بهره مندی از ظرفیت مساجد در دنیا و آخرت

خبرگزاری شبستان: آیت الله کعبی با بیان منافع دنیوی و اخروی برای مسلمانان مسجدی، بر حضور در مساجد برای پیشرفت مادی و معنوی تاکید کرد.

آیت الله عباس کعبی، استاد فقه موسسه امام خمینی(ره) و استاد حوزه علمیه قم در توضیح حدیثی از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) که ‏فرمودند: «یحبى‏ء یوم القیامه ثلاثه یشکون: المصحف، و المسجد و العتره، یقول المصحف: یا رب حرفونى و مزقونى المسجد: یا رب عطلونى و ضیعونى، و یقول العتره: یا رب قتلونا و طردونا و شردونا، فأجثو للرکبتین فى الخصومه، فیقول الله عزوجل لى: أنا أولى بذلک منک» به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: رسول خدا فرمودند که در روز قیامت سه کس به خداوند شکایت مى‏کنند: قرآن، مسجد و عترت یعنى اهل بیت پیامبر اکرم (ص). قرآن در شکایتش مى‏گوید: پروردگارا! مرا تحریف کردند با این توضیح که تحریف معنوى به معنای تفسیرهاى نادرست و برداشت‏هاى دور از حقیقت و واقع است و تحریف لفظى که در قرآن به اتفاق و اجتماع تمام فرقه‏هاى مسلمانان صورت نگرفته است و هم چنین مرا پاره پاره نمودند؛ یعنى به برخى از دستوراتم عمل کردند و برخى را رها نمودند.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری وی ادامه داد: در این حدیث مسجد نیز در شکایتش می گوید که پروردگارا! مرا تعطیل کرده و ضایع کردند؛ یعنى اهتمام به آمدن مسجد نداشتند و بعضى از آن ها هم که مى‏آمدند حفظ حرمت و قداست مرا نمى‏کردند و عترت مى‏گوید که ما را کشتند و طرد نمودند و کنار زدند.

 

آیت الله کعبی با تاکید بر این که این سه گروه در ارتباط با یکدیگر هستند، توضیح داد: ارتباط این سه گروه در این مسئله است که ما در مسجد قرآن را فرا می گیریم و اهل بیت(ع) نیز راهنمایان و هادیان زندگی ما هستند؛ بنابراین نظام اسلامی و نظام امامت و امت خود را در مسجد نشان می دهد و مسجد تجلی نظام امامت و امت برای ساخت و تعالی جامعه و فرد است.

 

استاد فقه موسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: این حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) کنایه از این مسئله است که اگر مسلمانان از ظرفیت مسجد و قرآن و محوریت اهل بیت(ع) و امامت الهی برای پیشرفت مادی و معنوی خود استفاده نکنند و به جای اجتماعی متعالی مبدل به جامعه ای عقب مانده شوند، ضمن این که در دنیا از همه چیز عقب می مانند از لحاظ اخروی نیز در روز قیامت مسجد، قرآن و اهل بیت(ع) علیه آنان خواهند بود.

 

وی با اشاره به این که در روایات متعددی بر اجتماع و گردهم شدن مسلمین تاکید شده است، گفت: در بسیاری از احادیث و روایات ذکر شده است که اگر کسی به اندازه یک وجب از جماعت مسلمانان فاصله بگیرد در واقع از ایمان خود را خلع کرده است؛ با توجه به همین امر، برای مسجد نیز دو مسئله مهم ارتباط با خداوند و مشارکت در اجتماع عمومی مسلمین سفارش شده است.

 

آیت الله کعبی افزود: بر این اساس، مسجد همواره نماد بندگی خداوند به شکل دسته جمعی، نماد مذهب، حفظ وحدت و الفت، همبستگی، برادری و برابری، تعامل عمومی و تلاش همه جانبه برای ساخت جامعه اسلامی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یک جامعه اسلامی در سطح محله، شهر و استان از طریق شبکه مساجد ساخته می شود، اظهار داشت: در این حدیث رسول خدا(ص)، اشارات ظریفی بر این که ایمان و تقوا با محوریت مساجد در جامعه نهادینه می شود شده است؛ در واقع در مساجد می توان بر فقر و تنگدستی و مشکلات عاطفی و روانی غلبه و همبستگی اجتماعی و الهی و دردمندی را مشاهده کرد.

 

استاد فقه موسسه امام خمینی(ره) با توصیه درباره حضور در مساجد برای در امان بودن از شکایت این مکان های الهی در روز قیامت نزد خداوند خاطرنشان کرد: حضور در مساجد، انسان را از بسیاری از گزند حوادث روزگار بیمه و عزت، بزرگی و معیشت را در زندگی تامین می کند.
پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 322204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha