جولان طالبان در سرزمین خشخاش

خبرگزاری شبستان: روسیه از خروج نیروهای خارجی ناتو از افغانستان استقبال می کند، اما این سیاست برابر با کاشت و برداشت هر چه بیشتر مواد مخدر در این کشور است که خطرات جدی را برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «ریانووستی»، روزنامه «کامرسانت» روسیه از تنش میان سران روسیه و ناتو در خصوص آینده امنیتی افغانستان گزارش داده است که بر همین اساس بعد از خروج علنی نیروهای خارجی از خاک افغانستان این اختلاف نظر به طور مشهودی در میان سران روسی و ناتو آشکار می شود.
روسیه بر لزوم خودمختاری نظامی و سیاسی افغانستان در منطقه با نظارت از راه دور خود معتقد است در حالی که ناتو برآورد کرده است که این توانایی باید تحت آموزش نیروهای خارجی در افغانستان بارور شود.
مرکز مطالعات سیاسی روسیه و دفتر اطلاع رسانی ناتو یک سمینار بین المللی را در این باره تحت عنوان « چگونه همکاری میان روسیه و ناتو را بعد از خروج نیروها در سال 2014 برای افغانستان بازسازی کنیم؟» در مسکو ترتیب دادند اما این مناظره هرگز پاسخی برای این سئوال اساسی نیافت و عمده زمان آن برای مشاجره بر سر وضعیت فعلی و چرایی جنگ در افغانستان گذشت.
بنابر اظهار مقامات روسیه، همه چیز در افغانستان بد پیش می رود. خوشنودی هایی در خصوص کم شدن تدریجی نیروها ناتو تا پایان حضورشان در افغانستان وجود دارد.
آلبرت خوروف، رئیس بخش افغانستان در دومین دپارتمان آسیا در وزارت امور خارجه روسیه در این باره ابراز کرد: ما در خصوص تحولات افغانستان بسیار دل نگران هستیم.
به گفته وی خشونت ها در افغانستان در سال 2013 نسبت به سال 2012 سه برابر شده است و گروههای شورشی مسلح حوزه استحفاظی خود را در بخش گسترده ای از کشور توسعه داده اند و از خروج نیروهای خارجی بهره می برند.
تولید مواد مخدر در سال جاری 50 درصد افزایش یافته است و آینده افغانستان بسیار فاجعه آمیز است، طالبانی ها تمام توان خود را برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری 2014 به کار بسته اند.
روبرت پشل، مدیر دفتر اطلاع رسانی ناتو در روسیه باور دارد که نگرانی ها درباره افغانستان بی مورد است چرا که تنها 15 درصد از مردم این کشور طالبانی ها را قبول دارند.
نیکلاس ویلیامز، رئیس بخش عملیات ناتو گمان دارد که روسیه می خواهد ثابت کند که ماموریت ناتو در افغانستان شکست خورده است و روسیه نسبت به عواقب آن هشیاری دارد.
وی ادامه می دهد افغانستان دهها سال زمان نیاز دارد تا به پیشرفت ابتدایی برسد و در طول این زمان جامعه بین الملل باید حمایت مالی خود را متوجه آن بکند.

نماینده روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی در این باره از فعالیت های روسیه برای تقویت پیمان با ناتو سخن به میان آورد و گفت: در این همکاری ناتو باید در قبال تولید مواد مخدر فعال شود و سازمان پیمان امنیت جمعی نیز به امور قاچاق مواد روان گردان بپردازد.
با این وجود نیکلاس ویلیامز یادآور شد ناتو هرگز جواب مشخصی از سازمان پیمان امنیت جمعی دریافت نکرده است، تنها روسیه تمایل دارد در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان همکاری شود اما سایر کشورهای عضو اظهار نظری نکرده اند، ناتو با هر نوع همکاری دو جانبه حتی با روسیه موافق است و از آن استقبال می کند.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 324549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha