مقالات پژوهشی توفیق چندانی در تبدیل پژوهش به فناوری نداشته است

خبرگزاری شبستان: رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین تولید علم در کشور در غالب مقالات است که توفیق چندانی در بحث تبدیل پژوهش به فناوری و ثروت نداشته است.

 خداداد پیرعلی رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری امروز(26آذر) در گفت و گو با خبرنگارشبستان افزود: انجام هر فعالیتی در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی نیازمند داشتن اطلاعات در آن زمینه است که آن نیز مستلزم انجام یک پژوهش است.


وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ پژوهش در کشور تصریح کرد: پژوهش پیش مقدمه هر فعالیت اصولی است و به تنهایی توفیقی ندارد؛ چراکه باید به یافته های علمی و سپس به فن آوری تبدیل شود تا بتواند با تولید محصول باعث ایجاد ثروت شود.


رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه متولی اصلی پژوهش در کشور وزارت علوم است، خاطر نشان کرد: پژوهش نباید فقط به قشر خاصی تعلق گیرد بلکه باید تلاش کرد پژوهش را در همه اقشار سنی و در همه عرصه ها گسترش داد.


پیرعلی با تاکید بر لزوم تبدیل دانش و فن آوری به ثروت افزود: متاسفانه پژوهش در کشور در حد یافته های علمی و انتشار آن در مجلات داخلی و خارجی بوده است و توفیق چندانی در بحث تولید فن آوری وثروت نداشته است.


به گفته وی، تبدیل پژوهش ها به فن آوری در کشور خیلی محدود و تنها در برخی از شرکت های دانش بنیان اقداماتی شروع شده است، اما آنچنان که باید ملموس نیست.

 

رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کشور در بحث تولید علم رتبه اول خاورمیانه را دارد، تصریح کرد: اکنون بیشتر علم در کشور علم کاغذی و در غالب مقالات است و هنوز کاربردی نشده است.


پیرعلی به فعالیت پارک علم و فن آوری و مرکز رشد در استان اشاره و تصریح کرد: در دانشگاه ها و مراکز علمی خلا نبود معاونت فن آوری در کنار معاونت پژوهشی به وضوح احساس می شود؛ همچنین پارک علم و فن آوری نیز آنچنان که باید شکل نگرفته است و در دانشگاه ها نیز توجه به فن آوری کمتر است که این باعث شده زنجیره علم به خوبی در استان شکل نگیرد.

 
وی به کمبود اعتبارات در راستای حمایت از طرح های پژوهشگران اشاره کرد و گفت: باید دستگاه های استانی طبق قانون 3درصد از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند اما متاسفانه به علت مشکلات مالی این امر صورت نمی گیرد.


رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با اشاره به کتابچه سیاست و اولویت پژوهش و فن آوری استان تصریح کرد: امسال این کتابچه توسط دفتر آموزش و پژوهش استانداری با همکاری بنیاد نخبگان و برخی دستگاه های استانی تهیه شده است که در آن نیاز پژوهشی استان در حوزه های مختلف فرهنگی، کشاورزی، امورآب و محیط زیست، صنعت، بهداشت، سلامت و تامین اجتماعی جمع آوری شده است.


وی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود در استان بیشتر به پژوهش هایی پرداخته شود که در راستای رفع نیازهای استان باشد در حالی اکنون چنین نیست.


پایان پیام/

کد خبر 324266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha