فعالیت بیش از هزار انجمن کتابخانه های عمومی در کشور

خبرگزاری شبستان، مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد: حدود یک هزار و 60 انجمن کتابخانه های عمومی در کشور فعال هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، ظهر امروز (30 آذر) در جلسه هماهنگی هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان در گرگان با بیان اینکه این انجمن ها بیش از 10 هزار عضو دارند، خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی تشکل های قابل توجهی هستند که با پیگیری دغدغه هایشان در راستای کتاب و کتابخوانی، می توانند یک موج کامل در استان ها و شهرستان ها ایجاد کنند.


وی تدوین ساختار مناسب را لازمه پیشبرد اهداف دانست و افزود: اگر ساختاری متناسب با همفکری و مشاوره در حوزه کتاب و مطالعه ایجاد شود، دغدغه های افراد و مسئولین در این حوزه به حداقل خواهد رسید.


حجت الاسلام حسینی انجمن کتابخانه های عمومی را شخصیت حقوقی کامل و جامع در بحث کتاب و کتابخوانی دانست و اظهارداشت: نظر قانون گذار در این خصوص حرکت سمت فعالیت های مشارکتی است.


مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، این نهاد را متشکل از شخصیت های حقیقی و حقوقی دانست و تصریح کرد: این انجمن ها با در نظر گرفتن ارکان خود، باید مشارکت نهادهای غیر دولتی و دیگر مراکز را به سمت خود جذب کنند.


وی با بیان اینکه موفق به استفاده کامل از بضاعت پر مایه این بخش در استان ها نشده ایم، اذعان داشت: اگر فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس‎جمهور در راستای ترویج فرهنگ مطالعه به درستی دریافت و اجرا شود، به آن چه مطلوب و استاندارد است نزدیک می شویم.


حدود 20 سازمان و وزارتخانه عضو نهضت مطالعه مفید هستند/ استان گلستان از متوسط کشوری پایین تر است
حجت الاسلام حسینی بحث نهضت مطالعه مفید را مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و اعلام کرد: حدود 20 سازمان و وزارتخانه اعم از وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، ستاد عالی کانون‎های مساجد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری‎ها، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان‎های مردمی پرمخاطب دانشجویی و حوزوی در نهضت مطالعه مفید عضو هستند.


وی با اشاره به سند چشم‎انداز نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتاب، گفت: در نهاد کتابخانه های عمومی، هیئت امنایی شکل گرفت که مقرر شد با توجه به سند چشم انداز، در چهار شاخص اصلی کتاب و کتابخوانی، مقام اول را از آن خود کنیم.


حجت الاسلام حسینی خواهان ارزیابی وضعیت موجود در راستای رسیدن به افق 1404 شد و خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی و مقایسه های صورت گرفته، استان گلستان از متوسط کشوری پایین تر است.


وضعیت استان در میزان تحقق استاندارهای سرانه مطالعه هشدار دهنده است
مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهارداشت: استان گلستان در شاخص های مد نظر، از استانداردها فاصله دارد، به عنوان مثال طبق استانداردها در افق 1404 به ازای هر 100 نفر باید هشت متر فضا داشته باشیم، که با توجه به گذشت نیمی از اجرای سند چشم انداز، اکنون حدود 5/1 متر فضا در اختیار داریم که به عنوان هشداری جدی تلقی می شود.


وی با اعلام اینکه در افق 1404 باید به ازای هر شهروند تعداد چهار کتاب در نهاد کتابخانه های عمومی داشته باشیم، تصریح کرد: در شرایط کنونی به ازای هر نفر تعداد 5/0 کتاب در اختیار داریم که از میزان مطلوب، بسیار دور هستیم.


حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در سند چشم‎انداز 1404 باید 35 درصد مردم ایران عضو کتابخانه باشند، اظهار داشت: در حال حاضر در استان گلستان، به ازای هر صد نفر 2.2 درصد عضو کتابخانه هستند که این آمارهای بسیار پایین، پشتکار و همت مسئولان جهت رفع کمبودها می طلبد.


برگزاری جشنواره های خیرین کتابخانه ساز پیگیری شود
مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره های خیرین مدرسه ساز باید پیگیری شود و همانند وجود چنین الگوهایی در بخش آموزش و پرورش که مدارس بسیاری بدون بودجه دولتی ساخته شده اند، در ساخت کتابخانه ها هم شاهد چنین اقداماتی باشیم.


وی در این خصوص به استان زنجان اشاره کرد و اظهار کرد: استان زنجان جزو استان های درجه یک کشور نیست، اما توانست با انجام پیگیری ها و برگزاری جشنواره خیرین کتابخانه ساز بالغ بر 48 میلیارد تومان وجه نقدی و غیر نقدی جمع آوری کند.


حجت الاسلام حسینی ضمن درخواست از ائمه جماعات که در نطق های خود این مهم را اطلاع رسانی کنند، افزود: بسیاری از مراکز دینی هستند که طی سال معمولأ در ماه های محرم و صفر مورد استفاده قرار می گیرند که ضمن همکاری با کتابخانه ها، می توانند به صورت مشارکتی از فضای موجود استفاده کنند.


وی با بیان اینکه بستر و زیرساخت های مطالعه باید افزایش یابد، عنوان کرد: می توانیم با تبلیغات، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، زمینه های فهم و درک بالا را ایجاد کنیم.


پایان پیام/

 

کد خبر 325655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha