری بوده که در مقابله با دشمن خط مقدم توصیف می‌شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بدون داشتن عقیده بسیجی و محور بسیجی رسانه‌ها در عرصه حفظ رویکرد قدسی و مبارزه با باطل موفق نمی‌شوند، تصریح کرد: چیزی که رسانه‌ها را از این آلودگی و تفکرات الحادی دور می‌کند بسیجی و تفکر بسیجی است بنابراین در عرصه رسانه نیازمند جریان فعال در این عرصه برای دفاع هستیم زیرا بسیجی نیرویی است که هراس و مرز در قاموسش نمی‌گنجد.


امام جمعه مشهد اظهار داشت:رسانه با تکیه بر سه خصوصیت ایثار، عدم توجه به منافع مادی و عدم عنایت به سودجویی و منفعت طلبی در روحیه بسیجی چه در وجه خاص و چه در وجه عام می‌تواند در عرصه میدان‌داری نقش آفرینی کند.


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:امروز در حوزه رسانه اگر بخواهیم رسانه را ابزار قدرت و سیاست بازی کنیم و آن را تبدیل به ابزار پول و ثروت و درآمدزایی کنیم، از رویکرد قدسی خارج می‌شود و این گونه رسانه‌ها الحادی می‌شود.
 
پایان پیام/

کد خبر 319535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha