پژوهش گامی بلند در رسیدن به شاخص های تعیین شده است

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد هفته پژوهش استان گلستان گفت: اهمیت پژوهش بارها در توسعه کشور ذکر شده و این مهم گامی بلند در رسیدن به شاخص های تعیین شده در کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، ابوالقاسم خزاییان، دبیر ستاد هفته پژوهش استان گلستان، امروز (23 آذر) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری در سالن شهید مطهری دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفت: پژوهش با در نظر گرفتن شاخص های مطلوب، محور مهمی جهت رسیدن به شاخص های تعیین شده در برنامه پنج ساله توسعه و جامع کشور است.


وی با اشاره به اینکه ما از نظر رشد علمی رتبه خوبی داریم، خاطرنشان کرد: کشور ما با دارا بودن بیش از 27 هزار مقاله علمی و پژوهشی، رتبه 16 علمی در جهان را به خود اختصاص داده است.


خزاییان با بیان اینکه رتبه اول علمی در منطقه مختص کشور ماست، ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم همه چیز تولید مقاله نیست و در بحث توسعه پایدار باید مسائل کلی را هم در نظر داشته باشیم و مبنای اقتصاد خود را دانش بنیان قرار داده و سهم آن ها در تولید ثروت را افزایش دهیم.


وی تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه که قرار بود به حدود سه درصد برسیم، توجه به شاخص های کلان علم و فناوری کشور و بحث هزینه های تولید ناخالص ملی باید مد نظر قرار گیرد.


دبیر ستاد هفته پژوهش استان گلستان اذعان داشت: یکی از شاخص های تقسیم بندی کشور، سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی است که باید شاخص های ترسیم شده را مهم دانسته و اقدامات ویژه را به آن ها اختصاص دهیم.


وی ضمن عنوان کردن زنجیره «ایده تا بازار»، افزود: با قرار دادن مشخص تمامی نقش آفرینان این زنجیره در کنار هم، باید آن را تکمیل کنیم تا چرخه نوآوری و فناوری کامل شود.


خزاییان تصریح کرد: دانشگاه، بخش خصوصی و دولت، سه محور اصلی در تحقق این زنجیره هستند که با تعاملی سه جانبه می توانند به پیشبرد آن کمک شایانی کنند.


اقدامات ما باید منجر به ایجاد ثروت از تولید دانش شود
خزاییان با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در تحقیقات باید 50 درصد باشد، اما اکنون 95 درصد هزینه ها توسط دولت تأمین می شود، خاطرنشان کرد: حرکت ما باید به سمتی باشد که بتوانیم نتایج تحقیقات را وارد سیستم اقتصادی کنیم و با این اقدام، منجر به ایجاد ثروت، از تولید دانش شویم.


دبیر ستاد هفته پژوهش استان گلستان در خصوص پرداختن به بخش تحقیات در استان، گفت: اقدامات ویژه در خصوص نظارت و هزینه در بخش تحقیقات باید در اولویت قرار گرفته و پیگیری شود و با در نظر گرفتن سامانه مخصوص این بخش، نقش قوی در این حوزه داشته باشیم.


خزاییان با بیان اینکه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شده، 40 دستگاه اجرایی استان با برپایی 70 غرفه جدیدترین دستاوردهای پژوهشی خود را به نمایش گذاشته اند، ادامه داد: تعداد 20 دستگاه اجرایی و هشت مرکز دانشگاهی، در برگزاری این نمایشگاه اعلام همکاری داشته اند.


دبیر ستاد هفته پژوهش استان گلستان اذعان داشت: ارتباط رسانه‎ای و انعکاس اخبار این هفته در صدا و سیما از مهم‌ترین اقداماتی بود که در افزایش سطح آگاهی مردم از برنامه‎ها و اهداف این هفته سهم به سزایی داشت.


وی ادامه داد: ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح کشور، ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری، تشویق و ترغیب پژوهشگران، تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری و شناسایی و عرضه یافته ها از اهداف هفته پژوهش است.


پایان پیام/

 

کد خبر 323167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha