اجازه ندهیدازمقدسات به عنوان ابزاری برای مقاصد خاص جناحی استفاده شود

آیت الله مکارم گفت: تطبیق دادن پاره ای از علامات ظهور آن حضرت (عج) باتوجیهات بی اساس و گاه مضحک و بدون هیچ حجت الاسلام شرعی آنهم از سوی کسانی که تخصصی در این مسائل ندارند راه را برای سودجویان و دشمنان می گشاید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جمع کثیری از فضلای حوزه علمیه قم طی نامه ای به آیت الله مکارم شیرازی سوالاتی را درباره سی دی «ظهور بسیار نزدیک است» مطرح کردند.

متن نامه فضلای حوزه به شرح ذیل است:
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله الوارف)
سلام علیکم


از آنجا که حوزه های علمیه و مراجع تقلید در طول تاریخ پاسخگوی نیازهای فکری و دینی مردم بوده اند مستدعی است به جهت رفع شبهات و پرسش های مکرری که از داخل و خارج صورت می گیرد و در مواردی موجب اخذ تصمیمات و اقدامات نادرست می شود – که حتی گاه جان افراد را نیز به خطر افکنده است – در موارد ذیل وظیفه ما را مشخص نمایید.

1- اخیراً لوح فشرده ای تحت «عنوان ظهور بسیار نزدیک است» در سطح وسیعی منتشر و در آن برای ظهور زمانی مشخص شده است، با توجه به روایاتی که «علم به زمان ظهور را مختص ذات اقدس پروردگار می داند» و نیز روایاتی که «و قانون را کذاب معرفی می کند» وظیفه ما در برخورد با این موارد چیست؟
2- با توجه به بحث مهدویت که از جمله مباحث تخصصی است و اظهارنظر پیرامون موضوعات و مسائل آن نیازمند بررسی روایات از نظر سند و متن است اظهارنظر افرادی که فاقد صلاحیت های علمی لازم باشند در این عرصه چه حکمی دارد؟
3- با توجه به اخبار و روایات متعدد در باب علائم ظهور در مواردی که نام یا وصف برخی افراد ذکر شده (مانند یمانی – خراسانی – نفس زکیه – شعیب بن صالح و ...) آیا تطبیق این روایات بر افرادی در گذشته و یا حال مجاز است؟
4- آیا این اخبار و این تطبیق ها می تواند حجت الاسلام شرعی برای عمل باشد؟
5- با توجه به اینکه علائم ظهور به دو بخش «حتمی» و «غیرحتمی» تقسیم شده است آیا می توان با توجه به مطالب مطرح شده (که از علائم حتمی نیستند) ادعا کرد ظهور بسیار نزدیک است؟
6- وظیفه ما طلاب درباره مهدویت و انتظار چیست؟
با تشکر و آرزوی طول عمر و سلامتی برای وجود شریف حضرتعالی
جمعی از فضلای حوزه علمیه قم


آیت الله مکارم در پاسخ چنین گفتند:
قبل از هر چیز از احساس مسئولیت شما عزیزان درباره سوءاستفاده از یک مساله مهم اسلامی تشکر می کنم و از شما که در زمره مدافعان مکتب اهل بیت (ع) هستید همین انتظار می رود امیدوارم همه شما در سایه عنایات پروردگار و توجهات حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) موید و منصور باشید و بتوانید به وظایف خود عمل نمایید.

حقیقت این است هنگامی که اطلاع یافتم نسخه های بسیار زیادی از این سی دی در سراسر کشور پخش شده و حتی اخیراً به بیرون کشور راه یافته و سوالات بسیاری برانگیخته ناچار شدم تمام آن را با دقت مشاهده کنم.

بعد از دقت و مطالعه به نظر رسید توطئه ای در کار است که از احساسات پاک دینی مردم – مخصوصاً جوانان عاشق امام زمان (عج) به نفع مقاصد سیاسی یا غیرسیاسی استفاده کنند و همه باید در برابر اینگونه توطئه ها هوشیار باشند.

و اما پاسخ سوالات شما:
1- از نظر روایات متعدد اسلامی و اجماع علمای امامیه مسلم است که تعیین وقت برای ظهور آن بزرگوار جایز نیست، و هر کس چنین ادعایی کند باید او را تکذیب کرد، چرا که اینگونه تعیین وقت ها مخصوصاً اگر همراه با تعیین فرمانده لشکر امام زمان (عج) و فرمانده لشکر مخالفان و تطبیق آن بر اشخاص موجود باشد بعد از آنکه خلاف آن ظاهر شد ضربه سختی بر عقاید مردم نسبت به آن وجود مقدس که قطب عالم امکان است وارد می سازد و آن را سست می کند و شاید یکی از اهداف گردانندگان اصلی نیز همین بوده است.
2- بررسی روایات مربوط به علائم ظهور نیاز به بررسی رجال سند از نظر وثاقت و میزان اعتبار کتبی که در آن نقل شده و همچنین مسائل مربوط به متن از نظر ریشه یابی لغت و حقیقت و مجاز و کنایه و تصریح و همچنین از نظر وجود و عدم معارض یک کار کاملاً تخصصی است و عجیب است در دنیای که همه جا و درباره هر چیز رجوع به کارشناسان و خبرگان هر فن می کنند عده ای به خود اجازه دهند که در یک بحث پیچیده مذهبی مربوط به نشانه های ظهور هر چه می خواهند بگویند و هر طور مایل هستند استنباط کنند.

3- تطبیق دادن پاره ای از علامات ظهور آن حضرت (عج) با توجیهات بی اساس و گاه مضحک و بدون هیچ حجت الاسلام شرعی آنهم از سوی کسانی که تخصصی در این مسائل ندارند خطر دیگری است زیرا راه را برای سودجویان و دشمنان می گشاید که از این طریق استفاده کرده و آن علامات را با دستکاری و توجیهات خودساخته بر هر کس که مایل باشند تطبیق دهند و ضربه دیگری بر عقاید مردم وارد سازند.

4- از آنچه در اسخ سوال دوم آمد روشن شد که اینگونه تطبیقات غیرکارشناسانه هرگز حجت الاسلام شرعی نمی شود و نشر آنها سبب اشتباه و انحراف گروهی خواهد شد و حربه به دست دشمنان برای انکار اصل این موضوع مقدس می دهد – همانگونه که داده است – و مسئولیت سنگینی در پیشگاه الهی دارد.

5- توسل به این علامات و تطبیق آن بر اشخال مورد نظر – به فرض محال که صحیح باشد – با فراموش کردن علائم حتمیه، انحراف و اشتباه بزرگ دیگری است که نشان می دهد این افراد آگاهی کافی برای ورود در چنین مسائلی ندارند.

خطر اینگونه کارها هنگامی آشکارتر می شود که خبرگزاریها نقل کردند دشمنان اسلام و شیعه در خارج کشور آن را به عنوان مستمسکی بر ضد نظام جمهوری اسلامی و این که آنها می خواهند با این بهانه بر تمام کشورهای منطقه مسلط شوند مورد بهره برداری قرار داده اند.

انکار نمی کنم ممکن است جمعی از جوانان شیفته مولایمان امام زمان (عج) بدون سوءنیت و بدون توجه به این کار کشیده شده باشند ولی اطمینان داریم که در پشت این صحنه دست های دیگری کار می کند که اهداف شومی دارند.

7- همه شما عزیزان باید هوشیار باشید و اجازه ندهید از مقدساتی که خط قرمز ما محسوب می شود به عنوان ابزاری برای مقاصد خاص شخصی یا جناحی بهره گیرد و جالب این که بسیاری از شخصیت های محترمی که نامشان در این سی دی به عنوان «موافق» آمده، همگی تکذیب کردند و حجت را بر سایرین تمام نمودند.

در پایان پیوسته دست به دعا برمی داریم و تعجیل ظهور آن حضرت (ع) را از خدا می خواهیم اللهم عجل فرجه و اجعلنا من شیعته الذابین عنه.

پایان پیام/
 

کد خبر 32244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha