وقف از ابزارهای اسلام برای تعادل اقتصادی در جامعه

مدیر کل اسبق اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، با اشاره به راهکارهای گسترش فرهنگ وقف در جامعه گفت: از طریق مشاوره های تخصصی و فرد به فرد می توان انگیزه انجام این سنت حسنه را در میان مردم بالا برد.

حجت الاسلام حسین اژدری، مدیر کل اسبق اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به سبقه سنت حسنه «وقف» در میان جامعه ایرانی، اظهار کرد: در واقع یکی از علل ماندگاری وقف به عنوان احسان ماندگار در میان مردم وجود نگاه عمیق دینی به این حوزه است.

 وی ادامه داد: اولین نتیجه این نگاه مذهبی گسترش نگرش مردم نسبت به ابعاد مختلف وقف از جمله وقف های جدید است که شاهد هستیم آمار وقف های نوین در جامعه امروز افزایش قابل ملاحظه ای داشته است که حکایت از اهمیت این فریضه و سنت حسنه در میان مردم دارد.

 

اژدری تصریح کرد: اگر موقوفات دوره های گذشته را بررسی کنیم می بینیم که هر موقوفه به نسبت شرایط و موقعیت های زمان خود شکل گرفته است، برای مثال در دوره ای بیشترین موقوفات در حوزه مسجدسازی و وقف برای حسینه ها جهت عزاداری برای سالار شهیدان بود که البته این دو مورد امروز نیز در میان خیرین دیده می شود اما با توجه به شرایط جامعه، وقف نمودهای دیگری نیز یافته است.

 

مدیر کل اسبق اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به کارکردهای اقتصادی وقف، افزود: وقف توازنی را به لحاظ اقتصادی در جامعه ایجاد می کند، در واقع وقف یکی از مهمترین ابزار های اسلام در گسترش و متعادل سازی وضعیت اقتصادی در جامعه محسوب می شود چراکه توانایی فقرزدایی در جامعه را افزایش می دهد.

 

وی با بیان اینکه گسترش موقوفات سبب بهبود وضعیت اجتماعی مردم می شود، تصریح کرد: وقف جبران کننده نواقصی است که بعضا در سطح اجتماع به علت نابرابری های متعدد بروز می یابد چراکه اختلافات طبقاتی که در واقع یکی از علل انحطاط جامعه محسوب می شود را از میان می برد و امکانات را در سطوح مختلف به جامعه تزریق می کند.

  

حجت الاسلام اژدری گفت: به بیان دیگر «وقف» حد متوسطی از ثروت را در اختیار سایر مردم قرار می دهد و علاوه بر این به لحاظ اقتصادی در جامعه تحول ایجاد می کند، سبب می شود تا نیت فرد واقف عملی شده و در آخرت نیز اثربخش باشد.


وی با اشاره به انگیزه مراجعان و کسانی که قصد وقف اموال خود را دارند، افزود: بیشتر واقفان انگیزه خود را ساخت باقیات و صالحاتی برای آینده خود و خانواده عنوان می کنند و هدف از این حرکت الهی را گسترش دیدگاه معنوی از طریق عمل نیکو در دوره حیات و چه بعد از حیات شان بیان می کنند که این خود می تواند عاملی در گسترش فرهنگ وقف در جامعه باشد.

 
حجت الاسلام اژدری در ادامه اظهار کرد: وقف محدود به سن خاصی نیست و این مساله را در میان مراجعه کنندگان به سازمان اوقاف می توان یافت، در واقع طیف مختلفی از مراجعان به دنبال وقف هستند و موقوفاتی داشته ایم که واقفان آنها بین 30 تا 40 سال سن تا هفتاد سال را داشته اند.

 
مدیر کل اسبق اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین با اشاره به راهکارهای گسترش فرهنگ وقف در جامعه تصریح کرد: متاسفانه ما در اطلاع رسانی ضعیف هستیم، اگر برکات وقف در جامعه از سوی رسانه ها بازگو شود مطمئنا میزان استقبال مردم از گسترش فرهنگ وقف چندبرابر می شود.

وی افزود: باید بتوانیم در وهله اول مشاوره های نخصصی را با مردم در جهت گسترش فرهنگ وقف، چرایی وقف و آثار وقف داشته باشیم چراکه صحبت کردن با مردم به شکل اختصاصی نتیجه بهتری به نسبت سخنرانی عمومی خواهد داشت.


پایان پیام/

 

کد خبر 327334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha