کردستان از استان های پیشرو در راه اندازی کتابخانه های مشارکتی است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به اهمیت کتابخانه ها، گفت: کردستان یکی از استان های پیشرو در راه اندازی کتابخانه های عمومی مشارکتی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج، اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، امروز (18آذر ) در بازدید از کتابخانه عمومی مشارکتی زانا در جمع کارکنان این کتابخانه در شهرستان سنندج، گفت: کردستان یکی از استان های پیشرو در راه اندازی کتابخانه های عمومی مشارکتی در کشور است زیرا که در حال حاضر 41 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعال است که از این تعداد 15 باب روستایی و بقیه شهری هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد کتابخانه های مشارکتی در سنندج قرار دارند، افزود: سقز و بیجار، بانه و دهگلان نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

این مقام مسئول افزود: نقش کتابخانه های عمومی مشارکتی در توسعه فرهنگ مطالعه اثرگذار است زیرا کتابخانه های عمومی مشارکتی نقش بسیار مهمی در ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه ایفا می کنند.

 

وی طرح راه اندازی کتابخانه های عمومی مشارکتی را از برنامه های مهم و کاربردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارزیابی کرد و تصریح کرد: اجرای این طرح در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه تاثیرات چشمگیری دارد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، ایجاد اینگونه کتابخانه ها را در روستاها بسیار مهم برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ساخت و راه اندازی کتابخانه های عمومی نهادی در روستاها زمان بر و هزینه بر است این طرح در رفع این مشکل اثرگذار است.

 

این مقام مسئول اظهار داشت: بر اساس طرح مذکور زمینه راه اندازی کتابخانه نیز در روستاهاهایی که دارای کتابخانه عمومی نهادی نیستند نیز فراهم می شود و این قشر نیز می توانند همانند سایر شهروندان از نعمت دسترسی به کتاب بهره مند شوند.

 

احمدی، خواستار همکاری دهیاری ها، شوراهای اسلامی و همچنین مردم روستاها در ایجاد کتابخانه های عمومی مشارکتی شد و افزود: ایجاد کتابخانه در هر مکانی سبب ارتقای آگاهی و بصیرت و در نهایت توسعه فرهنگی می شود.


وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور شرایطی را برای راه اندازی کتابخانه های عمومی مشارکتی تعریف کرده است، افزود: فراهم سازی مکان و همچنین برخی امکانات مانند قفسه، میز و صندلی و همچنین رایانه از جمله این شرایط است.


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان اذعان کرد: متقاضیان در صورت فراهم سازی شرایط مذکور و تائید نهایی آن از سوی کارشناسان و نهاد کتابخانه های عمومی می توانند به صورت ماهیانه کتاب دریافت کنند.


وی خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی مشارکتی زانا در منطقه اسلام آباد سنندج داری 285 عضو فعال با چهار هزار و 354 جلد کتاب است.


پایان پیام/

کد خبر 321544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha