لایحه تاسیس نظام صنفی رسانه تا پایان سال به مجلس ارایه می شود

خبرگزاری شبستان: انتظامی از تنظیم و ارائه لایحه صنفی رسانه و مطبوعات تا پایان سال جاری به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: دولت بیشتر فعالیت ها را به تشکل ها، انجمن های صنفی و بخش خصوصی واگذار می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز(12 آذر) در جلسه هم‌اندیشی با مدیران مطبوعات و اصحاب رسانه خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از مهم ترین رویکردهای دولت ارائه گزارش عملکرد به مردم است که نمونه آن در گزارش 100 روزه عملی  بود.


وی یکی از مهم ترین  فعالیت های معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نوسازی جامعه مطبوعاتی کشور دانست و افزود: اصلاح روش ها و ساختارها، توجه به زیرساخت ها و اقتضائات روز از مواردی است که در نوسازی جامعه مطبوعاتی کشور مورد نظر است.


انتظامی اشاره ای به تنظیم لایحه صنفی رسانه و مطبوعات تا پایان سال جاری  و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی داشت و ابراز کرد: دولتی که مدعی این شعار است که" باید کار مردم را به خود مردم واگذار کرد بنابراین باید در عمل همه فعالیت ها را به تشکل ها و انجمن های صنفی و بخش خصوصی واگذار نماید.


وی با اشاره به توانمندسازی اقتصادی و حرفه ای مطبوعات، گفت: تمام کشورهای دنیا بخشی از یارانه دولتی را به بخش رسانه ها اختصاص داده اند اما با شیوه های متفاوت که خوشبختانه  دولت تدبیر و امید نیز به دنبال اصلاح نحوه پرداخت یارانه ها خواهد بود.


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه‌ها تا زمانی که  قیمت تمام شده نشریات کاهش پیدا کند ادامه دارد، بیان داشت: باید به سمتی برویم که بخش رسانه کشور از نظر اقتصادی به خود متکی باشدتا هم به استقلال برسد و هم کرامت رسانه ای آن حفظ شود البته دولت حمایت هایی نیز خواهد داشت.


وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که مالیات بر ارزش افزوده مطبوعات اصلاح شود، اذعان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های معاونت مطبوعاتی توانمندسازی حرفه‌ای است که در این راستا به دنبال شبکه توزیع مقتدری باید باشیم.

 

انتظامی با بیان اینکه به طور شخصی با توسعه مطبوعات به شکل کنونی در کشور مخالف هستم، افزود: در حال حاضر6 هزار نشریه در کشور دارای مجوز هستند که نیمی از آنها منتشر نمی شود و این وضعیت به معنای این است که برنامه ریزی برای صدور مجوزها غلط بوده است.


وی با بیان اینکه در کشورهای غربی مصرف سرانه کاغذ مطبوعات کم شده است اما نرخ سرانه مطالعه مطبوعات کم نشده است، تصریح کرد: ITC الگوی هدف اطلاعات خود را تغییر داده است و از مطبوعات کاغذی به سمت رسانه‌های اینترنتی حرکت می‌کند اما در حال حاضر هنوز در کشور ما مطبوعات کاغذی جایگاه ویژه خود را دارند.


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت 6هزار نشریه خبر داد که بیش از نیمی از آن ها منتشر نمی شود و این نشان دهنده برنامه ریزی نادرست است، خاطر نشان کرد: در برخی از شهرستان ها روزنامه های یک برگه ای چاپ می شود که نباید به آن ها نام روزنامه نهاد چرا که روزنامه ها تعداد برگه های مشخصی دارد.


وی بر ضرورت اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی تاکید کرد و افزود: از طریق طرح‌های آمایش سرزمینی باید تربیت، تعلیم و آموزش نیروی انسانی را به عهده بگیریم و در این طرح وظیفه دولت اطلاع‌رسانی است تا از این طریق با آینده پژوهی اصحاب رسانه و مطبوعات را راهنمایی کند.


انتظامی تاکید کرد: استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در مطبوعات رعایت نمی‌شود و لذا با ایجاد نظام صنفی مطبوعات این موارد هم به تدریج اصلاح خواهد شد.


وی از راه اندازی سیستم ثبت نام و تقاضای الکترونیکی مطبوعات خبر داد و تصریح کرد: باید قانون کانون های تبلیغاتی و سایت ها مشخص شود.


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از این به بعد آگهی‌های دولتی به هفته‌‌نامه‌ها و ماه‌نامه‌ها واگذار می شود و تعرفه‌گذاری و نظارت بر نحوه توزیع بر عهده معاونت مطبوعات است.


وی با اشاره به اینکه فعالیت خانه های مطبوعات باید به قوت خود باقی بماند، ابراز کرد: وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برگزاری جشنواره مطبوعات را به صنف مطبوعات واگذار نماید.


پایان پیام/

کد خبر 319696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha