وقف اقیانوس ناشناخته‌ای است/بیشترین نیات واقفین نیات فرهنگی است

خبرگزاری شبستان: مؤسس بنیاد وقف با بیان اینکه وقف اقیانوس گسترده‌ ناشناخته‌ای است، گفت: وقف ظرفیت بسیار وسیعی در هدایت جامعه بشری به سوی خدمت همنوعان دارد که باید از ین ظرفیت استفاده کرد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و مؤسس بنیاد وقف ظهر امروز(5دی)در نشست علمی، تخصصی نقش وقف در تحولات پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی اظهار کرد: وقف از مسائل فوق‌العاده مهم و تأثیرگذار در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

 

 وی افزود: در سالیان گذشته روزی به نام وقف در شورای فرهنگی عمومی تصویب نشده بود که بعد از پیگیری‌های متناوب بهترین مناسبت روز رحلت پیامبر اکرم(ص) در نظر گرفته شد که این روز نیز به دلیل روز عزاداری پیامبر به روز قبل از آن یعنی 27 صفر به عنوان روز وقف نام‌گذاری شد.

 

 حجت الاسلام خسروی  با بیان اینکه مهم‌ترین انگیزه وقف غریزه ابدیت‌خواهی انسان است، گفت: غرایز 12گانه انسان مانند خوف، انس، امید، کنجکاوی،تشنگی، گرسنگی و ... هر کدام مبنای حرکتی در وجود انسان است لذا خداوند همه این غرایز را در وجود انسان قرار داده‌ است.

 

 مؤسس بنیاد وقف با اشاره به این مطلب که  شیطان از غریزه ابدیت‌خواهی انسان استفاده کرده و به انسان می‌گوید اگر می‌خواهید چیزی به شما نشان می‌دهم که با استفاده از آن جاودانه خواهید شد، تصریح کرد: قوی‌ترین انگیزه‌ای که وقف را ایجاد می‌کند غیر از نوع‌دوستی، ابدیت‌خواهی انسان است و باید از این حس خوب استفاده شود.

  

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اینکه وقف نهاد تاسیسی در اسلام نیست بلکه نهادی امضایی‌ است، افزود: اسلام وقف را امضاکرده و به آن جهت الهی داده و شکلی جدید و نوین به آن بخشیده است.

  

وی در ادامه  با اشاره به این مطلب که  اسلام وقف مسلم بر کافر، کافر بر کافر، کافر بر مسلمان و مسلمان بر کافر ذمی را جایز دانسته است،بیان کرد: وقف ظرفیت بسیار وسیعی در هدایت جامعه بشری به سوی خدمت به همنوعان دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

  

وی با بیان اینکه یکی از دلایل ماندگار وقف در جامعه این است که نیت واقف را هیچکس حتی مرجع تقلید نمی‌تواند تغییر دهد، افزود: بیشترین نیات واقفین نیات فرهنگی است.

 

مؤسس بنیاد وقف  از دیگر دلایل ماندگاری وقف در جامعه غریزه ابدیت‌خواهی انسان و نیز قوانین محکمی که برای وقف وضع شده عنوان کرد و گفت: در هر شهر اسلامی ابتدا مسجد، بازار و حمام ساخته می‌شده و سپس در شعاع آن خیابان‌ها شکل می‌گرفت و باید در نظر داشت که هر سه این موارد از ابنیه وقفی بوده است.

  

وی با بیان اینکه نیت واقفین در هر دوره‌ای نشانگر وضع خاص سیاسی آن دوره بوده است، گفت: در مقطعی وقف برای چاه‌ها و قنوات و آب زیاد بوده و در دوره‌ای برای درمانگاه‌ها و بیمارستان و در دوره‌هایی دیگر نیز برای مواردی دیگر که این مسئله نشانگر این است که در هر دوره‌ای نسبت به مسئله‌ای که در آن جامعه حاکم بوده وقف و نیات واقفان در آن راستا شکل می‌گرفته است.

 

مؤسس بنیاد وقف با اشاره به اینکه وقف اقیانوس گسترده‌ ناشناخته‌ای است،گفت: احیای بناهای تاریخی توسط واقفین همانند این است که آن بناها را ساخته باشند.

 

وی  با بیان اینکه  احیای موقوفات و کتاب‌هایی که دیگران در گذشته نوشته‌اند نیز بسیار حائز اهمیت است،اذعان داشت:وقف از مسائل بسیار پیچیده‌ای بوده وهمین پیچیدگی وقف موجب شده است که در هر دوره‌ای به وزارتخانه‌ای وصل شود در ابتدا وقف بعد از مشروطیت تابع دادگستری ایران شد، سپس در قالب وزارتخانه‌ای به نام وزارتخانه اوقاف و صنایع و بعد از آن نیز آموزش

و پرورش عهده‌دار آن شد.

  

وی ادامه داد: سپس وقف مستقل شد و به عنوان سازمان وقف شروع به کار کرد و در نهایت در سال 1363 سازمان وقف به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل شد و این همه نشانگر پیچیدگی مسئله وقف است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 326943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha