اولیای الهی پاسبان مرز اخلاقی، عقیدتی و جغرافیایی مردم هستند

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با اشاره به جایگاه و نقش علما و معلمان اخلاق در جامعه گفت: ارزش قلم اولیای الهی بر خون شهدا مقدم است زیرا آنها پاسبان مرز اخلاقی، عقیدتی و جغرافیایی مردم هستند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی بوشهری، رییس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مراسم بزرگداشت آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، معلم فرزانه اخلاق با اشاره به جایگاه و نقش علما و اولیای الهی در هدایت‌گری جامعه گفت: انسان‌های وارسته و معلمان اخلاق با هدایت‌گری خود می‌توانند خیل شهدا و جهادگران دین را تربیت کنند، به همین دلیل در روز قیامت قلم اولیای الهی بر خون شهدا مقدم شد.

وی افزود: اولیای الهی جامعه را هدایت می‌کنند و وجود یک معلم اخلاق و راهنما می‌تواند از به فراموشی سپرده‌شدن مرزهای اخلاقی، جغرافیایی و عقیدتی مردم جلوگیری کند و به همین علت است که عالمان دین در جایگاه بالایی قرار دارند و پیام دین محوری آنها می‌تواند فتنه‌های بزرگ دشمنان را خاموش کند همچون فتوای میرزای شیرازی در تحریم استعمال تنباکو که موجب شکست مستکبران آن روز شد.

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری تصریح کرد: زمانی که میرزای شیرازی با حکم خود چنان تکاپویی در جامعه ایجاد کرد و بینی استکبار را بر خاک مالید اشک بر چهره‌اش نمایان شد و می‌گفت از این پس دشمنان از قدرت عالمان دین آگاه شدند و هجمه و حملات خود را به این سو متمرکز خواهند کرد.

وی افزود: انسان با دریافت نقش و جایگاه عالمان دین دیگر حاضر به رهاکردن آنها نمی‌شود، همچنان که در روایات نقل است حضور در مراسم عزای یک عالم دینی از ثواب تشییع جنازه هزاران مؤمن هزاران روز روزه‌داری و شب‌زنده‌داری و عیادت از هزار مؤمن بالاتر است.

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با اشاره به برخی از ویژگی‌های ممتاز عالمان دینی اظهار کرد: اولیای الهی پاسدار و مرزبان حریم دین هستند و ذره‌ای ترس در وجودشان رخنه نمی‌کند.

انسان مدال خلیفه‌اللهی از ذات کبریایی دارد

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با اشاره به جایگاه رفیع آدمی در جهان خلقت از منظر قرآن کریم گفت: انسان در جهان خلقت دارای جایگاه رفیعی بوده و قرآن به عنوان کتاب هدایت‌گر آدمی را موجودی ممتاز می‌داند و در جای جای قرآن از عظمت ذاتی و نهفته انسان سخن گفته شده و از طرف ذات کبریایی به عنوان خلیفه‌اللهی معرفی می‌شود و این بزرگ‌ترین موالی‌ای است که خداوند بر انسان عنایت کرده است. همچنین خداوند بسیاری از مواهب و نعمت‌های خود را برای عظمت انسان خلق کرده است.

وی تصریح کرد: انسان موجودی است که در شب معراج وقتی حضرت جبرییل پا به پای یک انسان کامل می‌آید به جایگاهی می‌رسد که فراتر نمی‌تواند برود و نابود می‌شوند اما انسان دارای ویژگی‌های ذاتی برای دست‌یابی به این عظمت الهی است. همچنین آیات الهی فراوان انسان را از جانب خداوند دارای استعداد می‌داند که باید به فعلیت برسد اما این فعلیت نیازمند اسباب وسایلی نیز هست.

رییس حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: انسان موجودی تک‌بعدی نبوده و اعمال او از غرایز‌ش نشأت نمی‌گیرد بلکه بر اساس قدرت اختیار، فکر، عبادت و عمل آدمی به وجود می‌آید. داشتن استعداد نهفته و اختیار به آدمی قدرتی می‌دهد که به وسیله ابزارهای هدایت‌گر الهی در مسیر سعادت قرار می‌گیرد.

عقل پیامبران و اولیا ابزار هدایت‌گری الهی هستند

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با بیان این مطلب که خداوند برای سعادت‌مندی انسان‌ها مسیر هدایت‌گری قرار داده است، عنوان کرد: عقل و رسالت پیامبران و حضور اولیای الهی ابزارهای هدایت‌گری انسان هستند. عقل حجت باطنی است که در خصوص آن 600 آیه در قرآن کریم به آن اشاره شده است. همچنین بسیاری از جهنمیان در روز قیامت علت گمراهی‌شان را گم‌کردن راه عقل می‌دانند و خداوند نیز برای انسان‌های غیرعاقل دستور، ثواب و ابوابی قرار نمی‌دهد.

وی افزود: دومین عاملی که در هدایت‌گری انسان‌ها نقش‌آفرینی می‌کند رسالت پیامبران، امامان معصوم و اولیای الهی است، اولیای الهی نیز با دریافت‌های عقلانی خود در درجات عالیه قرار می‌گیرند و می‌توانند در هدایت‌گری جامعه موثر واقع شوند.

عظمت اولیای الهی بر کسی پوشیده نیست

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با اشاره به نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی و عظمت اولیای الهی اظهار کرد: در خاطرات نقل است روزی مولا زین‌العابدین از عالمان بزرگ دینی که برای کمک‌رسانی به محرومان بسیار دست گشاده‌ای داشت و حتی برای کمک به مستمندان پول قرض می‌کرد در لحظه مرگ دچار ترس بود. میرزای شیرازی از او پرسید آیا از مرگ می‌ترسی این عالم گفت نه می‌دانم که اعمال ما را به امامان و امام زمان (عج) عرضه می‌کنند و می‌ترسم امام زمان به ما بگوید ما به شما آبرو دادیم چرا برای خدمت به مردم از آن استفاده نکردی؟

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی نگین اخلاقی شهر تهران بود

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی تصریح کرد: این عالم بزرگ دارای شخصیتی علمی و تأثیرگذار در شهر تهران بود و از زمره شاگردان ویژه امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد. وی در قم از حضور اساتیدی چون آیت‌الله العظمی بروجردی و آیت‌الله گلپایگانی بهره‌مند شده بود و وقتی امام خمینی به شهر نجف تبعید شد ایشان نیز همراه با خانواده‌اش برای دریافت مکارم اخلاقی و عرفانی نزد امام خمینی (ره) رفت. امام خمینی در مورد ایشان می‌گفت دوست دارم آقا مجتبی در شهر تهران خدمت کند. وی یکی از عالمان بزرگ دینی بود که دل‌های بسیاری از جوانان را مجذوب کرد و در وفات ایشان مراجع عظام قم از درجات عالیه وی سخن می‌گفتند که آیت‌الله سیستانی از مراجع عظام در مورد ایشان می‌گوید شیعه یک ایران دارد و ایران یک شهر تهران و شهر تهران یک خیابان ایران و خیابان ایران یک حاج آقا مجتبی تهرانی دارد. همچنین آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی از جمله علمای دینی بود که مباحث اخلاقی را به صورت استنباطی مطرح می‌کرد.

شایان ذکر است، اولین سالگرد نکوداشت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی یکشنبه اول دی در مسجد جامع بازار از ساعت 9 تا 11 برگزار شد.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 325823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha