جامعه نیازمند موقوفاتی است که منفعت عمومی داشته باشند

خبرگزاری شبستان: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به ابعاد مختلف وقف‌های نوین اظهار کرد: جامعه نیازمند موقوفاتی است که منفعت عمومی داشته باشند.

حجت الاسلام وحدت مشهوری نظری، مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان اردبیل، در گفت‌گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،‌ با اشاره به راهکارها و همچنین موانع پیرامون اشاعه فرهنگ وقف در جامعه،‌ اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه گسترش فرهنگ وقف آن است که مردم نسبت به کارکرد وقف آگاهی کافی ندارند.


وی ادامه داد: البته این مشکل را می‌توان از طریق رسانه‌های جمعی و همچنینی فعالیت هی مبلغان در سراسر کشور بیش از گذشته افزایش داده و مردم را با سنت حسنه وقف و ابعاد مختلف آن آشنا ساخت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه بسیاری از وقف‌های گذشته با جامعه امروز تطابق ندارند، افزود: باید برای جامعه این مساله جا بیفتد که وقف کاربردهای فراوانی داشته و مطابق با نیازهای جامعه حرکت می‌کند، ‌برای مثال اگر واقفان نیازهای جامعه را مدنظر قرار داده و به عنوان نمونه وقف خود را در جهت حمایت از نخبگان قرار دهند در این صورت نگرش به وقف تا حد بالایی تغییر می کند.

وی تصریح کرد: در روایات داریم شخص سودمند کسی است که از اموالش بهترین استفاده را داشته باشد،‌لذا اگر نیت واقفان مطابق با مسائل روز جامعه و نفع عمومی مردم باشد به طور قطع ماندگاری و منفعتی دوچندان خواهند داشت ضمن آنکه به نظر می‌کسد نیاز است که در حوزه وقف مشاوره‌های نوینی به واقفان ارائه شود.

وحدت مشهوری نظری در ادامه به جایگاه وقف در گسترش و توسعه اقتصادی جامعه در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی اشاره و خاطر نشان کرد: اگر وقف جایگاه اصلی اش را در جامعه بیاید می تواند در مباحث اقتصادی بروز و ظهور یافته و جامعه را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهد،‌اقتصادی که زمینه‌ساز حماسه است.

 وی ادامه داد: امروز بسیاری از موقوفات به علت گذر زمان رو به خرابی نهاده‌اند لذامی‌توان با اطلاع‌رسانی واقفان را نسبت به وجود چنین موقوفاتی و حمایت از آنها مطلع کرد که همین امر به لحاظ اقتصادی تاثیر به سزایی در جامعه دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل افزود: همچنین بعضا برخی فکر می‌کنند اجاره کردن مکان موقوفه به نوعی موقوفه‌خواری است در حالی که باید این مساله و دیدگاه جا بیفتد که افراد با اجاره کردن موقوفات به قیمت روز و حتی بعضا بیشتر از قیمت روز اجرشان کمتر از شخص واقف نیست چرا ممکن است فردی زمینی را وقف کرده باشد و زمین سال‌ها معطل بماند اما افراد می‌تانند با اجاره کردن این موقوفه به نیت واقف جامه عمل بپوشانند.


وی همچنین با اشاره به ضرورت احیای موقوفات اظهار کرد: اساسا یکی از مصادیق احیای موقوفات در تغییر کاربری موقوفه است، برای مثال یک موقوفه حمام عمومی است و دارد رو به خرابی می‌رود،‌به طبع امروز دیگر چون گذشته نیازی به حمام عمومی نیست بنابراین می‌توان کاربردی آن را تغییر داد.


وحدت مشهوری نظری در ادامه به واقفان در حوزه وقف منفعتی پیشنهاد کرد تا دست متولی اجرای امر مربوط به موقوفه را باز بگذارند چراکه ممکن است بعد از سال ها یک موقوفه کاربری خود را از دست بدهد لذا بهتر است واقفان جهت اداره کردن موقوفه دست متولیان را باز بگذارند.


مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در پایان با تاکید بر گسترش وقف مشارکتی گفت: در گذشته افرادی متمول بودند و اموال خود را وقف می‌کردند،‌امروز ممکن است برخی بگویند که ما اموالی نداریم و یا اموال چندانی برای وقف نداریم اما وقف مشارکتی به این افراد نیز کمک می‌کند تا در این سنت حسنه حضور یابند به طوری که چندین نفر برای مثال زمینی بخرند وبرای نیت خاصی وقف کنند.

پایان پیام/


 

 

کد خبر 329035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha