سرمایه گذاری در باورها و اعتقادات/حرف از ایمان زدن کافی نیست

خبرگزاری شبستان: عضوهیت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: در یک جامعه دینی حرف از ایمان زدن کافی نیست بلکه درعمل و رفتار باید حقیقت مسلمانی نمایان باشد.

خبرگزاری شبستان- قم:

سبک زندگی، مجموعه ای از الگوهای نظام‌مند رفتاری است که خاستگاه آن را باورها، ارزش ها و هنجارهای شکل‌گرفته در یک فرهنگ یا خرده فرهنگ تشکیل می‌دهد. اما از آنجایی که فرهنگ جوامع بشری به میزان بسیاری متأثر از عامل دین می‌باشد، طبیعی است که آموزه‌های دینی در شکل‌گیری سبک زندگی مؤثر باشد دین اسلام نیز که آموزه‌های آن به تمام ابعاد و زوایای زندگی انسان توجه نموده است و او را تا رسیدن به سعادت جاودان راهبری می‌کند، در سه سطح بینش، گرایش و کنش، الگوهایی را ارائه کرده است که بر اساس آن می‌توان در فرهنگ‌های گوناگون بشری، سبک زندگی اسلامی را پایه‌ریزی کرد. هر هدفى که ما براى زندگى معین و براى خودمان ترسیم می کنیم، به طور طبیعى و متناسب با خود،معرف یک سبک زندگى برای ما است که مهمترین نقطه اصلى موجود در آن ایمان است که به هدف و جهت گیری درست درمسیر زندگی اثر گذار می باشد چرا که بدون دین و ایمان، پیشرفت امکانپذیر نیست و این دو گزینه به عنوان یک لنگرگاه اصلى اعتقادی محسوب شده و باید یک چنین ایمانى وجود داشته باشد.تا بتوان بر اساس این ایمان، سبک زندگى دینی را انتخاب کرد.


حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی عضوهیت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم، با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی را می توان به گونه ای تعریف کرد که سبک زندگی هئیت ترکیبی آداب و رفتارهاست که جلوه ظاهری اندیسه های انسان درعرصه فرد و جامعه است.


وی افزود: در واقع هندسه حاکم بر مجموعه آداب و رفتار را سبک زندگی گویند که در بخشهای مختلف خود را نشان می دهد .
 

عضوهیت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: سبک زندگی اسلامی اهمیت ویژه ای در زندگی دارد به این دلیل که بیانگر نوع باورهای فرد و نظام فکری و اندیشه و هویت فردی است.


حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه سبک زندگی هر کس هویت فردی اوست لذا سهم برابر او از جوامع در جامعه هدف به نوعی سبک زندگی محسوب می شود تصریح کرد: شاید در جامعه ای که غرب زده است فرد متناسب با شرایط رفتار مغلوبی خواهد داشت چرا که در یک فرد غرب زده سبک زندگی غرب خواهد بود هر چند که فرد مسلمان باشد چرا که هویت خود را در سبک زندگیش نشان می دهد.


وی اظهار داشت: اگر در رابطه سبک زندگی،هویت اجتماعی و فردی به مضامین و هویت دینی توجه کنیم باید هماهنگی لازم بین این موارد وجود داشته باشد که اگر نباشد بیانگر فاصله گرفتن از اسلام است و سبک زندگی رفتار بیرونی فرد را در ارتباط با اندیشه و عقاید به ما نشان می دهد.


در یک جامعه دینی حرف از ایمان زدن کافی نیست بلکه درعمل و رفتار باید حقیقت مسلمانی نمایان باشد
عضوهیت علمی موسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: در اسلام به نحوه رابطه بین ایمان و عملی تاکید ویژه ای شده است و تنها حرف از ایمان زدن کافی نیست بلکه باید درعمل و رفتار حقیقت مسلمانی بیانگر باشد.


حجت الاسلام ساجدی خاطر نشان کرد: مهمترین بخش در سبک زندگی رفتاراست که در برخی موارد در گویش، عمل، و ..فرد دیده می شود که اگر بخواهیم به سبک زندگی اسلامی برسیم در سه جهت شناخت افراد جامعه، گرایشات، و رفتار تعمل کرد که اگر رعایت شود تاثیر گذاری مثبتی بر سبک زندگی خواهد داشت.


وی عنوان داشت: برای رسیدن به سبک زندگی زندگی سالم ابتدا باید از خانواده شروع کرد و متناسب با ایمان واعتقاد خود روشهای صحیح زندگی را انتخاب کنند.


عضوهیت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: خانواده باید پایه های شناختی، مردم، عقاید و باورها، گرایشات وامیال دینی جامعه را به سوی خود هدایت کرده تا سبک زندگی اسلامی در خانواده شکل گیرد.


حجت الاسلام ساجدی گفت: اسلام به عنوان مکمل عقل بوده تا از افراط گرایی و حس گرایی افراطی جلوگیری کند که اگر در زندگی خانوادگی و تربیت کودکان حس گرایی افراطی بوجود آید و توجه و ارتباط با خدا و ائمه کم رنگ شده و سبک زندگی غیر اسلامی در نهاد خانواده و جامعه بوجود خواهد آمد.


نخستین گام اساسی در تشکیل یک خانواده اسلامی و دینی سرمایه گذاری در باورها و اعتقادات است 

وی ادامه داد: باید پایه های زندگی را مستحکم کنیم چرا که تمرین در این امر که کسب رضایت خداوندشرط یک زندگی سالم و ماندگار است می تواند در تشکیل و تثبیت یک سبک زندگی سالم و اسلامی تاثیرگذار باشد.


عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: نخستین گام اساسی در تشکیل یک خانواده اسلامی و دینی سرمایه گذاری در باورها و اعتقادات است که باید تقویت شده و خانواده در مسیر آن حرکت کند.


حجت الاسلام ساجدی گفت: همچنین باید سطح معرفت ودانش مردم نسبت به دین، الگوی اسلامی، ارزشهای الهی بالا رفته و پایه های آن علاوه بر کانون خانواده در مدرسه، جامعه و رسانه تقویت گردد.


وی افزود: انقدر نقش رسانه و نهادهای اثر گذار در تعیین سبک زندگی مؤثر است که اگر این حرکت و مسیر شناسایی نشود و نظام فرهنگی حاکم بر جامعه درراستای تقویت گرایشات اسلامی حرکت نکند سبک زندگی اسلامی در جامعه حاکم نخواهد شد.


عضو هئیت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: برای ایجاد سبک زندگی اسلامی و تقویت آن در جامعه باید سرمایه گذاری شود و ابعاد اجتماعی و فرهنگی حاکم بر نهاد خانواده نیز بررسی و بر اساس اعتقادات و باورهای دینی در زندگی پیاده سازیم.


پایان پیام/
 

کد خبر 320708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha