پیشرفت جامعه مستلزم نهادینه کردن فرهنگ پژوهش است

خبرگزاری شبستان: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه پژوهش عامل مهمی ‌در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است، پیشرفت جامعه را مستلزم نهادینه کردن فرهنگ پژوهش دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان در سنندج، دکتر طیب قدیمی، ریئس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، امروز(26آذر ) در سمینار استانی ارائه یافته های پژوهشی  که به مناسبت هفته پژوهش با حضور پژوهشگرانی از دانشگاه های کردستان، آزاداسلامی، جامع علمی کاربردی، علوم پزشکی و دفتر آموزش و پژوهش استانداری کردستان در تالار ابن سینا مجتمع آموزشی پردیس علوم پزشکی برگزار شد، گفت: پژوهش عامل مهمی ‌در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و میزان پژوهش‌های انجام شده در هرجامعه، شاخص توسعه یافتگی آن جامعه به حساب می‌آید.


وی با اشاره به تاثیر پژوهش بر توسعه جامعه، افزود: عامل پیشرفت جامعه پژوهش است که باید به آن باور داشت و در جامعه نهادینه کرد.


دکتر طیب قدیمی با اشاره به تولید علم در جهان به عنوان شاخص پیشرفت یا عقب ماندگی کشورها، افزود: اگر در جامعه ای پژوهش حاکم شود در آن جامعه حرفهای غیر مستند زده نخواهد شد.

 

این مقام مسئول با اعلام نتایج پایگاه های علمی در بررسی وضعیت علمی ایران در جهان، اذعان کرد: اعلام این نتایج در سالهای اخیر حاکی از پیشرفت و رشد شتاب دار تولید علم در ایران است به طوریکه سرعت رشد علم در ایران 11 برابر متوسط رشد جهانی برآورد شده است.


وی افزود: دانشگاه نقش مهمی در توسعه نیروهای علمی و فنا آور و دانشمند داردو آنچه که امروز در دانشگاه ها باید مورد توجه قرار بگیرد مساله توجه به آموزش های مهارتی، علمی و پژوهشی است.

 

قائم مقام وزیر در استان تصریح کرد: 52 درصد علم در جهان توسط 5 کشور آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و ژاپن تولید می شود ایران با سهم تولید علم 1/6 در رتبه 15 جهان قرار دارد.

 

دکتر قدیمی به وضعیت تولید علم در دانشگاه های استان اشاره کرد و افزود: تولید علم در دانشگاه کردستان 6/7 و دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه آزاد اسلامی 1/4 می باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 2012 تعداد 207 مقاله علمی داشت اما توانست با پیشرفت چشمگیری این تعداد را به 360 مقاله در سال 2013 ارتقا دهد.

 
پایان پیام /

کد خبر 324347

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha